Tonårs dotter

Sv: Tonårs dotter

Försök förmedla att dottern ska lära sig att säga nej och stå på sig.
Det är viktigt att det känns bra, lyssnar inte killen på det så är det inget att satsa på.
Har man pojkar så lär dem omvänt att var lyssnande och lyhörda mot sina tjejer.
Sådär odlar man ju myten att killar alltid vill ligga no matter what, och att tjejer vill mindre. Att det finns en sådan kultur är jag med på, men det är väl det vi vill förändra inte befästa, eller?

Jag tycker nog att både killar och tjejer behöver lära sig att säga både ja och nej.

Hmm... Varför ska man lära sig att säga ja? Det gör man tids nog ändå.
Men du kanske menade nåt annat?

*kl*

Det mesta som är klokt har redan sagts och kanske även det jag tänker säga (det är tidigt på morgonen, har säkert missat både ett och fem inlägg):

Om du hjälper/uppmuntrar din tös till att skaffa p-piller så uppmuntrar du inte nödvändigtvis till sex, däremot uppmuntrar du till sex utan kondom och det är förjäkla dumt. Dessutom är p-piller inte helt av godo; biverkningarna är i många fall verkligen inte helt roliga och ju längre man kan klara sig utan hormonpreparat desto bättre.

Sådär odlar man ju myten att killar alltid vill ligga no matter what, och att tjejer vill mindre. Att det finns en sådan kultur är jag med på, men det är väl det vi vill förändra inte befästa, eller?

Jag tycker nog att både killar och tjejer behöver lära sig att säga både ja och nej.
Jag menade inte riktigt så som du tolkade, min åsikt är att tjejer måste lära sig ta plats och tycka till när det gäller deras egna kroppar, att ha en egen gräns som andra får respektera.

Saxat från U tråden:

" Det här med åldern.
Det är så otroligt olika från person till person.
Jag tillhör dom som hade sex vid tidig ålder och jag tror inte jag kommer ångra det. Jag hade det med en bra kille som väntade tills jag ville som tog det lugnt och var otroligt rar. Jag testade det mesta med honom och det har gjort mig otroligt säker i mig själv. Vilket har gjort allt mycket lättare med min nuvarande.
Jag hade absolut inte sex för att jag kände något tvång utan för att jag trivdes i min relation och var otroligt nyfiken på sex och jag kände mig helt enkelt redo. Jag tog dessutom mitt ansvar och fixade preventivmedel för att inte bli gravid. Så jag har haft regelbundet sex sen jag vart 13 och inte mår jag dåligt av det ännu.
Snarare så trivs jag bra med mitt sexliv! "

Det beror nog mest på hur mogen man är, hur upplyst man är, och hur säker på sig själv man är, inte i första hand hur gammal man är.

DU har inget på den sidan att göra. Lägg av med de där förföljelserna!

Osmakligt!

Varför inte kolla in på U istället. :confused:

Varför ska vi som föräldrar kolla på U?

Vi minns väl hur det var att vara tonåringar. Det är inte det saken handlar om, utan hur man ska hantera saken ur ett föräldraperspektiv.

Jag tycker det är riktigt, riktigt creepy att läsa på U om man har egna barn/styvbarn som skriver där. Det är som att läsa deras dagböcker.

Varför ska man lära sig att säga ja?

Nu frågade du ju inte mig, men utifrån diskussionen mellan bliss och mimmipigg, skulle jag också säga att alla behöver kunna säga både ja och nej.

När man vill ha sex, är det väl bra om det finns ett glatt ja, som man kan säga? Att man inte skäms för sin lust, tex, och därför knappt kan säga ja.

När man betonar att tjejer ska lära sig att säga nej och sätta gränser, tycker jag att man förmedlar en unken bild av killar som alltid vill och fina flickor som ska hålla på sig.

Jag tycker det är riktigt, riktigt creepy att läsa på U om man har egna barn/styvbarn som skriver där. Det är som att läsa deras dagböcker.

Det håller jag med om! Fullständigt respektlöst, som om barn inte har någon integritet alls.

Det håller jag med om! Fullständigt respektlöst, som om barn inte har någon integritet alls.
Litet OT, men...
Jag håller inte med.
Jämförelsen med en dagbok haltar, emedan en dagbok inte skrivs för att läsas - medan allt som skrivs på ett internetforum uttryckligen skrivs för att publiceras och läsas, och det är litet naivt att tro att det går att styra vem som läser vad. Det är upp till var och en som skriver att dela med sig precis lagom mycket av sina tankar, vilket vi varit rätt noga med att försöka förmedla vidden av till våra barn/ungdomar. Vem som helst kan läsa, och just föräldrarna hör kanske inte till de mest tveksamma läsarna. Andra familjer kanske hanterar sådana frågor annorlunda, men våra unga är ganska införstådda med att allt de skriver på nätet kan läsas av vem som helst - kompisar, grannar, lärare, "fula gubbar", farmor o mormor, oss... och det viktigaste är kanske inte att just vi föräldrar skulle kunna läsa, utan det finns ju gott om andra anledningar till att ransonera sina mest personliga (identifierbara) tankar på nätet.:crazy:

Mer on-topic tror jag inte att sexdebutsåldern ändrats så mycket de senaste 30-35 åren (någon med underlag till stöd eller motsats?), och att 14 inte är en helt ovanlig ålder att prova sina vingar på det området. Det är skönt att höra att ts verkar ha en bra kommunikation med sin dotter, hoppas att snacket igår avlöpte konstruktivt och bra!

Senast ändrad:

+Petruska.

Att lära sig ta plats och att det är okej att vilja- absolut!

Men jag tyckte det lät som "lära sig att ibland måste man säga ja också". Misstänkte ju som sagt redan från början att jag misstförstått dock.

kl ang. att läsa på U:
Visst kan allt man skriver på internet läsas, därmed inte sagt att jag vill att mina föräldrar etc ska läsa allt! Okej om man snubblar in där av en slump eller i jakt på något annat och råkar se nåt, men jag tycker inte det är okej att sitta och läsa allt ens barn skriver.

Litet OT, men...
Jag håller inte med.

och det viktigaste är kanske inte att just vi föräldrar skulle kunna läsa, utan det finns ju gott om andra anledningar till att ransonera sina mest personliga (identifierbara) tankar på nätet.:crazy:

Mer on-topic tror jag inte att sexdebutsåldern ändrats så mycket de senaste 30-35 åren (någon med underlag till stöd eller motsats?), och att 14 inte är en helt ovanlig ålder att prova sina vingar på det området.

Jag tycker att det är en märklig sak att spana på sina barn på nätet. Jag tjuvlyssnar inte när de pratar med kompisar, jag kollar inte igenom deras mobiler och jag kollar inte på dem när de är ute och festar eller bara umgås på stan. (Men jag är djävligt noga med att de hör av sig om de sover borta, och de får absolut inte tappa bort fulla kompisar utan ska ta med dem hem till oss i så fall. Vilket händer. Detta är ett av skälen till att jag är glad att vi bor centralt.)

Att det sen finns värre integritetskränkningar och folk som läser med (enligt dig och mig) värre syften än föräldrarna, ser jag som ett annat problem. Som man måste lära dem att hantera. Den hanteringen kan inte förutsätta min ständiga närvaro, de måste lära sig att skydda sig själva utan mig.

Nu är just mina barn snarast lite fega med hög integritet. Hade jag barn som var väldigt gränstestande utåt (inte bara mot oss föräldrar :p ), skulle jag nog anse mig behöva "vakta" dem mer eller annorlunda.

I det fall där den här delen av diskussionen startade, tror jag tyvärr att syftena med att läsa vad barn/bonusbarn skriver på nätet inte är goda. :crazy:

För övrigt tror jag som du om sexdebutåldern. Jag hade nog inte slagit kullerbyttor av glädje över en så pass tidig sexdebut om det var mina barn, men onormalt kan jag inte anse att det är. (Och redan ett till två år senare, börjar jag ju räkna med att debuten kommer.) Och en artonårig partner känns okej om personen känns trevlig och snäll (vilket inte har med ålder att göra egentligen), hade det varit en trettioåring hade jag ringt polisen, tror jag.

Varför ska vi som föräldrar kolla på U?

Vi minns väl hur det var att vara tonåringar. Det är inte det saken handlar om, utan hur man ska hantera saken ur ett föräldraperspektiv.

Jag kan inte jämföra det med att läsa dagböcker, men inte långt ifrån.
Jag har skrivit på U ibland, då har tråden legat på första eller andra sidan när man tryckt på nya inlägg, men och ett stort men, om jag ser att min dotter har skrivit i tråden som förövrigt intresserar mej så antingen frågar jag om det är ok (precis som jag ringer och frågar om hon inte är hemma om det är ok att jag går in i hennes rum och vattnar blommorna) eller så struntar jag i att läsa i tråden mer.

Det spelar för mej ingen roll om det hon skriver kan läsas av vem som helst, jag som mamma respekterar hennes privata sfär.
Det hon vill dela med sig av det berättar hon ändå.

Det spelar för mej ingen roll om det hon skriver kan läsas av vem som helst, jag som mamma respekterar hennes privata sfär.
Det hon vill dela med sig av det berättar hon ändå.
Menar du att ett publikt internetforum med kanske uppåt hundra tusen läsare (demografiundersökningen på Om Bukefalos) är en privat sfär jämförbar med ett låst rum?
Bara av nyfikenhet i så fall; vilka personer är off-limits som läsare i de trådar din dotter skriver? Du, och hennes pappa (motsv) utgår jag från... men andra släktingar? Syskon, kusiner, avlägsna jämnåriga bekanta, grannar...?
Och kanske mer intressant, känner du att de trådar du skriver i på Senior tillhör din privata sfär som din dotter eller andra inte bör läsa? Min, kanske litet långsökta, poäng är att dörren på ett internetforum ju inte är låst utan faktiskt mer eller mindre avsiktligt lämnad vidöppen.

Senast ändrad:

Menar du att ett publikt internetforum med kanske uppåt hundra tusen läsare (demografiundersökningen på Om Bukefalos) är en privat sfär jämförbar med ett låst rum?
Bara av nyfikenhet i så fall; vilka personer är off-limits som läsare i de trådar din dotter skriver? Du, och hennes pappa (motsv) utgår jag från... men andra släktingar? Syskon, kusiner, avlägsna jämnåriga bekanta, grannar...? Min, kanske litet långsökta, poäng är att dörren på ett internetforum ju inte är låst utan faktiskt mer eller mindre avsiktligt lämnad vidöppen.

Nej det menar jag inte, jag menar att hon ska inte ens behöva fundera på om just jag läser hennes inlägg, varken för att snoka eller av annan orsak.
Vad hennes pappa läser eller inte läser har jag ingen aning om, vi har inte bott ihop på 16,5 år;) min sambo läser aldrig här om jag inte uttryckligen ber honom läsa något.
Vad andra gör får ju stå för dem.

Grejen är att om hon vill fråga/diskutera här om något som hon inte vill att jag ska veta så ska hon inte behöva fundera på om jag kommer läsa det sedan, det är ju så att vissa saker kan man skriva här men kanske aldrig berätta för någon irl.

kl och OT

En tråd på ÄU just nu handlar om en som är sur för att chefen läst hennes blogg. Flera tycker att hon definitivt ska ifrågasätta varför chefen läser bloggen. Vaddå varför? Man bloggar ju just för att folk ska läsa inläggen, då kan man inte bli grinig för att folk i ens omgivning läser den? Samma sak på ett forum, man skriver inlägg just för att folk ska läsa dem, då kan man inte förvänta sig att folk ska låta bli att läsa dem pga den personliga integriteten. Den har man liksom lämnat när man väljer att skriva. Om man inte kan stå för vad man skriver till folk irl får man skaffa ett anonymt nick.

kl och OT

En tråd på ÄU just nu handlar om en som är sur för att chefen läst hennes blogg. Flera tycker att hon definitivt ska ifrågasätta varför chefen läser bloggen. Vaddå varför? Man bloggar ju just för att folk ska läsa inläggen, då kan man inte bli grinig för att folk i ens omgivning läser den? Samma sak på ett forum, man skriver inlägg just för att folk ska läsa dem, då kan man inte förvänta sig att folk ska låta bli att läsa dem pga den personliga integriteten. Den har man liksom lämnat när man väljer att skriva. Om man inte kan stå för vad man skriver till folk irl får man skaffa ett anonymt nick.

Viss killnad på sak o sak.

Skriver man på internet är man aldrig privat och man vet aldrig vem som läser och hur det tolkas..

Sen kommer vi till frågan hur det är okey att använda det någon annan skriver.
Får chefen sparka folk för antydningar om ens jobb om man inte anger vart man jobbar?
Får exet kolla upp tidigare relationers barn, vad de skriver och ha synpunkter på det?
Får jag som mamma läsa mina barns texter och sen rusa in o skälla på dem för att de gjort ditten o datten?

Bara för att det står där på internet, öppet för alla, så behöver man inte använda det mot personer, man kan läsa det, följa det och veta det och det räcker väl tills personen går över ev. gräns..

Fast med jobb är det ju ofta så att man berättar vem man är, då representerar man ju företaget även om man inte nämner det vid namn. Hittar man den lokala fastighetsmäklaren dyngfull på varenda bild på Facebook kanske man vänder sig till en annan fastighetsmäklare, trots att den inte skrivit var den jobbar ens?

I övriga fall så tycker jag absolut inte att man ska göra det. Om man som mamma däremot märker att barnet lämnar ut för mycket om sig själv på nätet kan det mycket väl vara dags för en diskussion, men då inte en utskällning, utan bara att man pratar om riskerna med att lägga ut personlig information om sig själv på nätet. Men det är ju en skillnad mot vad du skriver. :)

Men att använda det man får veta mot personer bara för sakens skull? Nej. Men man bör informera sina barn om att allt på nätet är tillgängligt. Att folk tycker att chefen gör fel som läser en anställds blogg är ett konstigt synsätt enligt mig.

Viss killnad på sak o sak.

Skriver man på internet är man aldrig privat och man vet aldrig vem som läser och hur det tolkas..

Sen kommer vi till frågan hur det är okey att använda det någon annan skriver.
Får chefen sparka folk för antydningar om ens jobb om man inte anger vart man jobbar?
Får exet kolla upp tidigare relationers barn, vad de skriver och ha synpunkter på det?
Får jag som mamma läsa mina barns texter och sen rusa in o skälla på dem för att de gjort ditten o datten?

Bara för att det står där på internet, öppet för alla, så behöver man inte använda det mot personer, man kan läsa det, följa det och veta det och det räcker väl tills personen går över ev. gräns..

Precis!

Det är väl en sak att läsa...även om man kan ifrågasätta motivet där ibland också:grin:

Men att ANVÄNDA det för eget bruk, antingen som "ammunition" vid gräl eller bara för att snoka o berätta för andra...

Nä va!

Liknande trådar

Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 193
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar