Tonårstjejer och skitsnack ...

B

bliss

Lite bakgrundsinfo: Vi har en tonårstjej boende hos oss nu (omständigheterna härom kan kvitta) som "sugits upp" av det populära tjejgänget i klassen. "Vår" tjej har väldigt svårt för utfrysning och skitprat och har sagt ifrån när de vill ha hennes medhåll - hon blir då en tyst åskådare istället. Hon är svag för grupptryck men säger iaf ifrån att hon inte vill snacka skit sedan förhåller hon sig passiv i stället för att delta aktivt. Hon är väldigt öppen mot oss och vi uppmuntrar och stöttar henne allt vi kan i att det är rätt att ta avstånd från de tre poppistjejernas utfrysning av varandra (det är två som växelvis åker ut i kylan och en tredje som håller i trådarna), och hånandet av det de kallar "töntgänget". Nu kunde de ju varit fyra istället, det tycker våran tös också. Men näe, det går bara någon dag så är de tre igen - två stycken som slåss om den tredje jumboplatsen. Ja, jag blir topp tunnor :devil: av sådant här men får ju hålla mig på en sansad nivå för att nå fram.


Nu till min fråga: Av kompisar som jag luftat detta lite med har jag flera ggr mötts av skrockande, igenkännande flinande "Ja, såna är tjejer", "Såna var vi också" och liknande. Jo, jag vet att många tjejer har detta som sin alldeles speciella arena att spela och intrigera på, jag är liksom inte helt naiv, men ska jag slå mig till ro med att "det bara är så"? Hela jag blir i uppror när jag hör sådant här från vuxna! Nu vet ju jag många vuxna som håller på så här också:smirk:.

Vår tjej vet var vi står i detta och att jag kommer gå från snäll förälder med svängdörrar för alla kompisar till pinsam, arg vuxen och plocka dem direkt om de sitter under vårt tak och intrigerar och hånar. Det verkar som att hon tycker det är bra:love:. Jag undrar över om problemet med tjejers skitprat lika mycket (helt?) ligger på vuxna som antingen godkänner, rycker på axlarna eller aktivt motarbetar det, och framför allt jobbar för något positivt istället? Jag har bara så innerligt svårt för att bara stå där och sucka och säga "ja, se tjejer". Det ligger ett otäckt godkännande till att stampa på andra i det tycker jag.

Dela med er av era erfarenheter till en nybliven tonårsförälder:)
Rycker ni på axlarna och tycker att det "hör till" och "går över" eller slår ni ner hårt på sådant här?
 
Sv: Tonårstjejer och skitsnack ...

Jag är den mest pinsamma mamman i världen - så nej, jag rycker inte på axlarna åt dylika beteenden.
 
Sv: Tonårstjejer och skitsnack ...

Jag hugger direkt - och jag har tom betalt för det.
//Luff - Fritidsledaren
Med mina egna barn och deras kompisar så är vi inte riktigt där än och då dom är killar så är inte beteendet så inlärt så jag ser bara tendenserna på fotbollsträningen och då räcker det m utstirrning av barnet som försöker "klättra" på statusstegen genom att trycka någon annan.
//Luff - också en jobbig morsa
 
Sv: Tonårstjejer och skitsnack ...

Jag blev ofta utsatt för mkt skitsnack och utfrysning i grundskolan spec låg- och mellanstadiet. Min morsa höll dock aldrig käften utan högg direkt men inte var hon en pinig morsa för det! Snarare fick mina kompisar en otrolig respekt för henne och jag är jättetacksam för hur hon hanterade situationerna - det lärde mig att göra likadant och i högstadiet började jag käfta tillbaka själv och så slapp jag bli överkörd i högstadiet.

Jag fattar inte varför ni sätter er själva i "pinsamma-morsan-facket!" Det är nåt dumt påhitt ni själva har kommit på. Ni är ju bara så pinsamma som ni gör er. Jag skulle vilja att min mamma stod upp för mig och det gjorde hon ju. Det är en väsentlig skillnad på "pinsam morsa" och "morsa som står upp för mig".
 
Sv: Tonårstjejer och skitsnack ...

Det är inte jag som tycker att det är pinsamt att jag öppnar munnen när jag tycker det behövs ;)
 
Sv: Tonårstjejer och skitsnack ...

Mina barn tycker inte att jag är jobbig - Än.
Men barnen som jag "ser" tycker onekligen det är jobbigt.
Positivt i förlängningen men jobbigt för dom just då.
 
Sv: Tonårstjejer och skitsnack ...

Jag tycker det är jättebra med föräldrar som tar tag i saker när de händer, framför allt föräldrar som SER att det händer... jag har en gång i mitt liv varit J-ligt elak mot en annan tjej, men det reddes ut BUMS, med oss fyra tjejer, föräldrar, lärare och jag har för mig att vi även fick träffa kuratorn vid ett enstaka tillfälle.

Det fina i kråksången var att vi som varit elaka aldrig uppfattade att föräldrarna till den tjejen vi mobbat tyckte illa om oss. Vi redde ut det och sedan var det bra liksom, vi gick vidare allihop.

Det här hände för 19 år sedan, men jag minns det som igår... fy vad dåligt jag mådde när jag insåg vad vi gjort (såklart rätt åt mig), och nu är jag jättenoga med att SE vad som händer på skolgåren och på dagis där jag har mina barn.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare
  • Föräldrar till barn som rider

Omröstningar

Tillbaka
Upp