Jag var på Tori-stuteriet förra veckan!
Tori är en estländsk hästras som har avlats fram vid ett stuteri som ligger i orten Tori i Estland. I dagsläget finns två modeller. En är grövre och liknar mera nordsvenskar, och en lättare som är baserat på tyska halvblodsraser och som ser mycket ut som halvblodshästar, fast de har en annorlunda överlinje och grövre ledgångar.
Från en liten skrift som jag köpte på stuteriet tar jag följande:
I Estland fanns det under 2000 år en liten häst som vägde ungefär 350 kilo. Den användes som arbetshäst. Tori-stuteriet etablerades 1856 med målet att stärka den nationella hästen. 1892 kom en Norfolk-hingst till stuteriet, och han följdes av flera Norfolk- och Hackneyhingstar. Dom korsade man med de inhemska stona och fick på så sätt fram en större arbetshäst som klarade av att dra mera. Sedan 1973 blev Hannoveranare tillåtna, och man avlade parallellt fram en lättare ridhäst. Jag vet att man också använt trakhenare från företrädesvis Sovjet/Ryssland.
Vid mitt besök på stuteriet såg jag hingstar både av äldre och nyare modell. Några var e den från Tyskland importerade hannoveranaren Premium, en e en fullblodshingst och en var ren holsteinare importerad från Tyskland. Stona jag såg var främst av den tyngre modellen.
Sedan 1991 då Estland blev fritt släppte staten sitt ansvar för stuteriet, och om jag uppfattade stuterichefen rätt drivs det idag av en stiftelse.