M
majjijann
Sv: Torka tvätt energisnålt
Njae, jag vet inte om jag håller med dig där.
Avfuktaren använder energin den får från två hål i väggen till att:
1. Kyla ner inkommande luft, fukt kondenseras och leds bort.
2. Värma upp luften igen och skicka ut i rummet.
All energi avfuktaren får kommer från två hål i väggen. Den inkommande fuktiga luften ger ingen extra energi. Däremot omvandlas all förbrukad energi till värme, som avges ut till rummet.
En av fysikens lagar anger att mängden energi alltid är konstant, kan varken tillverkas eller trollas bort, bara omvandlas.
Du får gärna övertyga mig om det är så att du har rätt, men jag förstår verkligen inte hur det skulle vara möjligt.
Avfuktarens princip är lite som en värmepump, genom att kondensera fukten i luften och sedan leda bort det kalla vattnet så blir det totalt lite mer värme än vad avfuktaren drar i ström. Borde bli i varje fall enligt energiprincipen men det är inga jättemängder det handlar om.
Njae, jag vet inte om jag håller med dig där.
Avfuktaren använder energin den får från två hål i väggen till att:
1. Kyla ner inkommande luft, fukt kondenseras och leds bort.
2. Värma upp luften igen och skicka ut i rummet.
All energi avfuktaren får kommer från två hål i väggen. Den inkommande fuktiga luften ger ingen extra energi. Däremot omvandlas all förbrukad energi till värme, som avges ut till rummet.
En av fysikens lagar anger att mängden energi alltid är konstant, kan varken tillverkas eller trollas bort, bara omvandlas.
Du får gärna övertyga mig om det är så att du har rätt, men jag förstår verkligen inte hur det skulle vara möjligt.