Tonårs dotter

Sv: Tonårs dotter

Jag antar att ni har pratat med henne om sex och preventivmedel innan?
När jag var i ditt läge (det är verkligen så, de är små ena dagen och nästa är de så stora:o min dotter förändrades igen så mycket nyligen att det är bara att inse, oavsett att hon inte är myndig så är hon vuxen ändå. Så klok, så förståndig:love:) så hade vi haft preventivmedel diskussionen många gånger och det var skönt att det inte var första gången vi pratade om det, nu när det var på "riktigt".

Jag ringde till um eftersom jag ville veta hur de resonerade och hur de gjorde, och jag ville att de skulle veta att det var ok för mej att hon började med piller.
När jag behövde piller första gången sa sköterskan till mej att jag skulle komma tillbaka och få recept när jag hade haft sex:eek: och det ville jag inte att min dotter skulle råka ut för ett sådant rikspucko.

Det jag gjorde för att skydda min dotter var att jag inte ville att hon sov över hos honom innan hon verkligen kände honom.
Hon tyckte att det var ok.
Varför jag inte ville det är för att jag vet hur dumt det kan bli om han vill och inte hon (eller viceversa) och man står där flera mil hemifrån.
Då var det bättre att han sov över här, då kunde hon bara komma ner till mej om hon behövde det.

Allt man förbjuder är det man med säkerhet kan veta att barnen gör så det är ingen bra väg att gå, man kan säga att man vill att de ska vänta men jag tycker egentligen inte att man som förälder ska lägga sig i när det sker.
Jag var inte mogen för sex när jag var 14 men för den sakens skull finns det inget som säger att min dotter inte var det, det är ju hennes känsla som är viktig, inte min.

Just känslan, att det känns bra är vad jag försökte förmedla till min dotter, att det aldrig får kännas fel utan då har man rätt att säga stopp utan någon förklaring.

Jag förstår att du känner hjälp:crazy: men det är nu du ska lita på att allt du har visat din dotter på vägen fram hit, att hon har tagit in det, gjort om det till sitt eget och att du har gjort allt för att hon ska få ett bra liv.
För det är ju det det handlar om, vi följer och guidar våra barn för att de ska få bra liv, det hjälper inte att komma nu och försöka övertala elller övertyga utan man måste lita till sig själv och till sitt barn och bara vara den stora varma famnen som barnen kan behöva komma tillbaka till många många gånger innan de är riktigt redo att ta steget ut helt själva i livet.

Men visst är det lite otäckt och jobbigt när navelsträngen brister lite till.

Jag hade gärna behållt den där navelstränget ett tag till:crazy:. Men jag hoppas och tror att jag lyckats att vägleda henne till bra vägar hittills och att hon fortsätter i den banan. Men man vet aldrig, och jag är faktiskt orolig över vad som kan hända. Men vill ju så klart inte förmedla för mycket av min oro till henne. Innerst inne litar jag helt på henne, mer orolig över vad andra kan göra mot henne.

jag är 23 och förlorade oskulden som nybliven 16 åring. Spontant tycker jag samtalen bör innehålla både sjukdomssnack och "stressa inte pratet" men viktigast kan jag tycka är att man ser till att sin dotter vet att sex inte är pinsamt! jag tror många tjejer är lite osäkra när det gäller sina "rättigheter" man frågar inte om skydd för man tror att killen ska säga nåt. Se till att hon har kondomer och inte är rädd för att använda dom ;) hon har rätt att fråga killen hurvida han testat sig om han haft oskyddad sex! det ska inte vara pinsamt att känna sig säker, även om man är oskuld.

Om hon känner sig trygg och säker i både förhållandet och med killen så kommer hon nog ha sex när det känns bra. Men oavsett vilken ålder det blir är det ju viktigast att det blir en bra erfarenhet för henne!

...det är bättre att hjälpa henne fixa p-medel nu så slipper åtminstonde vi (hennes pappa o jag) att oroa oss.
Det gick så fort bara.. hon var ju en liten vanlig hästtjej för 2 månader sen:confused:

Att hjälpa henne att skaffa p-piller är inte samma sak som att uppmuntra till sex, det kommer hon att ha när hon känner för det och då är det bra att vara garderad. (Gardasil är oxå en bra ide', nu när det faktiskt finns!)

Om det här är en ansvarsfull, trevlig och rekorderlig kille, så kanske ni kommer att skonas från att ha ångest och ligga sömnlösa och få hjärtklappning när telefonen ringer för att dottern är ute med "kompisar" och partajar och kanske råkar ut för en massa obehagliga saker i form av fyllefester eller droger och allt vanligare extrema övergrepp... (Eller att det åtminstone dröjer att tag till)

Det scenariot kan också inträffa "över en natt", med den raraste och oskyldigaste lilla tös. Jag är mycket oroligare för min 15-åriga dotter som vill "vara singel" och "leva medan man är ung" :eek: än jag var för min snart 20-åriga dotter som hade fast sällskap mellan 14-17 år, och började gå ut med kompisar först då!
// Smirk

Saxat från U tråden:

" Det här med åldern.
Det är så otroligt olika från person till person.
Jag tillhör dom som hade sex vid tidig ålder och jag tror inte jag kommer ångra det. Jag hade det med en bra kille som väntade tills jag ville som tog det lugnt och var otroligt rar. Jag testade det mesta med honom och det har gjort mig otroligt säker i mig själv. Vilket har gjort allt mycket lättare med min nuvarande.
Jag hade absolut inte sex för att jag kände något tvång utan för att jag trivdes i min relation och var otroligt nyfiken på sex och jag kände mig helt enkelt redo. Jag tog dessutom mitt ansvar och fixade preventivmedel för att inte bli gravid. Så jag har haft regelbundet sex sen jag vart 13 och inte mår jag dåligt av det ännu.
Snarare så trivs jag bra med mitt sexliv! "

Det beror nog mest på hur mogen man är, hur upplyst man är, och hur säker på sig själv man är, inte i första hand hur gammal man är.

Att de gick med på att sova i olika sängar tycker jag bara visar att båda är mogna. Jag hade inte gått med på det och jag är 17 :angel:.
Men som andra har skrivit. Inte förbjuda sex. Om du förbjuder det gör du det hela större än vad det är och ger henne en anledning till att testa.
Hon har antagligen redan fått information i skolan men om ni kan prata om sånt så prata med henne om skydd :).

Om du har en bra och öppen relation till din dotter så tycker jag att du ska lita på du vid det här laget lärt henne grundläggade "rätt och fel". Det är ju inget som är annorlunda för en relation, har man en sund syn på saker gäller det även där. Att förbjuda ger inte mycket när det gäller 14-åringar.
Däremot tycker jag inte att det är fel att prata lite extra om just sex och relationer. Hon är säkert upplyst via skola osv men just för att ge henne känslan att ni verkligen kan prata om sånt.

Och visst kan du säga att du är orolig men för inte över oron på henne för då gör du det verkligen till en stor grej.
I min familj talade vi aldrig om sex eller sådant. Jag var totalt livrädd för killar, sex osv. Mina första pojkvänner fick knappt ta i mig utan att jag fick panik :p
Jag hade önskat att jag hade fått ett mer avslappnat förhållande till sex så att jag sluppit vara så hysterisk under alla hormonstinna fjortisår. För när det väl kom till att bli av med oskulden så var det ju ingenting. Varken himlastormande fantastiskt eller hemskt. Det var bara... "jaha?".:o

Slutligen en sak som en av mina vänner återberättat för mig:
När hon var 15 och skulle ut hade hennes pappa sagt åt henne innan hon gick "Du är 15 år gammal och har jag inte lyckats förmedla goda värderingar, ansvar och sunt förnuft hittills så lär jag inte göra det innan du går ut genom dörren heller. Jag litar på att du kan sköta dig".

Tänk lite så när det gäller din dotter :)

När hon var 15 och skulle ut hade hennes pappa sagt åt henne innan hon gick "Du är 15 år gammal och har jag inte lyckats förmedla goda värderingar, ansvar och sunt förnuft hittills så lär jag inte göra det innan du går ut genom dörren heller. Jag litar på att du kan sköta dig".

Alltså, vad fint! Vilken självinsikt av pappan och vilka "krav" det sätter på dottern utan att han sa allt det där "-sup inte omkull, bli inte gravid, slåss inte..."!

Exaktamento. Eftersom jag fortfarande minns det snart 10 år efter att hon sa det till mig, så måste det vara nåt bra ;)

När jag var 14 var jag tillsammans med en kille som var 18.Först var mina föräldrar lite oroliga men vi var så mycket hos oss att han snabbt blev en i familjen.
Han behandlade mig som en prinsessa och vi hade underbar sex.
Jag kan inte påstå att det är någon skillnad på det sexet och hur det kändes mot hur det är nu som tant.
Ibland var jag ju såklart med mina tjejkompisar och då hände det nästan jämt nåt trubbel så till slut bönade min mamma att jag skulle umgås med killen istället,det var ju liksom lugnare..men när vi blev tillsammans så vill hon att jag skulle vara med mina tjejkompisar.:D

Den relationen är ett underbart minne och vi pussades sist vi sågs,26 år senare än när vi var ihop..

Jag har köpt kondomer till min son för om de har sex är helt ok men jag vill att de ska vara rädda om varandra.

Tack för trådstarten,det är din förtjänst att jag köpt kondomer.

Och om din dotter vill ha sex och känner sig mogen för det borde du inte göra det till något hon måste hålla i hemlighet. Om dom är ihop några månader och det verkar seriöst så hjälp henne absolut att skaffa p-piller. Kondomer är jättedyrt i längden.
och då vill jag lägga till att om man inte är oskuld när man går från kondom till p-piller bör man rimligen kunna visa upp att man är sjukdomsfri. Det är kanske inte hans första tjej. Ungdomar idag har skrämmande liten koll på och rädsla för könssjukdomar.

Tråkigt att få en (kanske livslång, eller livsförkortande!) könssjukdom av sin första kille. Eller tråkigt öht.

kl

Mina föräldrar hade aldrig något prat om att "du får inte ha sex" eller liknande med mig, men jag kan dra parallellen till alkohol istället.
Skilda föräldrar, enligt mamma rådde strikt förbud fram tills jag var 18, medan pappas inställning var "sköt dig, gör inget dumt. Ring om det är nåt".
Jag hade bra mycket hellre ringt pappa (eller hans fru) om något gick fel, än min mamma. Oftast var det pappa jag fick mest dåligt samvete inför också (inte för att det hände något, men det var hans förtroende jag var räddast för att svika).

Med det vill jag väl mest säga att jag tror att du som förälder tjänar på att vara mer öppen och låta henne veta att du ställer upp om något går fel- utan att skälla!

Prata med henne tycker jag absolut du ska göra. Min mamma frågade både mig och min bror om vi ville att hon skulle köpa kondomer. Jag sa nej, men det var nog en ganska bra grej.

(är för övrigt 21, har inga barn men var nyligen tonåring).

Man kan ha sex vilken tid på dygnet som helst! Att inte låta dem sova i samma säng hindrar inte direkt dem från att nuppa. Prata med henne om vikten att våga säga nej och om preventivmedel, sen får hon själv avgöra. Bara hon vet att hon kan prata med dig om det är minsta lilla hon behöver hjälp eller stöd med.

Jag är btw 19 år, det var inte så längesen jag var i den situationen.

kl

Jag fick sova över hos min kille när jag var 14 år om vi sov i olika sängar vilket vi också gjorde. Men vi hade sex den kvällen innan vi la oss. :p och som sagt sex kan man ha närsom helst på dagen....
(idag har vi hus och tre barn tillsammans)

Slutligen en sak som en av mina vänner återberättat för mig:
Sådär har jag resonerat också, det vett som vi inte lyckats banka in i huvudet på ungarna innan de flyttar vi 15-16 års ålder går nog inte in heller.

Till TS,
det är jobbigt att barnen blir stora minns när dottern kom hem med pojkvän första gången, jag hade inga större problem, men fadern :eek: han slet ont rent ut sagt!
Försök förmedla att dottern ska lära sig att säga nej och stå på sig.
Det är viktigt att det känns bra, lyssnar inte killen på det så är det inget att satsa på.
Har man pojkar så lär dem omvänt att var lyssnande och lyhörda mot sina tjejer.

Liknande trådar

Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 193
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar