Torr kliande hårbotten

Vad kan man göra åt det?
Har ni någon mirakelkur eller något annat bra tips? :D
Kan man rent av smörja med något? Vad i så fall?

Jag har väldigt torr hårbotten och använder ACOs återfuktande gel för hårbotten. Så precis som andra så lovprisar jag den produkten. En gång prövade jag ett annat märke från någon apotekskedja, apoteket hjärtat tror jag. Den var riktigt dålig och fick håret att kännas trassligt. Jag tycker också att den kliade lite.

För min egen del så kan jag inte använda feta produkter som täpper till porerna i hårbotten. Har jag i olja eller liknande i hårbotten så får jag klåda och mjukt skorv. Det får jag även om jag låter bli att tvätta håret mer sällan än var tredje dag. Min frisör tycker att jag ska tvätta håret mer sällan eftersom mitt hår är rätt torrt, men det blir olidligt för min hårbotten.

Jag har väldigt torr hårbotten och använder ACOs återfuktande gel för hårbotten. Så precis som andra så lovprisar jag den produkten. En gång prövade jag ett annat märke från någon apotekskedja, apoteket hjärtat tror jag. Den var riktigt dålig och fick håret att kännas trassligt. Jag tycker också att den kliade lite.

För min egen del så kan jag inte använda feta produkter som täpper till porerna i hårbotten. Har jag i olja eller liknande i hårbotten så får jag klåda och mjukt skorv. Det får jag även om jag låter bli att tvätta håret mer sällan än var tredje dag. Min frisör tycker att jag ska tvätta håret mer sällan eftersom mitt hår är rätt torrt, men det blir olidligt för min hårbotten.
Det kanske bygger upp en massa grejs i hårbotten som kliar, om din frisör tycker du ska tvätta mer sällan kanske du kan testa svinhårsborste eller hornkam eller träkam eller ngt som når ned i hårbotten när du borstar så att borstningen blir lite rengörande. De sägs flytta fett från hårbotten eller nära hårbotten och mot topparna, då kommer det ju även bort därifrån.

hittade en länk http://vackerunderbar.se/?p=43784

(tilläggas kan att de inte är jättebra på att reda ut ett väldigt trassligt hår utan är bättre på att få det att ligga bra och fint. Dvs en bred träkam från Bodyshop fixar det trassligaste först så att svinhårsborsten kan borsta resten sen, annars når den inte igenom håret. De finns på Åhlens rent av.)

Det kanske bygger upp en massa grejs i hårbotten som kliar, om din frisör tycker du ska tvätta mer sällan kanske du kan testa svinhårsborste eller hornkam eller träkam eller ngt som når ned i hårbotten när du borstar så att borstningen blir lite rengörande. De sägs flytta fett från hårbotten eller nära hårbotten och mot topparna, då kommer det ju även bort därifrån.

hittade en länk http://vackerunderbar.se/?p=43784

(tilläggas kan att de inte är jättebra på att reda ut ett väldigt trassligt hår utan är bättre på att få det att ligga bra och fint. Dvs en bred träkam från Bodyshop fixar det trassligaste först så att svinhårsborsten kan borsta resten sen, annars når den inte igenom håret. De finns på Åhlens rent av.)

Det stämmer att jag får mycket grejs som kliar och det kommer sig nog av att jag har så torr hårbotten att huden gärna flagar sig.

Jag har testat att borsta ut det med svinhårsborste, men först när jag har märkt att det har börjat klia lite och då kanske det är för sent? Bra tips att först ta en bred kam för att reda ut håret ordentligt! :) Jag ska testa det.

Det stämmer att jag får mycket grejs som kliar och det kommer sig nog av att jag har så torr hårbotten att huden gärna flagar sig.

Jag har testat att borsta ut det med svinhårsborste, men först när jag har märkt att det har börjat klia lite och då kanske det är för sent? Bra tips att först ta en bred kam för att reda ut håret ordentligt! :) Jag ska testa det.
Tycker det fungerar redan direkt efter tvätt, när hårbotten är torr efter det så känns det bättre att borsta med den.

Men jag började använda den för att den får mitt hår mycket finare än andra borstar :) , jag hade fult hår och köpte en (för att den var fin och annorlunda, på en flygplats) som (visade sig) löste problemet tillfälligt hela tiden genom att min page la sig snyggare när jag använde den (det tenderade bli stripigt även nytvättat men svinhårsborsten var så tät att det inte la sig i stripor) och det var page för det var fult långt också (irriterande för jag brukade ha vackert) nu har jag det långt igen. Nu vet jag inte om det skulle vara fult om jag borstade med en vanlig metallborste med plastpiggar igen, men det känns bara underligt att borsta med en sådan nu och obekvämt så jag har inte provat.

Vad kan man göra åt det?

Apoteket har en gel som flera har tipsat om, den funkade fint på mig.
Och sedan jag bytte till mildare schampo och balsam är min hårbotten väldigt nöjd med mig. Har använt Long Lasting från LCC i snart två år. Riktigt, riktigt bra produkt!

Svarar alla på en gång.
@Badger En svinhårsborste kanske vore värt att testa, kanske tappar man inte lika mycket med en sådan heller? Har en vanlig borste nu och den reder iof ut det ( fast speciellt trassligt blir det sällan) men tappar mycket hår med den också.

@HeleneK Balsammetoden har jag funderat på men tycker det verkar krångligt. Hur vet man vilka produkter man ska använda och inte?

@Philosophia @Blueberry Den där ACO gelen ni skriver om ska jag testa.
Vilken prisklass ligger Long Lastingserien i?

Min sambo har samma problem. Hans frisör sa han skulle använda rikligt med balsam ända ned i hårbotten och låta verka en stund innan han sköter ur. Fungerar bra tycker han.

Balsammetoden har jag funderat på men tycker det verkar krångligt. Hur vet man vilka produkter man ska använda och inte?

På lockig.se finns en lista!
Annars rekommenderar jag Faith in Nature, både schampo och balsam. Använder själv den med granatäpple och har varken mjäll eller klåda längre. Kan använda alla deras sorter utan några som helst "biverkningar". Dessutom luktar de underbart! Kostar lite men väl värt det. Jag duschar ungefär lika ofta som du och en flaska räcker minst tre månader ofta mer. Har hår halvvägs ner på skulderbladen (tunt visserligen). Det är väldigt drygt och håret blir super efteråt!

rekommenderar dock en "sluttvätt" a la balsammetod först och sen se över övriga hårprodukter. Uteslut silikon (slutar på -cone ofta på innehållsförteckningen). Min hud och hår mår mycket bättre sen jag gjorde så.
All styling sker med kokosolja numer, men å andra sidan stylar jag i princip aldrig..

Balsammetoden är bara krånglig i början, man lär sig snabbt. Jag använder den inte själv för tillfället, men det skulle vara mitt första alternativ om jag fick problem med hårbotten.

Jag har likt andra den där gelen från Apoteket, en riktig räddare när det kliar. Kör även deras schampo för torr hårbotten. Tvättar håret med schampo en-Max 2 gånger i veckan. Alltid inpackning när jag har schamponerat. Och ett bra balsam, gärna med typ kokosolja i. Använder nashi torrbalsam/fuktgivare för att reda ut håret när det är trassligt, men tycker även att det hjälper lite att hålla fukten i hårbotten.

Jag upptäckte efter att ha börjat tvätta håret med bikarbonat och honung att det kliade något fruktansvärt när jag använde konventionellt shampoo igen. Jag som aldrig, i princip, haft problem med hårbotten oavsett shampoo.

Att tvätta med bikarbonat och honung är bara jobbigt på det sättet att du behöver blanda ihop "shampoot" innan duschen och att du behöver en stor pyts med dig in i duschen för att blanda citron- eller äppelcidervinägervatten i. Det ska man skölja håret med det sista man gör.

Läser och noterar alla tips och råd :bow:
När jag tnker efter tror jag faktiskt att det varit problem sedan jag använde Syoss. Fast innan det hade jag Clerasil och det är väl inte så mycket bättre kanske.

Jag upptäckte efter att ha börjat tvätta håret med bikarbonat och honung att det kliade något fruktansvärt när jag använde konventionellt shampoo igen. Jag som aldrig, i princip, haft problem med hårbotten oavsett shampoo.

Att tvätta med bikarbonat och honung är bara jobbigt på det sättet att du behöver blanda ihop "shampoot" innan duschen och att du behöver en stor pyts med dig in i duschen för att blanda citron- eller äppelcidervinägervatten i. Det ska man skölja håret med det sista man gör.
Vilken mängd honung vs bikarbonat använder du? Likaså citron/vinägervattnet, kör du 50/50 eller?

Jag har testat en del olika nu under vintern. Både den där gelen från aco, samt deras schampoo. Ingen förändring. Testade dry scalp treatment från decubal. Något bättre. Men nu köpte jag daxxin schampoo och märkte förbättring med en gång.
Blir ofta torr i hårbotten under vintern men i år blev det extremt, kanske pga amning, jag vet inte. Tvättar håret en-två gånger i veckan.

Svarar alla på en gång.
@Badger En svinhårsborste kanske vore värt att testa, kanske tappar man inte lika mycket med en sådan heller? Har en vanlig borste nu och den reder iof ut det ( fast speciellt trassligt blir det sällan) men tappar mycket hår med den också.

@HeleneK Balsammetoden har jag funderat på men tycker det verkar krångligt. Hur vet man vilka produkter man ska använda och inte?

@Philosophia @Blueberry Den där ACO gelen ni skriver om ska jag testa.
Vilken prisklass ligger Long Lastingserien i?

LCC Long lasting kostar runt 150kr för 250 ml. Det schampot funkade inte på min hårbotten, men använder det i längderna, samt balsamet.

Vad kan man göra åt det?

Jag har typ eksem i bakhuvudet som kliar satan.

Var till doktorn som sa att det var nån slags svamp, fick utskrivet nån olja (som inte hjälpte) samt kortison (som jag aldrig testade...) går lite i skov också.

Det blir värre när jag svettas, äter mycket socker, jäst (typ bröd) och gluten, när jag drar ner på det så blir det mycket bättre. När jag har haft det som värst har jag testat hundens kortison och haft på, och då har det försvunnit :D så borde nog testat det läkaren skrev ut åt mig, haha.

Har testat det mesta från apoteket, schampoo, balsam och krämer och gud vet vad..

Har googlat lite och det liknar seborroisk eksem eksem väldigt mycket!

Någon som testat Priorin?
Det är väl iof mest till för att man ska få tjockare hår, men även det skulle vara bra. Har tappat väldigt mycket sista tiden

Liknande trådar

Hemmet Har flyttat ifrån diskmaskin och handdiskar nu allt. Använder Grumme handdiskmedel. I diskmaskinen använde jag ättiksprit som spolglans...
2
Svar
35
· Visningar
915
Senast: Motacilla
·
Kropp & Själ Min syster fyller år och eftersom vi är väldigt olika frågar jag om tips här! Jag är naturvetare/tekniker och hon är...
Svar
17
· Visningar
607
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 561
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 089
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel