Torr hårbotten

Mirre

Trådstartare
Finns det någon mirakelkur mot det? Min hårbotten blir så vansinnigt torr, öm och flagar.
Har bytt schampo från Syoss till Dove men har varit såhär länge.
Något schampo ni rekomenderar?
 
Jag har eksem i hårbotten, inte mjälleksem utan mer som atopiskt eksem (vilket jag även har på ögonlock, hals, armveck, en fläck i midjan, på ena smalbenet och i hårbotten då som sagt). Trots att det inte är mjäll har schampo med ketokonazol hjälpt. Finns på apoteket, en liten lila-vit flaska. Använder det när eksemen är som värst, två gånger i veckan och sen brukar det vara bra.

Mina bästa tips mot torr hårbotten blir
Ketokonazol i en kort kur
Dusch så sällan som bara möjligt, helst inte mer än tre dagar i veckan och då inte för varmt.
Använd väldigt lite av ett väldigt milt schampo. Kan tipsa om Lushs schampokaka mot torr hårbotten, förvånansvärt bra!
Balsam, även här viktigt med ett bra och milt.

Kika lite på balsammetoden och vilka ämnen de rekommenderar att man undviker. Har upplevt att mina eksem blivit mycket lättare att hålla tillbaka sen jag plockade bort mineraloljor, alkohol och silikoner. Och parfym. Här finns en lista på ämnen som kan vara bra att se upp med http://www.lockig.se/index.php/bm/checklista-aemnen-att-undvika Man behöver inte gå all in och göra allt som där står, men att undvika ämnena i listan kan vara bra.
Jag gillar Faith in natures schampon och balsam. Eller ja, nu använder jag ju bara Lushs schampokakor, men när jag väl använder vanligt schampo!
 
Hur funkar schampokakorna?
Ska kolla på länken, dove borde väl vara milt tycker jag men kanske det inte är.
Jag tappar grymt med hår, har alltid haft jättetjockt men nu är det knappt någonting kvar. Känns som jag tappat hälften av håret :(
 
Lush rehab (flaska) eller den tjärdoftande shampookakan funkar bäst till min kliiga hårbotten.

Jag kan inte använda shampoo med syntetisk parfym, och mjällschampoo är döden för både hårbotten och längder.

Just nu är jag inne i en bra hårbottenperiod och använder Urtekram Ros.

När det var som värst i min hårbotten fick jag köra balsammetoden i ett år. Jag tappade även mycket hår då, både det och kliet är stressrelaterat hos mig.
 
Senast ändrad:
Finns det någon mirakelkur mot det? Min hårbotten blir så vansinnigt torr, öm och flagar.
Har bytt schampo från Syoss till Dove men har varit såhär länge.
Något schampo ni rekomenderar?

Jag har eksem i hårbotten, sebboriskt eksem, får liksom @sthu även på ögonlock (och i öronen) för mig har det hjälpt att endast använda apotekets schampoo/balsam för torr hårbotten. Samt att jag var till en läkare och fick en speciell olja jag skulle gnida in.

Har även lagt om kosten lite, undviker gluten/socker/mjölk/jäst så det triggar igång och det kliar/flagnar utav bara fan!
 
Hur funkar schampokakorna?
Ska kolla på länken, dove borde väl vara milt tycker jag men kanske det inte är.
Jag tappar grymt med hår, har alltid haft jättetjockt men nu är det knappt någonting kvar. Känns som jag tappat hälften av håret :(

Dove är allt annat är milt!
I ditt fall skulle jag satsa på ett så naturligt schampo som möjligt. För mig hjälpte det att byta ut all min hårvård till Maria Nilas, det är utan parabener och silikoner och konstgjorda dofter mm. Vilket tydligen var väldigt lugnande för min hårbotten, nu har jag atopiskeksem som blir värre pga allergier. Men tror produkter utan en massa skräp i lugnar allas hårbotten.
 
Finns det någon mirakelkur mot det? Min hårbotten blir så vansinnigt torr, öm och flagar.
Har bytt schampo från Syoss till Dove men har varit såhär länge.
Något schampo ni rekomenderar?

Köp dyrare schampo, med mindre vatten och mindre gift i.
Tvätta sällan.

Jag kan även tipsa om den här fantastiska lilla flaskan från apoteket:

208268s.png


http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=243207
 
Ketokonazol! Fungerar superbra för min del. Även Head and shoulders.
Jag tvättar MAX mitt hår 3 gånger i veckan. För min hud tål ärlig talat inte mer plus att håret blir torrt.
 
Jag har haft problem med min hårbotten men har inget eksem eller liknande. För mig fungerar Bodyshops Rainforestserie bäst! Den innehåller inga silikoner eller parabener eller sulfater som torkar ut och irriterar.

Gå till en hudläkare för att utesluta om du har eksem först! Dumt att experimentera med läkemedel om det egentligen inte behövs :)
 
Lush rehab (flaska) eller den tjärdoftande shampookakan funkar bäst till min kliiga hårbotten.

Jag kan inte använda shampoo med syntetisk parfym, och mjällschampoo är döden för både hårbotten och längder.

Just nu är jag inne i en bra hårbottenperiod och använder Urtekram Ros.

När det var som värst i min hårbotten fick jag köra balsammetoden i ett år. Jag tappade även mycket hår då, både det och kliet är stressrelaterat hos mig.
Balsammetoden har jag varit inne på men tycker det verkar så krångligt.
Men värt att titta på ändå kanske.

Många olika tips om schampon och olika produkter här, var köper ni schampo någonstans?
Handlar ni direkt av frisören? Svindyra eller?

Men dove är inte så bra som jag trodde alltså, får kolla på dem märken i föreslagit i tråden och hitta något som funkar bättre.
Att kolla upp om det är exem eller något annat vore ju en ide också såklart.
 
Balsammetoden har jag varit inne på men tycker det verkar så krångligt.
Men värt att titta på ändå kanske.

Många olika tips om schampon och olika produkter här, var köper ni schampo någonstans?
Handlar ni direkt av frisören? Svindyra eller?

Men dove är inte så bra som jag trodde alltså, får kolla på dem märken i föreslagit i tråden och hitta något som funkar bättre.
Att kolla upp om det är exem eller något annat vore ju en ide också såklart.

Jag tror hemligheten är att välja sulfat och silikonfria produkter. Sulfater finns i nästan alla schampon och torkar ut håret och hårbotten något enormt.
Balsammetoden var inget för mig då jag upplevde det svårt att få rent håret ordentligt trots massor av olika knep, men med sulfatfria schampon får man i princip samma resultat men man kan tvätta som vanligt :)
 
Och den här rekommenderar jag:
http://www.apotea.se/aco-special-care-återfuktande-gel-för-torr-hårbotten-120-ml

Gör underverk för min hårbotten! Men för att få till en långvarig förändring så måste du hitta orsaken och se till att motverka den. I mitt fall beror min kliande hårbotten på stress och för lite sömn eller att hårbotten har varit fuktig. Jag håller med övriga talare att det nog är bra att börja med att byta schampo. Jag tror det finns schampo och balsam i samma serie som gelén jag rekommenderade, hör på Apoteket om dom tror att den är något för dig?
 
Balsammetoden har jag varit inne på men tycker det verkar så krångligt.
Men värt att titta på ändå kanske.

Många olika tips om schampon och olika produkter här, var köper ni schampo någonstans?
Handlar ni direkt av frisören? Svindyra eller?

Men dove är inte så bra som jag trodde alltså, får kolla på dem märken i föreslagit i tråden och hitta något som funkar bättre.
Att kolla upp om det är exem eller något annat vore ju en ide också såklart.

Lush finns som butik i många städer, samt på internet. Inte särskilt dyrt. Samma prisklass som Bodyshop.

Urtekram är jättebilligt, finns på Ica Maxi och liknande.
 
Jag klarar inte av Lush. Fy fan vad de stinker, och jag blir kliig i hårbottnen av dem!

Så gott som alla schampon som köps i vanlig affär är rena skiten. Satsa istället på helt parfymfrit, helst nåt från apotek.
 
Ta reda på varför hårbotten flagnar av. Du är kanske allergisk mot någonting??
Själv är jag silikonallergiker och det tog jättelång tid innan jag kopplade sambandet med min helgalna hårbotten och allergin. Nu kör jag bara silikonfria produkter och min hårbotten är enormt mycket bättre.
 
Så gott som alla schampon som köps i vanlig affär är rena skiten. Satsa istället på helt parfymfrit, helst nåt från apotek.

Eller inte?
Läs innehållsförteckningarna på både matbutiken och apoteket. Väldigt många apoteksprodukter innehåller exakt samma saker som "vanliga" schampoon (och allt värre blir det efter privatiseringen). Och matbutikerna säljer flertalet produkter som är parfymfria och skitfria.

Kolla efter Naturell, Garant, Änglamark, Urtekram etc. i matbutiken och läs innehållsförteckningarna ;).
 
Jaha, sånt finns inte i våra butiker. Jag tänker främst Head and shoulders, Dove, Fructis, Elvital, Pantene o.s.v.
På apoteket (här) kan man be om hjälp av farmaceut, och därmed få en produkt som helt säkert inte innehåller just parfym
 
Jaha, sånt finns inte i våra butiker. Jag tänker främst Head and shoulders, Dove, Fructis, Elvital, Pantene o.s.v.
På apoteket (här) kan man be om hjälp av farmaceut, och därmed få en produkt som helt säkert inte innehåller just parfym

Oj, du måste verkligen bo i ödemarken. Det är ju standardprodukter i Ica Maxi, Coop Forum och Willys sortiment (alltså stormarknader). Själv har jag förvisso 6 mil dit men när man ändå ska storhandla så :).

Sen så finns det ju ett enormt utbud i webshopparna. En web-favorit för mig är Faith in Nature.
 
Head&Shoulders är min räddning alla dagar. Om jag tvättar med något annat schampo, spelar ingen roll vilket, så blir jag så vansinnigt kliig i hårbottnen så jag kliar tills det blöder. Har testat nästan alla märken som finns på marknaden och Head&Shoulders är det enda som biter. Tar bara ett par tvättar så är hårbottnen bra igen och det läker som ingenting.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
817
Senast: Fiorano
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 400
Kropp & Själ Ja som topic lyder. Jag har haft det här problemet länge och tänkte be om tips för vilka schampon som funkar för just er (kanske något...
2
Svar
32
· Visningar
5 609
Senast: a1agnlju
·
Kropp & Själ Kortfattat: Har någon koll på vad det finns för "sulfatfria" duschkrämer / schampon? Har misslyckats totalt när jag försöker söka...
Svar
10
· Visningar
1 409
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp