Tonårs dotter

Sv: Tonårs dotter

Fast med jobb är det ju ofta så att man berättar vem man är, då representerar man ju företaget även om man inte nämner det vid namn. Hittar man den lokala fastighetsmäklaren dyngfull på varenda bild på Facebook kanske man vänder sig till en annan fastighetsmäklare, trots att den inte skrivit var den jobbar ens?

I övriga fall så tycker jag absolut inte att man ska göra det. Om man som mamma däremot märker att barnet lämnar ut för mycket om sig själv på nätet kan det mycket väl vara dags för en diskussion, men då inte en utskällning, utan bara att man pratar om riskerna med att lägga ut personlig information om sig själv på nätet. Men det är ju en skillnad mot vad du skriver. :)

Men att använda det man får veta mot personer bara för sakens skull? Nej. Men man bör informera sina barn om att allt på nätet är tillgängligt. Att folk tycker att chefen gör fel som läser en anställds blogg är ett konstigt synsätt enligt mig.

När det handlar om jobb så handlar det ju då i regel om vuxna människor som bör kunna ta ansvar själva för vad de skriver.

Men en stor poäng o vikt när det gäller t ex Bukes forum Ungdom, så känns det viktigt att föräldrar informerar sina barn om att det inte är ett slutet samtal mellan deras kompisar och när det gäller unga flickor/pojkars sexliv o upplevelser så vet man aldrig var det är för "snuskgubbar" och annat äckligt som läser och till vilket syfte de gör det...

Inte heller fel att markera för en vuxen människa felet i att sitta och läsa unga flickors berättelser om deras sexdebut..

Jaha nu har jag haft ett fantastiskt samtal med min dotter, och jag blev faktiskt förvånad över hur klok hon var;) Blev inget samtal igår för grabben var här hela kvällen. Men idag så blev det, pratade om att hon ska få gardasil nu och att det är bra om hon väntar med sexdebuten tills det är klart. Att jag gärna hjälper henne köpa kondomer eller beställa tid hos barnmorska och det var ok tyckte hon. Det blev varken konstigt eller pinsamt, bara enkelt och sakligt, hon lovade att komma när hon behöver hjälp och det tror jag faktiskt att hon gör nu..:laugh: jag känner mig betydligt lugnare och tack för alla svar här, finns så mycket kloka människor på buke.

*kl*

Det mesta som är klokt har redan sagts och kanske även det jag tänker säga (det är tidigt på morgonen, har säkert missat både ett och fem inlägg):

Om du hjälper/uppmuntrar din tös till att skaffa p-piller så uppmuntrar du inte nödvändigtvis till sex, däremot uppmuntrar du till sex utan kondom och det är förjäkla dumt. Dessutom är p-piller inte helt av godo; biverkningarna är i många fall verkligen inte helt roliga och ju längre man kan klara sig utan hormonpreparat desto bättre.

Har sett/hört flera föräldrar som funderar på om de ska hjälpa sina barn skaffa piller eller inte.

Varför ska man behöva hjälpa till med det? Både jag o alla mina vänner har själva lyckats ta oss till um och skaffat det och jag är övertygad om att de flesta hellre fixar det med stöd av en kompis eller pojkvän och inte en förälder.

Däremot håller jag med om biverkningarna tassetass skriver om. När man är 14-15 tänker man inte på det och här är um fruktansvärt dåliga på att informera om det.

Berätta för dottern om ni har sjukdomar i släkten som kan ställa till det, och ev alternativ till det.

Om inte jag är helt felunderrättad får inte p-piller skrivas ut utan förälders samtycke om personen ifråga är under 15 år.

Försök att inte prata "för mycket" om det hela, om du förstår vad jag menar. För då kommer hon att sluta lyssna eftersom hon säkerligen tycker att det är det mest pinsamma hon varit med om. Berätta bara att du förstår det starka känslor som hon & pojkvännen har gentemot varandra. Men förklara att sin oskuld kan hon aldrig få tillbaka & att hon verkligen ska vara säker.
Förklara för henne att ni vill att hon väntar, men inte dömer om hon inte gör det. Fråga inte om du ska skaffa preventivmedel. Ha ett paket kondomer med dig & ge henne. Förklara varför du ger henne kondomer- Att det faktiskt är det enda som skyddar mot könssjukdomar som faktiskt kan vara dödliga.
Tyvärr är det bara att inse att våra barn växer upp & var istället glad över att hon funnit en pojkvän som ni tycker om & att hon får dela den stunden med en pojkvän som hon kan lita på.
Kram

Om inte jag är helt felunderrättad får inte p-piller skrivas ut utan förälders samtycke om personen ifråga är under 15 år.

Jo, du behöver inte förälderms tillåtelse för P-piller. Fick själv mina när jag var 13.

Liknande trådar

Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 193
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar