Tornespel - nybörjare

P

PyseN_

Har kollat runt lite nu och hittade inte ngn bra tråd för nybörjare (fast det är ju myyycket möjligt att jag missat ^^, ) startar iaf en så får väl moderator ta bort den om det är så...

Jag har iaf alltid varit inresserad av medeltiden, riddare, tornespel osv. så nu tänkte jag börja träna lite med en pålle! Jag skulle gärna tävla, men allt ligger ju så långt bort verkar det som och, den främsta anldeningen, det blir alldeles för dyrt. Jag ska ju trots allt försöka debutera i körning, western och distans så att satsa i tävling och träning i detta får nog läggas på hyllan.
Jag tänkte ändå kanske få göra ngn show på ridskoler osv med alla dessa grenar eftersom det bara kryllar av hopp å dressyr människor här. Så, jag tänkte till att börja med; Bra träningstips! just nu tränar jag på att hantera hästen med en hand och ska sedan börja ha något i handen som kan representera lans osv. Jag kan ingenting så ge mig bra grejer att träna på! (Vet ju ingenting!)

Sedan så ska jag ju sy ett riddarschabrak till hästen men hur kan man göra ett sånt, så billigt som möjligt? Vad är det billigaste tyget som kan användas? Och slutligen till mig själv. Jag tänker inte lägga ut en massa tusenlappar på rustning. Vad kan jag då ha på mig istället?

(Om det finns någon kunnig kring Gävle så hör gärna av dig!!)

Sv: Tornespel - nybörjare

Jag skulle vilja påstå att det finns ungefär 100 trådar om nybörjartips för tornerspel. ;)

Jag bor utanför Gävle, förresten, har sysslat med tornerspel i runda slängar 6 år. Vill du träffas någon gång och ha lite lektion så kan vi lösa det, PM:a i så fall.

Men jag undrar lite hur du har tänkt... Du vill inte lägga flera tusenlappar på rustning, men då skulle jag vilja säga att du aldrig kommer kunna rida tornerspel, tyvärr. (Om du inte lånar av någon.) Rustningen är din livförsäkring och utan ett ordentligt kroppsskydd så dör du om du får en skarp spjutspets eller ett svärd i magen/bröstet, krasst räknat. Det finns inga genvägar, för även enklare rustningar än de i metall och läder kostar pengar. (Man kan t.ex. använda plastdelar, som förvisso kostar några kronor mindre än metall och läder, men de skyddar inte ens hälften så bra. Så varför ha rustning överhuvudtaget om du ändå skadar dig illa vid en träff?)

Tyger finns i alla möjliga kvaliteter och prisklasser. Det beror helt och hållet på hur seriös du är och hur korrekt tidsenligt du vill göra dina kläder. Till en stor häst går det åt mellan 12 och 20 meter tyg om du fodrar det (vilket brukar behövas) så det kostar sin slant att göra ett snyggt schabrak. De tyger jag har använt har legat mellan 55:- och 70:- per meter.

Det finns mycket du kan öva på hemma, titta gärna i de gamla trådarna. Och just det, tornerspel är inte en tävlingsgren, förutom SM (Rikstorneringen) som avgörs en gång om året. Allt annat är show och uppvisning.

Ok, men jag tänkte ju typ uppvisning när man rider med lans å svärd och slår ner saker typ ^^, vet inte hur jag ska uttrycka mig. Strider med svärd på marken och när man slår ner varandra från hästarna osv kommer ju inte bli av eftersom det bara är jag som håller på här vad jag vet. Tänkte mer ha lite uppvisingar bara för skojs skull på ridskolan osv.. Därför är jag ju inte så seriös ännu. Jag har ju inte ens en egen häst än så jag vill ju inte dirket satsa om man säger så.

Tack för svaret iaf!

Uppsala Tournament är inte tornerspel, det är joust och skills-at-arms. Skillnad. (Fråga de som anordnar annars, they'll tell you! ;) ) Om du är en av dem som anordnar så är det underligt att du anser att det är tornerspel när dina lagkanmrater säger nåt annat...?

Senast ändrad av en moderator:

Oavsett vilken sorts uppvisning du vill ägna dig åt så är rustningen din livförsäkring och utan den är ditt liv i fara om du och dina kamrater har skarpa vapen i händerna. Jag slåss sällan på marken eller mot andra på hästryggen, men har ändå alltid brynja. I den sortens tornerspel som de flesta tornerlag ägnar sig åt så rider man mot t.ex. en quintan, en figurant (stolpe t.ex.) eller mot en kudde på marken, men rustningen är ändå livsviktig. Skulle olyckan vara framme och en häst blir skrämd, trilskas eller går omkull så är det lätt hänt att den vassa änden på vapnet kommet åt fel håll - människor är mjuka och bräckliga! ;)

Tycker att det är kul att du är intresserad, det är en bra början! Men läs gärna lite litteratur kring medeltiden, rustningar och vapen och fördjupa dig i hur ett tornerspel går till. Att jag tjatar om rustningen är inte för att vara elak och motsträvig, utan för att den är viktig. Rustningen ska vara anpassad efter din kropp så att den sitter bra och skyddar där den ska. Hellre en bra rustning och lånade vapen än tvärt om! (Även om vapnens tyngd och balans också bör vara avvägda mot din kropp och din styrka, så det optimala är att ha både egen rustning och egna vapen.)

Uppsala Tournament är inte tornerspel, det är joust och skills-at-arms. Skillnad. (Fråga de som anordnar annars, they'll tell you! ;) ) Om du är en av dem som anordnar så är det underligt att du anser att det är tornerspel när dina lagkanmrater säger nåt annat...?

Jag är en av de som annordnar den här tävlingen och vi kallar det tornerspel med grenarna joust och skills-at-arms. På samma sätt som friidrott har grenar som längdhopp och 100 m. Jag har aldrig hört någon av våra säga att joust eller skills inte skulle vara tornerspel, däremot kan det inte jämföras med det vi gör på shower i Sverige idag eller rikstorneringen. Joust och skills är två helt andra grenar med helt andra förutsättningar och mycket hårdare krav på utrustning, men fortfarande under begreppet tornerspel. Jag blir lite nyfiken på vem du pratat med även om det kanske inte hör hemma i den här tråden. I Celeres Nordica jobbar vi på att få tornerspel accepterat som sport och det verkar konstigt om någon av oss skulle gå och påstå att det vi gör inte är tornerspel. Det låter i mina öron som det rör sig om ett missförstånd.

Vad det gäller dina inlägg om rustning och säkerhet kan jag bara hålla med dig. Jag förstår inte att det fortfarande finns riddare som vågar rida med aluminium- eller glasfiberhjälm med ögonspringor stora nog att få in 4 lansar i och det värsta av allt: stickad ringbrynja...

Vad är det för skillnad på man mot man i show-format och tävlingsformat förutom utrustningen?

Det är ju som att säga att en person tävlar i karate och ställer upp i en show inte utövar karate...

Vad är det för skillnad på man mot man i show-format och tävlingsformat förutom utrustningen?

Det är ju som att säga att en person tävlar i karate och ställer upp i en show inte utövar karate...

Förstår precis vad du menar och håller med dig. Skillnaden utöver utrustningen är ju den att man i en show (karate eller man-mot-man) kan lägga in detaljer som höjer uppvisningen för publiken genom att göra upp vissa saker innan. I jousten är ingenting uppgjort utan allt är på riktigt, jousten har även regler för vapenhantering, fällning av lans, träffytor m.m. som inte förekommer i samma utsträckning på shower. Men ur ett publikperspektiv är det ju fortfarande (undantaget utrustningen) samma sak. Två riddare som gör upp med lans.

På vår ridskola har vi en riddarcirkel och när vi tränar har vi vanliga kläder. Alltid hjälm. På uppvisningar har de som rider brynjor (och hjälm). Vi rider aldrig man mot man eller strider från marken eller till häst. Så länge man inte gör det behövs väl ingen rustning (förutom brynja om man vill vara någorlunda korrekt)? Fast rustningen skyddar väl som sagt var mot spjutspetsar om det skulle gå illa. Vi tränar med kvastskaft för tillfället istället för spjut. Varför chansa innan man blivit tillräckligt bra. Och då behövs det ju inte så avanserad utrustning.
Jag köpte ett svärd för 1700 som duger utmärkt till skillsövningar.

En brynja kostar inte så mycket att göra själv. En påse med 5000 ringar kostar ca 250+frakt (behövs mellan 20000-25000) beroende på hur man vill ha den och hur stor man är.

Åsa, Sael: det är jag som gör en egen mental åtskillnad mellan tornerspel som show och joust och skills som tävlingsgrenar.
Gisburne: trodde dock att det var klargjort på det andra forumet att det är min egen åsikt och alltså inte någon som gäller generellt för CN. Det var i alla fall så jag menade det.

Med det klargjort så vill jag bara säga: bara åtta dagar kvar! Tjohoo!

Självklart är stor skillnad på show och tävling, men i min värld är det fortfarande tornerspel om man ser till ordets betydelse. Att sedan ordet idag har kommit att förknippas så starkt med show är väl ett resultat av att tävlingsformerna joust och skills är så nya för den svenska publiken.

Den jag pratat med ansåg i alla fall att det inte är samma sak, men det hör som sagt inte hemma i den här tråden.

Precis, hur kan man tro att en alu-hjälm eller stickad brynja (eller för all del en brynja som bara täcker armarna för syns skull och inte resten av kroppen) ska skydda?! Man kan ju inte förvänta sig någonting annat än svåra skador om olyckan är framme...

Ja, NU (idag) har jag läst att det var din egen åsikt och inte lagets, men innan så lät det som att det var hela laget som ansåg att det var så. Men som sagt, no big deal och det hör inte hemma här. ;)

Helt ärligt så håller jag inte med om att man inte behöver någon vidare korrekt rustning även om man inte rider man-mot-man eller slåss med någon på marken/från marken.

Brynjan är ju bara en del av rustningen, det yttre skalet som gör oss människor mer insektslika (insekter har skelettet utanpå och är mjuka inuti) men utan vaddering under brynjan så gör du dig ändå väldigt illa om du får en träff eller ett slag mot kroppen. (Insekter är ju väldigt bräckliga om man skadar deras skal.)

Brynjan skyddar mot vassa saker, vadderingen skyddar mot slag, benbrott och blåmärken.

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 396
Senast: Mirre
·
Hästhantering Jag har fått problem med en av mina hästar :( Hon har fått för sig att hon ska leva rövare i transporten. Igår tog hon priset när hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 022
Senast: Equilina
·
A
Hästmänniskan Jag har funderat riktigt seriöst på att byta stall nu till hösten. Jag är så trött på ridskolan jag rider på, eller rättare sagt...
Svar
8
· Visningar
2 167
Senast: Judelaw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka