Torr kliande hårbotten

Vilken mängd honung vs bikarbonat använder du? Likaså citron/vinägervattnet, kör du 50/50 eller?
Här hittade jag länken som jag inspirerades av. Men jag använder citron istället för vinäger - det går lika bra. Och jag tar större mängd sköljvatten än hon anger, men så har jag hår till en bit nedanför skuldrorna. Jag brukar ta en treliters bunke som jag doppar ner hela längderna i och sen häller jag vattnet från nacken så det rinner ut i längderna.

Att tänka på är att skölja ur "shampoot" noga och med ganska varmt vatten och att använda bikarbonat bara max en gång i veckan. Däremellan kan man tvätta med bara vatten eller med honung om man känner att man vill tvätta håret oftare än så.

Svarar alla på en gång.
@Badger En svinhårsborste kanske vore värt att testa, kanske tappar man inte lika mycket med en sådan heller? Har en vanlig borste nu och den reder iof ut det ( fast speciellt trassligt blir det sällan) men tappar mycket hår med den också.

@HeleneK Balsammetoden har jag funderat på men tycker det verkar krångligt. Hur vet man vilka produkter man ska använda och inte?

@Philosophia @Blueberry Den där ACO gelen ni skriver om ska jag testa.
Vilken prisklass ligger Long Lastingserien i?

160 kronor per flaska vill jag minnas, tror det är 250 ml i. Jag har långt hår och det räcker länge!

(Köpte de stora flaskorna med pump i mitten av januari och det är mycket kvar. Tror att det är 400 ml i dem)

Svarar alla på en gång.
@Badger En svinhårsborste kanske vore värt att testa, kanske tappar man inte lika mycket med en sådan heller? Har en vanlig borste nu och den reder iof ut det ( fast speciellt trassligt blir det sällan) men tappar mycket hår med den också.

@HeleneK Balsammetoden har jag funderat på men tycker det verkar krångligt. Hur vet man vilka produkter man ska använda och inte?

@Philosophia @Blueberry Den där ACO gelen ni skriver om ska jag testa.
Vilken prisklass ligger Long Lastingserien i?
Tror iofs man tappar så mycket som man tappar oavsett borste, men mindre kanske går av.

(För hårtapp finns väl div stress o vitaminer o mineraler osv).

(Balsammetoden fungerar nog inte på alla, funkar inte så bra för mig tex (tål iofs inte balsam oftast) så man kan testa och fundera.)

Vilken mängd honung vs bikarbonat använder du? Likaså citron/vinägervattnet, kör du 50/50 eller?
Det gör håret härligt glansigt och lätt att reda ut, det fungerar precis som balsam för mig, till skillnad från just balsam. (Men jag använder inte bikarbonat och honung, aldrig testat. Har testat Aleppotvål däremot, fungerar om jag inte har det jämt.)

Jag har typ eksem i bakhuvudet som kliar satan.

Var till doktorn som sa att det var nån slags svamp, fick utskrivet nån olja (som inte hjälpte) samt kortison (som jag aldrig testade...) går lite i skov också.

Det blir värre när jag svettas, äter mycket socker, jäst (typ bröd) och gluten, när jag drar ner på det så blir det mycket bättre. När jag har haft det som värst har jag testat hundens kortison och haft på, och då har det försvunnit :D så borde nog testat det läkaren skrev ut åt mig, haha.

Har testat det mesta från apoteket, schampoo, balsam och krämer och gud vet vad..

Har googlat lite och det liknar seborroisk eksem eksem väldigt mycket!
Har haft faktiskt, jätteilla, när jag var tonåring. Feta flagor av läbbigheter som gick att peta loss också. En släkting beordrade mig att byta schampo till vadsomhelst annat på studs och det försvann faktiskt nästan på studs också. Det var nog fruktvaxerna i schampot som liksom rann ned och la sig i nacken och ansamlades mer och mer. Det värsta försvann vill säga, kli var kvar i flera år till (med diverse lösningar i håret osv, och schampobyte varje flaska) sedan råkade jag testa Lush schampokakor.

Någon som testat Priorin?
Det är väl iof mest till för att man ska få tjockare hår, men även det skulle vara bra. Har tappat väldigt mycket sista tiden
Nej men har testat Silicea eller vad det heter (tog över efter mamma som tröttnat på dem) de verkar fungera men jag vet inte om jag tror på det ändå :), fast jag tyckte ju inte jag hade problem annat än med lite järnbrist då och då egentligen.

Jag har funderat på om det kan vara något sådant, att det blir schampo kvar i hårbotten som sedan irriterar. Men jag vet inte, blir väldigt torr överallt så känns ju logiskt att det är samma problem även i hårbotten då.

Nej men har testat Silicea eller vad det heter (tog över efter mamma som tröttnat på dem) de verkar fungera men jag vet inte om jag tror på det ändå :), fast jag tyckte ju inte jag hade problem annat än med lite järnbrist då och då egentligen.
Oki, får se om jag testar eller inte. Kanske bäst att börja med att få ordning på hårbotten, sedan skulle nog eg mitt hår må bra av en rejäl klippning också så det får börja om sas. Få bort allt slitet, drar mig för det dock eftersom jag vill ha långt hår och det tar evigheter att växa ut.

Har haft faktiskt, jätteilla, när jag var tonåring. Feta flagor av läbbigheter som gick att peta loss också. En släkting beordrade mig att byta schampo till vadsomhelst annat på studs och det försvann faktiskt nästan på studs också. Det var nog fruktvaxerna i schampot som liksom rann ned och la sig i nacken och ansamlades mer och mer. Det värsta försvann vill säga, kli var kvar i flera år till (med diverse lösningar i håret osv, och schampobyte varje flaska) sedan råkade jag testa Lush schampokakor.

Hade samma när det var som värst! Vet inte om det var nån slags reaktion på nån hårfärgning, men efter det sparade jag ut min vanliga hårfärg :D

Testade lush schampokakor utan resultat :(

Ser att tråden är några månader gammal men svarar ändå då jag har samma problem med kliande hårbotten och fetmjäll av och till. Det uppkommer inte av skitit hår då de dyker upp redan dagen efter hårtvätt.
Körde strikt på balsammetoden i över ett år för några år sedan och set funkade jättebra. Massor med info finns på www.lockig.se. Något hände dock sim gjorde att jag började med schampo igen och nu har jag inte kommit igång igen trots att jag vet att det funkar.
Menmen ett vanligt schampo som hjälper mot klåda är Daxxin som man köper på apoteket, finns även balsam. Dock inte så vårdande så jag behöver komplettera med annat i topparna.

Liknande trådar

Hemmet Har flyttat ifrån diskmaskin och handdiskar nu allt. Använder Grumme handdiskmedel. I diskmaskinen använde jag ättiksprit som spolglans...
2
Svar
35
· Visningar
915
Senast: Motacilla
·
Kropp & Själ Min syster fyller år och eftersom vi är väldigt olika frågar jag om tips här! Jag är naturvetare/tekniker och hon är...
Svar
17
· Visningar
607
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 561
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 089
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel