• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mabuse
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 637

Mabuse

Trådstartare
Vad vet ni om den här hingsten? Stam går ju att hitta på allbreed, men hur har den förärvt sig? Lyckad i aveln? Räknas som bra/dålig att ha i stammen?

Har själv stött på två hästar, Vivaldi-Toreador, en allround och ganska fin liten häst, och Toreador-Snoilsky, ingen gång alls, hoppade ganska bra, men lite "träbent".

Sv: Toreador

Toreadors mest lyckade avkomma torde vara hingsten Ciceron som lämnade flera svårklasshästar i hoppning och åtminstone en i svår dressyr, vad jag kan dra mig till minnes.

Exporterades till Danmark som 18-åring, och har 11 registrerade danskfödda avkommor. De sista föddes 1982, så antagligen dog han 1981.

Har haft ett sto som hade Toreador som morfar. Trevligt sto, som nog dock hade mest efter sin pappa.

Men ett bra sto med kanonpsyke.

//E

Tack! Hur ser det ut med BLUP och liknande? Hur blev han premierad (A- B- osv)? Räknas han som en "bra" hingst?

lady_vip skrev:
Har haft ett sto som hade Toreador som morfar. Trevligt sto, som nog dock hade mest efter sin pappa.

Men ett bra sto med kanonpsyke.

//E

*nyfiken* Vad var det för pappa till stoet?

Han är så gammal att han inte var premierad med någon värdebokstav.

Han ägdes av Flyinge under sin tid som verksam i Sverige, och Flyinge ägdes av staten fram tills 1981 (eller var det 82 :confused: ) och statens hingstar premierades inte med någon värdebokstav.

Hittar inga BLUP-siffror på honom, men kan kolla i mina gamla hingstkataloger när jag kommer hem om jag hittar någon avkommestatistik.

Trofé, och i tredje led Rote Boldt...

Eller har jag blandat ihop det och Toreadro var tredje led... Ska kolla upp det!!

//E

Månne psyket kom från pappa då, Troféhästar brukar väl vara trevliga. De två Toreador-hästar jag träffat på var bägge ganska heta med (för) mycket bjudning. Hur var din pålla i den bemärkelsen?

Toreadors exteriöra utlåtande; storlinjerad hingst som står över mycket mark. Lång, välligande bog och långt kors. Stota ledgångar. Obetydligt knätrång fram. Mycket goda rörelser i skritt och trav.

Sonen Zenith ue Urbino tävlade svår dressyr i USA. I Sverige hade han 2 avkommor i svår hoppning.

322 betäckta ston.

Vad snällt att du kollade upp! Det låter som en allroundhingst, möjligen lite mer mot hoppning, men som inte lämnat sådär jättebra, och inte heller använts särskilt mycket.

Det förklarar ju i o f s varför Vivaldi-Toreadorhästen är en allroundhäst med bra exteriör. Fast ganska kortlinjerad.

Vi hade ett sto med stammen Toreador-Ursus-Coast GuardXX-Light O LoveXX. Underbart temprament, superhoppare, fick urdåliga poäng på 3årspremieringen, då hon ansågs för ädel och högbent!!(detta var på 70talet), hon fick 2 föl, tävlade sen under ett år i hoppning och vann massor av LA som 6åring, därefter exporterades hon till england, tävlade fälttävlan först, därefter framgångsrikt dressyr, sattes sen i aveln, och fick sitt sista föl som 25åring. Mina föräldrar brukar säga att det enda dom ångrar här i livet är att den märren såldes.

Faktiskt så har alla Trofé hästar jag har träffat varit väldigt trevliga, men ag har hört motsatsen också, så sånt där är ju svårt att säga. Men han själv sägs vara en mycket trevlig hingst.
Nu har jag en avkomma till detta stoet hemma också, så hon har ju Toreador längre bak, men både mamma och denna 4-åring är väldigt framåt, går fram som ångvältar överallt. Dock tror jag att kombinationen med Trofé där har gjort dem med beskedliga, men både mamma och dotter har gott om framåtbjudning, ingen tvekan.

//E

Du hade rätt, förstås ;)

Zenith var u Nemorosa som i sin tur var u Nadja (e Silverking III u Reseda e Largo för den som är intresserad). Det hade inte Joja skrivt ut så jag fick ägna ett tag åt att leta :D

Görel skrev:
Du hade rätt, förstås ;)

Zenith var u Nemorosa som i sin tur var u Nadja (e Silverking III u Reseda e Largo för den som är intresserad). Det hade inte Joja skrivt ut så jag fick ägna ett tag åt att leta :D
Kan tilläggas att Zenith visades på remontuppköpet som 3-åring,men *herrarna med keps* tyckte han var för inkorrekt(!) och flegmatisk så istället för att bli Ackordshäst hamnade han som dressyrhäst i USA.........olika falla ödets lotter.

Hej
Min tränare hade ett sto e. Trombon ue: Toreador.
En stor, lite lång häst som var lite grövre i typen.
Hon rörde sig väl inte så märkvärdigt vad jag kom ihåg, men hoppade riktigt bra. Hon tävlades som upp till 150, & hade placeringar iaf upp till 140 vad jag minns...

Slutade tävla tyvärr pga av hovbroskförbening...

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
940
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 327
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 451
Senast: Stergo
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
899
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka