Torr/fnasig

L

leskinen

Hoppas det är någon som har erfarenhet utav jättetorr och fnasig "snopp" (skapet)
Har fått hem min nya häst och jag har aldrig sett det förrut. Jättetorr och flagor som går att plocka bort. Tänkte rengöra med mild tvål (lactacyd) och sedan fick jag tips om att smörja den med helosan i några dagar. Är det någon som har testat det eller har något annat tips? :confused:

Tror inte att flagorna beror på att den är torr, snarare är det gammal smuts, det är ganska vanligt att de har det. Tvätta med ljummet vatten och lactacyd låter som en bra idé. Var noga med att skölja bara...

lånar tråd :o
har samma problem som trådskaparen....men hur gör man om pålle INTE vill att man petar på skapet då :confused:
min blir så jäkla arg/förbannad och drar in den fortare än kvickt,någon som har bra tips där?

mvh /Arabizar

Skulle jag också vilja veta...

Jag har fått passa på att peta bort det värsta från min då han har varit sederad för röntgen osv. Har blivit en del gånger på det senaste... :crazy: De har ofta en tendens att "hänga ut den" då de är drogade. :smirk: Detta sätt fungerar ju dock inte så bra i längden så om det är nån som har nåt tips så är det klart välkommet.

Man får vara snabb som attan!!! och ta det som går. Jag tvättar skapet inuti med vatten bara ibland och det räcker bra på min.

fyll en ketchupflaska (utan korken) med ljummet tvålvatten och för in denna i skapet och håll om.. spruta in flera gånger så att det sköljs och sedan kan du skölja med vatten några gånger..

en valack jag tog hand om hade massor av småsår på snoppen och sköljdes med jodopaxlösning och penicellinsalva sprutades in.. men saken är den att med handskar som gick 5 cm nedanför handleden plus penicellinspruta på 10 cm så nådda men inte upp till snoppen när man skulle spruta in salvan.. så de kan nog dra in snoppen minst 3 dm.. man borde ha haft sånna här rektalvantar (eller va dom heter) :crazy:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 927
Senast: Derivata
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 719
Senast: s957
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 692
Senast: skuggi
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 425
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V