torkad pulpa?

CurlySue

Trådstartare
hej, för några dagar sedan togs hela klokapseln bort och halva pulpan på min hund då han skadat den... hos vet sa dom att han skulle ha bandage i 6 dagar och jag skulle byta en gång där emellan men hunden tappade bandaget efter redan ett dygn så vi la nytt bandage och då såg det ut som en hud bit där klon hade suttit och man såg pulpan (har sett några bilder hur en pulpa ser ut och det såg exakt likadant ut på honom så det var ok) sedan efter ett dygn igen for bandaget av..... men då hade pulpan en sårskorpa på sig.... har inte hittat några bilder hur en torkad pulpa ser ut så tänkte höra här om någon vet om pulpan bara ska vara torr och blank eller om det blir en sårskorpa på den..
imorgon ska han bli av med bandaget och ist få en liten bäbis strumpa (om de passar) så det får lufta sig.

så frågan är hur en torkad pulpa ser ut? sårskorpa eller inte?

Sv: torkad pulpa?

Ja, det kan bli som en skorpa, det är inget konsigt. Håll koll på att tån inte svullnar eller att området luktar äckligare än man kan förvänta sig. Bilderna som det länkas till ovan är jättefina, men det ser inte alltid ut så under läkningen. Det varierar lite från fall till fall.

Ja, det kan bli som en skorpa, det är inget konsigt. Håll koll på att tån inte svullnar eller att området luktar äckligare än man kan förvänta sig. Bilderna som det länkas till ovan är jättefina, men det ser inte alltid ut så under läkningen. Det varierar lite från fall till fall.

han har fått vara utan bandaget i ett dygn nu och haft ett avklippt finger från en luftig vante på tassen och det har gått jätte bra fram till nu.. det såg jätte bra ut för 6timmar sedan sen åkte jag iväg till stallet och när jag kom hem skulle jag titta till tassen för han såg så besvärad ut.. när jag tog av "strumpan" var hela tassen svullen, inte bara den tån som klon var borta på utan alla tår!

du sa att jag skulle hålla koll så att det inte svullnade och nu har de gjort det.
ska ringa vet imorgon om det inte gått ner självklart men vad kan det ha hänt?

Hur satte du fast "sockan"? Låter mer som att tassen har blivit stasad av att sockan suttit fast för hårt än att något skulle ha hänt med pulpan så snabbt. Massera tassen och var försiktig med hur du sätter fast sockan, så ska du se att det snart går ner.

svullnaden gick ner efter bara någon halvtimme och allt såg bra ut, det jag hade fäst sockan med hade kanat ner och tryckt lite för hårt.

Liknande trådar

Hundhälsa Har en hund som halkade på isen för cirkus en månad sedan och som lyckades slå i sporren så klon sprack upp. Dagen efter hade vi...
Svar
1
· Visningar
883
Senast: dobbis
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 706
Senast: skuggi
·
Hundhälsa Hej! Min hund bröt en klo (sporren eller "tumklon" som jag säger) i söndags och fick klokapseln borttagen igår. Så pulpan är alltså...
Svar
8
· Visningar
21 658
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 395
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka