Topreiter KAT one

D

diny

Någon som sett den live?
Såg skön ut på bilden. Såg att den nyss kommit ut men inte hittat så mkt förutom att den inte finns i bredare än 36 och läste på en tysk sida att Top Reiter 36 var ca 100 grader. Någon som vet om det stämmer?

Sv: Topreiter KAT one

Märken som Top Reiter, Ástund osv är inte direkt kända för att ha vida sadlar, så ja, det stämmer säkert:crazy:

Provade på min häst en TopReiter KING (wide), i utseende och bomvidd ganska lik KAT one. Den var skön att rida i och passade hästen mycket bra. Min häst är 115 grader och KING låg riktigt bra. Dock var kanalen inte så bred i denna modellen.

hejsan. jag har kollat en del på denna sadeln innan den den lanserades.. har dock ingen koll på bom vidderna, den är byggd på en ny bom som e multiflexibel dvs att den anpassar sig bra efter även breda hästar. min kompis har ridit i den och säger att den är urskön! och hon gillar inte platta sadlar. jag hoppas på att kunna köpa den till min blivande häst dock tycker jag att priset är för högt!

Ja, multiflexibla sadelbommar är något som fler sadelmodeller är uppbyggda på och som i många tillfällen ger lika stor känsla av närkontakt med hästen som en del bomfria sadlar (t.ex. StarTrek sadlar etc. som har på läderbom m.m.).

Någon som vet om det är samma typ av bom som i JR?
Om jag inte minns galet så passar JR till ganska smala hästar med rak rygg.

Mne vad är meningen med multiflexibel bom då?då kan man lika gärna ha bomlösa eftersom en för flexibel bom int ger samma stabilitet som en ordentlig bom & man missar syftet med bom i sadeln lite.

Stämmer. Samma typ bom.

det är INTE samma bom i JR en.. den är inte ens helften så flexibel.. jag TROR att dom flexibla bommarna kommer mer o mer just pga att bomlösa sadlar blir alt mer populära, dock tycker jag att det är olämpligt att alltid rida i bomlöst. och framför allt skall dom inte användas på unghästar av oerfarna ryttare, därför kan en flexi bom ett bra alternativ. OBS! min åsikt!

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 852
Senast: mackan
·
Relationer Jag tänkte först göra ett inlägg på Flashback men känner att folk kan vara riktigt jävliga i svaren då internet ger dem en chans att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 905
Senast: Jajzii93
·
Utrustning Hej på er! Har nu avverkat två utprovare och ingen hade något som passade och sade helt olika saker så man blir ju inte klok på det...
2
Svar
28
· Visningar
4 817
Senast: Nea_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 406
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka