Torka tvätt energisnålt

Sv: Torka tvätt energisnålt

Avfuktarens princip är lite som en värmepump, genom att kondensera fukten i luften och sedan leda bort det kalla vattnet så blir det totalt lite mer värme än vad avfuktaren drar i ström. Borde bli i varje fall enligt energiprincipen men det är inga jättemängder det handlar om.

Njae, jag vet inte om jag håller med dig där.

Avfuktaren använder energin den får från två hål i väggen till att:
1. Kyla ner inkommande luft, fukt kondenseras och leds bort.
2. Värma upp luften igen och skicka ut i rummet.

All energi avfuktaren får kommer från två hål i väggen. Den inkommande fuktiga luften ger ingen extra energi. Däremot omvandlas all förbrukad energi till värme, som avges ut till rummet.

En av fysikens lagar anger att mängden energi alltid är konstant, kan varken tillverkas eller trollas bort, bara omvandlas.

Du får gärna övertyga mig om det är så att du har rätt, men jag förstår verkligen inte hur det skulle vara möjligt.

Du resonerar i stort sett rätt men du glömmer att vattenmolekyler i vattenånga har en högre grad av rörlighet och därmed högre energi än de har i flytande tillstånd, så när vattenångan kondenseras frigörs energi form av värme till omgvningen. En tillverkare hävdar 800W per liter avfuktat vatten och det blir faktiskt en hel del, men jag är inte säker på att den uppgiften är riktig.

Kan tillägga att det är samma fenomen fast omvänt som inträffar när något kyls av genom att fukten på ytan avdunstar, och möjliggör tex. att en människa kan vistas i en omgivning varmare än hennes kroppstemperatur.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har inte badrumsdörren stängd så jag värmer upp halva huset nere... O sen går det ju upp med.
Jag torktumlar året runt och min hushållsel på sommaren. Ca 5 lampor tända dygnet runt + det vi använt för att bygga stallet och det är mindre än 500:- i månaden...
För skojs skull kanske man skulle kolla vad en tvätt kostar att torka... Har tyvärr ingen mätare att kolla enstaka elsaker...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 147
Senast: lizzie
·
Övr. Hund Nu kära Buke tänkte jag se om det finns någon som kan ge bra tips. Hunden är en Rottis hane, 8 år. Inte "smartaste " nöten ur sin kull...
Svar
7
· Visningar
1 956
Senast: BobberiBoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka