M

misterhultspyret

undrar om man kan träna hemma på något sätt??
har ni några ideer?
ska börja som en nybörjare 24/4-05 men det är ju evigheter tills dess.
kan man inte börja i smyg hemma?
vad behöver man som riddare lans? svärd?
mvh

Sv: tornespel

Visst kan man träna hemma, det man behöver är en ridvolt, ett ridhus eller en plan gräsplätt - bara det går att galoppera så är det okej. Kruxet kan väl vara att få tillgång till exempelvis quintan och ringhållare. Det sistnämnda kan man göra ganska enkelt av ett hinderstöd; bara sätt en "arm" i 90-gradig vinkel ut från toppen av stödet och sätt dit en krok eller spik att hänga ringen på. Busenkelt! :)

Det som kanske är lättast att träna hemma är kuddplockning, spjutkastning och svärdsexercis. Till kuddplockning behövs små frigolitbitar på cirkus 15x15 cm. Till spjutkastning behövs en stor bit frigolit, gärna en som är klyvd på höjden ett par gånger och ihoplimmad igen med exempelvis juteväv emellan. (Är det bara massiv frigolit går den sönder lättare.) Den behöver vara ungefär lika stor som en stående person, men ju mindre den är desto svårare blir det att täffa. Till svärdsexercis behövs hinderstöd, gärna av varierande höjd, och äpplen, kålhuvuden, morötter, kexchoklad, sockerbitar eller vickstabletter, helt och hållet beroende på hur stort mål du vill träna på... :D

Det som kan vara svårt för en nybörjare att fixa är vapen. Till kuddplockning behöver du ett spjut av lätt modell, till ringplockning samma spjut eller en pik, till spjutkastning behövs ett kastspjut (gärna grövre än det andra) och till svärdsövningar behövs således ett svärd. Utöver detta kommer du behöva en lans och minst ett sidovapen, exempelvis dolk, stridsyxa, fleil motsvarande. (Har du tillgång till sidovapen kan du träna med dem på samma mål som med svärdet.)

Det tornerlag du ska gå med i kan säkert hjälpa dig fixa vapen - vilket lag är det? *nyfiken* Och varför måste du vänta ett halvår, det verkar ju jättejobbigt!

ska du bara öva teknik kan du använda dig av ridspö och slå ner saker med istället för svärd och klyva. En lång stör eller sopkvastskaft kan agera spjut/pik.

Jag brukar öva med en stör och en platta som jag ska knacka till som "kudde".
Kastspjut blir ju egentligen samma grej fast med ett stående mål.

hej
ska börja "nybörjar gruppen" den 24/4 -05 hos
skånska björnens riddare.
tyvärr är det så lång tid tills dess så jag får väll bygga upp lite hemma så jag kan träna...
tack för tipsen.
mvh

Scorpan: Och bla, bla, bla...! :devil: Nej, förlåt! :D :angel: :p

Jag är sån att jag tränar på så små och svåra mål som möjligt, med samma vapen som jag kommer använda på uppvisning. Det sistnämnda för att lära känna vapnet, min "rekvisita" så att säga. Anledningen till att jag tränar på högre svårighetsgrad än uppvisningarna kommer ligga på är för att jag vill känna att det är mycket lättare på uppvisning än på träning. Som exempel kan jag säga att jag tävlat min ponny i precisionskörning på vagnsbredden + 30 cm, men jag tränar på cirka +10 eller +15, vilket gör att tävlingarna känns som rena barnleken! :)

Jamen om man inte har några vapen hemma menade jag... Själv har jag ju fortfarande inget spjut eftersom patric aldrig blir nöjd med det...

Rundstav med med en spik i ena änden duger väl? :) Och så en längre rundstav med motvikt att ha till lans. Man måste ju inte absolut ha en kvintan heller. Man kan ha sandfyllda burkar på hinderstöd att stöta ned. Gäller bara att ha en slav på ridbanan som sätter upp dem :p Och klyva äpplen på hinderstöd är inga problem. I värsta fall får man ha en liten pinne om man inte äger ett svärd.

Fast jag tänker slå på stort och svetsa ihop en kvintan att ha hemma. Ringhållare tänkte jag göra av 12mm rundjärn, kanske 150cm lång, som jag bockar till och sedan fäster på hinderstöd.

Nöjd...? Nu känner jag mig riktigt mindervärdig, mig gjorde han ett kastspjut till på mindre än en dag... Jaha, så viktigt var det att fixa bra vapen till AH... *morr* Dessutom satte han sin lärlings Romerska kastspjut i knät på mig i Rosersberg och sa: "Här har du, du kan ju inte plocka kuddar med det andra, det är för kort." Jag visste inte ens att det var lärlingens, eller att han inte fick betalt för det, förrän senare när han talade om det för mig. Så nu är man skyldig honom pengar också... *suck*

spjutet han gjorde till mig gav han ju bort i ekenäs... Jag tror inte jag någonsin kommer få mina vapen =/

Jaså, det var "ditt" spjut! Oops! Kan vi anta att det var en shit-jag-hinner-inte-fixa-ett-pris-till-Ekenäs-vad-ska-jag-ta-till-för-nödlösning-grej? :D Nej, usch, inget ont om vår käre smed, så elakt av mig... :angel:

Japps - det var mitt men det var "inte tillräckligt bra så jag ger bort det i pris" enligt smeden... ,)

hej
tack för alla svar!
undrar hur lång är en lans? var köper ni dom?

Lansarna kan ha precis vilken längd som helst, men ska den tävlas med i SM måste längden från handens placering fram till spetsen vara exakt 2 meter. Viktigast är att tyngdpunkten stämmer överrens med din längd och din armstyrka/teknik. Sen kan man ju diskutera huruvida tidsenligt korrekt det är med lansar på två meter allt som allt...

Lans kan du tillverka själv om du är lite händig, annars tar du kontakt med någon som kan. Vi har ju (återigen) vår smed som tillverkar X antal lansar till laget varje år... Men det är inte särskilt svårt om man har tillgång till rätt material och verktyg.

Snacka för dig själv, jag betalar för mig! :cool: Betalade närmare fyra papp till smedjan i somras, men herr Mästersmed kan ju inte kläcka ur sig vad hela skulden hamnar på, allt som allt. "Jag måste kolla upp det..." heter det, visst.

hej
undrar hur tjock ska lansen vara?
vilket matrial?trä?

asså inte "får" som i gratis... (inte heller "Får" som i ulliga små fyrbenta djur som säger bäää)

=)

Någon som har en aning om hur man får tag på en hygglig byggbeskrivning av en qvintan?

Den stora skräphögen (internet för er som inte hänger med) verkar inte ge något vettigt svar på frågan.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 184
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 043
Senast: snöflingor
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 442
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 037
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka