Torr betfor av misstag

Sonic76

Trådstartare
Mitt fölsto fick igår ca 1/2 liter torr betfor eller lite mer. Hon hann äta upp allt innan skötaren märkte det. Hur fraligt är det?
Det verkar inte som hon är påverkad men ska höra med den som skötte dem i morse.
Har ni några erfarenheter av detta?
Hon är ganska okänslig för överutfodring men med tanke på dräktigheten så.....Hon är dräktig i åttonde månaden

Sv: Torr betfor av misstag

Ta bort vattnet och ring och fråga vet.
Kostar ju inget att ringa och höra.

Hmm...borde man inte få henne att dricka så mycket som möjligt..?! Känns som om det borde "glida" iväg lättare då...för det finns ju alltid vätska i mag-tarmkanalen så lite kommer ju betforen att kunna svälla, o när den har använt upp all vätska kommer det ju att fastna...

Fick hon det igår och det inte är något fel på henne idag är faran över vad gäller risken att det skall fastna. Anledningen till att man inte bör ge torr betfor är att det lätt fastnar i matstrupen och orsaka foderstrupsförstoppning. Har det väl nått magsäcken (och det tar inte många minuter) är det ingen fara, där blöts det upp med magsaften.

om det har fastnat i halsen och det kommer vatten så sväller det i halsen.

Senast ändrad av en moderator:

jA eftersom detta skedde vid 9-tiden igår kväll är det nog ingen ide att ta bort vattnet, men det är ok alltså om hon klarat natten?

Jag är ju inte där men de borde ju ha ringt om hon var dålig imorse antar jag.
Kan faran vara över eller finns det risk för tarmproblem de närmaste dygnen?
Bar så jag vet? HAr aldrig nånsin råkat ut för detta förr men skötaren trodde det låg hestekraft i tunnan, vid snabb anblick så kan man tro det så upptäckte hon det när hon skulle göra iordning ny betfor men då hade hästen redan ätit upp.
Ska jag hålla nere på kraftfodret ett par dar eller?
Ska ringa en vet o höra bara för säkerhets skull , måste bara hitta en jourhavande nånstans som jag tror på, har minskat drastiskt på vet nu ett tag

Paradis skrev:
om det har fastnat i halsen och det kommer vatten så sväller det i halsen.
Ja,det är ju klart, men jag trodde du menade, att vattnet skulle bort i dag :confused: eftersom det hände i går.....;)

Nej, det är ingen fara. Har det väl kommit till magsäcken så blir det uppblött med magsaften och kommer inte fastna "längre bak". Det kritiska är som sagt matstrupen men det märker man ganska snart efter de ätit om det fastnat där. Du behöver inte ändra på foderstaten de närmsta dagarna utan fodra som vanligt. Glöm inte blöta betforn bara. :D

Jag tror inte att du behöver oroa dig om hästen inte visat några symptom än. Det är väl främst foderstrupsförstoppning som man tänker på när det gäller torr betfor. Men såklart kolik också. Men har hästen druckit efter detta och mår bra så skulle inte jag oroa mig. Däremot skadar det aldrig att ha koll på hästen. Jag skulle låta hästen gå ute så att kroppen och tarmarna kommer igång.

Ja det låter bra och nej jag tror inte hon som fodrar kommer glömma att blöta betforn igen. Mina hästar går ute från ca 8.30 till 16.30 så jag får hoppas hon rör sig tillräckligt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 649
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 338
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 125
Kropp & Själ Är det någon här som vill berätta om det? Jag antar att nån här har det, eftersom det inte är så ovanligt... Egentligen sökte jag för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 347
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar