Status
Stängd för vidare inlägg.
B

Blixtra

Läste en broshyr idag om vad man "får" och inte "får" äta som gravid.På förbjudet listan står det tonfisk :confused: , vet ngn. varför? Att man inte får äta en färsk röd tonfisk förstår jag, men den konserverade varianten?
 
Sv: tonfisk

Åh, jag har också tänkt starta typ en sån här tråd..hoppas det är okej om jag lånar din tråd lite?..

Eftersom jag är vegan, behöver jag inte bry mig om det där med fisk, skaldjur, kött, opastöriserad mjölk, ost osv, men jag undrar..

hur är det med nötter/frön och soja-produkter? Är det något där som man behöver passa sig för?
Hoppas någon vet...:)

//r
 
Sv: tonfisk

Jag undrade länge över varför det ena var okej men inte det andra, och fick till sist ett rimligt svar från en tjej i livsmedelsbranschen. Tonfiskfiléer som man köper färska eller får på sushi kommer från stora tonfiskar. Eftersom de är rovfiskar och lever länge hinner de samla på sig en massa miljögifter, och det är därför gravida avråds från dem. Burktonfisken kommer från små tonfiskar, dvs för unga både för att ha hunnit samla på sig gifter och att ha vuxit till fina filébitar.
 
Sv: tonfisk

Du får jättegärna låna tråden :) !

Inga restrektioner ang. det du skriver om. var noga med att du får i dig bra fetter, järn och kalcium.

Tack ni andra för svar ang. tonfisken.

Om ni ska äta smörgås på att cafe. Vad väljer ni då? Är ostmackor att föredra framför ex. skinkmackor (som grav. alltså)?
 
Sv: tonfisk

Du får jättegärna låna tråden :) !

Inga restrektioner ang. det du skriver om. var noga med att du får i dig bra fetter, järn och kalcium

Tack!:) :) Jodå, det är jag väldigt noga med.

Fast en sak jag funderar på (lånar tråden lite till:p :) ) är den där folsyran, som "alla" skriver om. Vad är det bra för och vad finns den i för mat? Eller är det tillskott i form av tabletter som gäller?

//r
 
Sv: tonfisk

Folsyran är mycket viktig och ska helst ha ätits ett par månader före grav. samt under hela. Förhindrar bla. ryggmärgsbråck hos fostret. Ät två tbl. mitt val kvinna som finns på apoteket varjedag!

http://www.helhetsdoktorn.nu/tipsv9.htm

http://www.b12.brist.com/Templates/StartPage____30.aspx


Tack!
Åhå...okej.. :o Då förstår jag.
Tur att jag är vegan då iaf, kollade listan på första länken och de flesta av de där sakerna som är rika på det, äter jag väldigt ofta, något av det varje dag. Skönt det iaf, men får väl se om det blir en burk mitt val kvinna då..
Det finns inga såna tabletter med bara folsyra?
Med tanke på att jag redan äter Mitt val vegetarian...

//r
 
Sv: tonfisk

En tanke bara: soja är rätt "skarpt" (lätt att bli allergisk mot), så ha det i baktanke när du ammar, om bebisen verkar reagera på något (utslag, ont i magen eller så). En del bebisar är ju jättekänsliga (lök, kål, starka kryddor, mjölk mm) medans andra inte reagerar mot maten mamman äter alls (amning)
 
Sv: tonfisk

Jo det finns "rena" tabletter folsyra. Kolla på hälsokosten!

Fast jag skulle nog inte rekommendera just hälsokostmedel då dessa ej är godkända som mediciner och därför vet man inte effekter på gravida/ammande kvinnor + bebisen. Nu låter inte folsyra som en risk men ta inte som vana att rekommendera hälsokostprodukter till gravida är mitt råd.
 
Sv: tonfisk

Tack för svaren:) Har kollat på apoteket idag och hittade mycket riktigt rena tabletter med bara folsyra + såna med järn och folsyra.. får se vad det blir :)

Lydia: Jo, jag har funderat på det där.. fast det är alltså inget man behöver tänka på innan bebisen är född?..

//r
 
Sv: tonfisk

I "min" hälsokostaffär fanns precis samma märke på folsyretabletterna som på apoteket! Däremot håller jag med dig i sak angående andra sorters hälsokost som kan ha "oväntad" och möjligen "oönskad" effekt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag försöker vara pepp och framåt. Låtsas att jag har ett bra liv att se fram emot. Men jag är så jävla misslyckad med allt. Och innerst...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 608
Senast: Wingates
·
Kropp & Själ Jag har vetat sedan barn att jag har mild allergi mot björkpollen (märks bara när det är som värst typ). Med tiden har jag dock märkt...
2
Svar
21
· Visningar
1 466
Senast: Harmomini
·
Skola & Jobb Precis som rubriken lyder: när får man gå upp en årskurs ( eller hoppa över en, om det blir bättre formulerat ). Just nu går jag i...
Svar
10
· Visningar
1 218
Senast: Sedna
·
Hästvård Har min häst på lösdrift men problemet är att det emellanåt kan vara tomt på mat i hagen, att dom går en hel natt utan mat i...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 033
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp