Torpargrund?

alenchik

Trådstartare
Hej, jag har fastnat lite halft för ett trevligt litet hus med stall, men innan jag bokar en visning så vill jag höra lite hur det funkar med hus på torpargrund? Hur vet man om huset är fuktskadat/mögel etc? Hur fungerar det att bo i hus byggt på torpargrund permanent? Jag vill egentligen inte köpa ett hus på torpargrund just för mögelrisken men kanske är rädslan obefogad? Huset är gammalt, byggt 1920. Dela gärna med er av era erfarenheter. Både bra och dåliga.

Sv: Torpargrund?

Jag ser inga bekymmer med en torpargrund om inte ventiler är igenmurade eller allt är vansinnigt vanskött.

Egentligen fungerar torpargrund bäst när eldningen i mitten av huset användes. Principen är att muren blir varm (ända ner i backen) och därmed driver ut fukten. Det är torrt under huset!

I mitt hus är vedspisen inte i daglig användning (speciellt inte sommartid ;) ) men jag har govvärme och det torkar ut.

Om trossbotten inte är ok kan det bli golvkallt.

Men i stort - det är väl torpargrund man ska ha.... :D

Jag var nyligen men på en besiktning och då ville besikningsmannen krypa under och kolla hur det såg ut. I det här fallet hade man satt igen så det inte gick. Han tyckte absolut att vi skulle låta öppna upp för att kunna kontrollera hur det såg ut, så antar att det är ganska viktigt att checka av, men det tycks gå att kolla i af. Det finns absolut en mögelrisk som jag förstod det.

Hej!

Jag och min sambo köpte en skånelänga för lite mer än ett år sedan med torpargrund i alla rum utom hallen som var betonggolv.

Då det var väldigt sunkiga plastmattor på golven (ja, hela huset i ett smärre renoveringsbehov) så drog vi bort dem och hittade där under skivor som låg över ett rejält trägolv. Där dolde sig fukt och på vissa ställen trampade man igenom och träet pulveriserades på många ställen, det var riktigt dammigt! Endel döda råttor och annat smått hittade vi också under golvet...

Så ja...det var bara att bita ihop och gräva ur golven och köra ut x antal skottkärror med stora stenbumlingar och sand. Jag tror vi var uppe i ett hundratal kärror. Ett otroligt hästjobb som vi helst inte gör om. Nu har vi fått det isolerat med frigolit och betonggolv är lagt, det känns otroligt bra för tänk om vi hade beslutat att behålla det gamla golvet, usch!

Det kan nog vara en ide att kolla hur skicket är på torpargrunden på huset, om det är plastmatta över och sviktar golvet olika mycket på olika ställen osv. Det kanske går att kika hur det ser ut undertill? Är trägolvet utbytt någon gång sedan huset byggdes? Mäklaren kanske har lite svar som kan ge en bild av hur skicket är.
Man brukar ju känna ganska snabbt om det luktar fukt eller mögel, känn efter när du stiger in i huset, och kanske ta med dig någon som har lätt för att lukta sig till det? (Min mamma är en jäkel på det så hon fick gå med på husvisningen ;))

//Midnight

Hej!

Jag och min sambo köpte en skånelänga för lite mer än ett år sedan med torpargrund i alla rum utom hallen som var betonggolv.

Då det var väldigt sunkiga plastmattor på golven (ja, hela huset i ett smärre renoveringsbehov) så drog vi bort dem och hittade där under skivor som låg över ett rejält trägolv. Där dolde sig fukt och på vissa ställen trampade man igenom och träet pulveriserades på många ställen, det var riktigt dammigt! Endel döda råttor och annat smått hittade vi också under golvet...
....
//Midnight

Ett typiskt exempel på hur man INTE ska göra med en torpargrund. Stänga in golv med täta material, som plast. Synd att ni råkade ut för det. :crazy:

Trä behöver andas.

Konstruktionen i sig är inte en risk däremot kan det vara en risk med sk renoveringar som har förstört den ursprungliga idén och funktionen i grunden. Huset vilar på en stenram, ovanpå den vilar ett stocklager sk bottensyllar och om det är för tätt kan dessa vara fuktskadade. Det går att byta dem, det går också att "halvsula" dvs ta bort det som är dåligt och lägga i friskt virke. Man kan renovera efter två olika principer - antingen återställa ursprunget som är en ventilerad grund som hålls torr med hjälp av en murstock som det eldas i, eller göra grunden tät, sätta in en avfuktare som suger bort fuktig luft och se till att organiskt material inte kommer i kontakt med fukt. Vi valde den senare varianten eftersom vårt hus är sönderrenoverat på 70-talet då man inte förstod värdet av de gamla konstruktionerna.

Fukt i grunden är ett vanligt problem som absolut går att åtgärda men undersöka ska ni naturligvis göra så att ni vet hur bråttom det är och var ni står. Utgå från att ni kommer behöva göra något åt grunden förr eller senare.

Ett typiskt exempel på hur man INTE ska göra med en torpargrund. Stänga in golv med täta material, som plast. Synd att ni råkade ut för det. :crazy:

Trä behöver andas.

Nej precis, de hade lagt plastgolvet på 70-talet (hittade ett gammalt tidningsurklipp i golvet) och det var fanimej plast överallt!! För att inte tala om alla intapetserade kablar..

Golven, fönsterbrädorna, och där det egentligen ska sitta kakel i köket och del av köksbänken var det plastmatta :crazy:

Nu är ALLT bortrivet och en totalrenovering är under pågående process!:)

//Midnight

Så plastmatta är alltså ingen bra idé. Då faller ju både det här huset och ett annat bort. Samtidigt får jag nog avstå från ett hus på torpargrund om man frr eller senare måste göra en så omfattande renovewring. Lär ju kosta hälften av vad huset kostade från början.

Så plastmatta är alltså ingen bra idé. Då faller ju både det här huset och ett annat bort. Samtidigt får jag nog avstå från ett hus på torpargrund om man frr eller senare måste göra en så omfattande renovewring. Lär ju kosta hälften av vad huset kostade från början.

Men???

torpargrund är inget dåligt. Det finns gott om hus med oskadat golv och väl bevarad grund. Alla golvkonstruktioner har sina fel och olika förutsättningar.

Senare tiders gjutna plattor kan också vara rejäla mögelhärdar om de behandlats fel.
felbehandlade konstruktioner är inget som enbart drabbar torpargrunder.

De flesta äldre hus på landet har torpargrund och jag har inte haft ett enda sådant i bekantskapskretsen som haft bekymmer som kan härledas till grunden.

Däremot har jag bott i ett hus där felaktig dränering gjort att materialet på plattan ruttnade och golvet på hela det våningsplanet fick bytas.

Men det är väl bara att ta ut plastmattan?!

Själv är jag betydligt mer skeptisk mot källare (d.v.s. inredda dito) än torpargrund. Vi har torpargrund under halva vårt hus och det är snustorrt.

Förr i tiden byggde man ju oftast hus på väl utvalda ställen, inte som nu då man smäller upp hus på vilken sankmark som helst. Torpargrund är absolut inget jag skulle backa för, snarare tvärtom. Däremot gäller det ju att se till att ge huset de bästa förutsättningarna.

Håller med! Vi har ett skräckexempel på vart man bygger hus nuförtiden i en liten stad i närheten. Husen är byggda på en gammal mosse! Husen ligger och flyter och pumpar och brunnar i alla trädgårdar.. Och verkligen svindyra hus:eek: en normal villa i området går på 3000000:- jämfört med runt 1500000:- som är normalt i övriga delen av staden.
Jag skulle nog hellre köpa ett hus med torpargrund byggt i början på 1900talet..

/LL

Samtidigt får jag nog avstå från ett hus på torpargrund om man frr eller senare måste göra en så omfattande renovewring. Lär ju kosta hälften av vad huset kostade från början.

Nu förstår jag inte hur du tänker. Om man köper sin bostad så ingår att man måste sköta om den. Renoveringar hör till. Är det inte det ena så är det det andra. Det är varken farligt eller konstigt utan helt naturligt en del av livet som husägare. Detsamma gäller förstås i ditt fall även stallbyggnad och kanske andra uthus.

Ett trähus är byggt av ett billigt, smidigt, vackert och ekologiskt material. Förr kunde man bygga hus, man använde bra virke och fuskade inte. Blir det fukt någonstans åtgärdar man orsaken, byter trä som blivit skadat och så är problemet borta.

När vi renoverade vår grund kostade det 250 tusen och då gjorde vi ingenting själva och gjorde dessutom en väldigt omfattande renovering och blåste ut allt. Att bara byta en del av en syll någonstans är verkligen inget att oroa sig för.

Kanske jag skrämde dig med min formulering att du "någon gång" behöver göra något åt grunden. Förutom att du någon gång måste göra något åt grunden så behöver du förmodligen någon gång göra något åt taket, se över elledningarna, fixa något i värmesystemet, kanske gräva om avloppet för att miljökraven görs om, bättra dräneringen... Du måste inte göra allt på en gång men varje generation i ett hus åker på en del periodiskt underhåll, helt enkelt.

Nej precis, de hade lagt plastgolvet på 70-talet (hittade ett gammalt tidningsurklipp i golvet) och det var fanimej plast överallt!! För att inte tala om alla intapetserade kablar..

Golven, fönsterbrädorna, och där det egentligen ska sitta kakel i köket och del av köksbänken var det plastmatta :crazy:

Nu är ALLT bortrivet och en totalrenovering är under pågående process!:)

//Midnight

Är det mitt hus du beskriver? :eek:

Men våran torpargrund var i bra skick. Men när vi ändå rev ut och reglade upp golven ordentligt grävde vi (manen) så det skulle bli regelmässigt utrymme under för luften att cirkulera.
Vi har rivit ut allt på nedervåningen och lät de bastanta stockarna ligga kvar och sen regla upp med nytt. Ut med all trossäckel och i med riktig isolering. Sen la vi golvvärme :love: på hela nedervåningen. Vi hade en fuktskada i köket där balken var rutten, men den fukten kom från köket, något läckande rör eller liknande.

Golvet001.jpg

golv2002.jpg

golv2005.jpg

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 679
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 826
Senast: cewe
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 086
Senast: kma
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 712
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar