Tonårs dotter

cala

Trådstartare
:crazy:
Jag behöver verkligen råd nu... Har en fjorton årig flicka som fyller femton i höst. På två månader blev hon stor, är fortfarande snäll och trevlig. Sköter skolan exemplariskt och är klok och trygg på alla sätt och vis. MEN hon har skaffat pojkvän, han är arton, körkort, bil och hela faderullan. Snäll och trevlig, artig, och verkar rar. De träffas rätt mycket och oftast här hemma hos oss. Så långt helt ok.... men han är arton och jag blir lite nervös, för han är nog betydligt mer erfaren än henne. Vi ska prata med henne ikväll om att hon inte får ha sex innan hon är femton, men hur vet jag att hon håller det ??
Om jag nu skulle hjälpa henne med p-medel så blir det ju ett godkännade från vår sida att det är fritt fram, om jag inte hjälper henne så kanske hon blir med barn ?? Herregud hur ska jag göra.
Vi tycker givetvis att hon är alldeles för ung, men vi har också varit tonåringar och vet hur saker bara "händer" liksom.
Han fick sova över här i lördags på de villkoren att han låg i en annan säng och så gjorde de med, nu har jag lite ångest för att jag lät han sova här, kanske var dumt?
Vi har verkligen inget emot grabben, bara situationen. Någon med erfarenhet av detta??? svara mej snälla.

Sv: Tonårs dotter

det basta du kan gora ar val att prata med henne, precis som du planerat. forklara om kondomer, forklara hur man ska gora med dem. forklara att ni inte vill att hon ska ha sex innan 15, forklara varfor. men forr eller senare kommer hon fatta sina egna beslut och kommer forr eller senare lara sig sta for dem ocksa.

hon maste ju vaxa upp nagon gang :)

Alltså, tagga ner.

Prata, lugn och sansat, med dottern. Och se till att hon vågar komma och prata med dig om något skulle gå tokigt. Vilket det antagligen inte gör om hon har hittat en trevlig grabb :)

Jag tycker inte hon är så himla ung faktiskt.Det är väldigt vanligt med seriösa relationer i den åldern och tjejerna är ofta ihop med äldre killar.
Att förbjuda dem att ha sex är ju bara dumt,men pratat om det på ett bra sätt och berätta att det är olagligt innan femton.Umgås med dem båda tillsammans så ni får en bild av hur de är tillsammans.

Jag skulle dock slå ett slag för preventivmedel,det är minst risker om det finns och i slutändan så gör hon ju som hon vill iallafall.
Jag jobbar med ungdomar och jag har själv varit 14 så jag vet att det inte är ovanligt med seriösa relationer där sex ingår.

Jag sitter i en väldigt likadan sits med en 13 årig kille som är så relationsmogen att jag aldrig varit med om maken.Han har en äldre tjej och de ska ut och och tälta i helgen.
Hjääälp!!

Jag har en 16-årig tjej, som oxå blivit vuxen snabbt :)

Hon träffade förra sommaren en kille i hennes pappas stad som var 19. Först tyckte jag det var lite gammalt, men sen tänkte jag att det kanske var bra då han är lite mognare och kanske snällare mot henne än en jämnårig. Det slutade med att dottern dumpade honom pga av ålder och avstånd :)

Sen ang sexbiten, varför får hon inte ha sex innan 15? vad är det för skillnad på det nu och om några månader? Visst kan man förklara att det är olagligt tills hon fyller 15, men jag tror inte det hindrar henne när det är dags.
Jag trodde min dotter skulle vara för blyg för att ha sex innan 30 :) men det var tydligen inte så.
Bättre att se till att de har skydd och berätta om sjukdomar osv så att när de gör det så vet de lite, än att förbjuda och sen gör de det utan skydd.

Inget som säger att det behöver hända på natten hemma hos er. Kan lika gärna hända i fullt dagsljus. Bättre att se till att hon har skydd nu istället för att förbjuda nåt som kanske redan hänt..

Senast ändrad:

Gardasil och kondom säger jag då.
Förklara att hon bör låta bli innan vaccinationen är helt klar.

Hon är väldigt öppen och har alltid kunnat komma och prata med mig. Tror iallafall att hon säger det mesta till mej, även om jag inte kan vara 100% säker.
Kanske jag jämför mycket med hur det var när jag var 14.. är 47 idag så säkert har det hänt en hel del. Vi får se ikväll hur samtalet utvecklar sig, men känner spontana att det är bättre att hjälpa henne fixa p-medel nu så slipper åtminstonde vi (hennes pappa o jag) att oroa oss.
Det gick så fort bara.. hon var ju en liten vanlig hästtjej för 2 månader sen:confused:

Alltså, tagga ner.

Prata, lugn och sansat, med dottern. Och se till att hon vågar komma och prata med dig om något skulle gå tokigt. Vilket det antagligen inte gör om hon har hittat en trevlig grabb :)

jag tycker att det är okänsligt att uppmana en omsorgsfull förälder att "tagga ned".

:mad:

De trevligaste killar kan visa sig inte vara det, så jag kan förstå denna förälders försiktiga hållning gentemot detta "nya" i livet.

TS: Du känner din dotter själv och om du känner dig orolig så skall du absolut agera. ingen på detta forum kan ge dig ett råd hur du skall tänka, känna eller säga. Jag vill inte ge dig något råd eftersom de hade varierat mycket beroende på hur mogen dottern är.

Hur självständig är hon och vilket självförtroende besitter hon tex?

Fundera på hur hon kan tänkas reagera och agera i pressade situationer och bestäm utifrån det hur du vill att de umgås.

Honestly, har egentligen inget här att göra men du kanske vill ha yngre folks synpunkter? Jag är 16, min pojkvän är 18. Jag var 15 när vi blev ihop.

Jag tycker du borde ha lite koll på hur killen verkar vara. Om han är mogen är det nog ingen fara, jag tror varken han kommer stressa din dotter till sex eller vara dum på henne. Pejla av lite hur din dotter är med, är hon tillräckligt mogen för ett förhållande?

Sova i olika sängar låter lite tråkigt och var glad att hon ens
gick med på det för det skulle jag inte gjort!
Klart dom borde få sova tillsammans, vad kan hända?

Och om din dotter vill ha sex och känner sig mogen för det borde du inte göra det till något hon måste hålla i hemlighet. Om dom är ihop några månader och det verkar seriöst så hjälp henne absolut att skaffa p-piller. Kondomer är jättedyrt i längden. Lita på din dotter och slappna av lite, att visa att du litar på henne är viktigt så hon känner att hon kan komma till dig om det blir problem.

Jo känner igen det där :)
Min dotter låg och gosade med mej för 6 månader sen och var min lilla tjej. Nu vill hon hellre gosa med killar.
Men jag ser hellre till att hon är skyddad och har förtroende att berätta för mej om nåt går fel, än att förbjuda henne att göra saker och sen om det går fel vågar hon kanske inte berätta, då hon är rädd att man istället blir arg.

Spontant är inte förbud någon lysande lösning. Det som är förbjudet...ÄR mer lockande...o det är det man gör då.

Verkar mkt vettigare med information o upplysningar om vad som kan hända.

Att sova i skilda sängar känns..fel..på något sätt. Sex kan ju hända oavsett tid på dygnet.

Såg du "om hon har hittat en trevlig grabb"?

Jo, jag tycker (för det måste man väl få göra, fast jag är väl inte kvalificerad eftersom jag inte har barn) att hon kan ta det lite lugnt. För om jag ser till mig och de barn jag haft på mitt samvete, så skulle förbud till höger och vänster skapa det exakt motsatta.

Ha lite förtroende istället.

Och var öppen, så ungen vågar komma om det skiter sig.

Såg du "om hon har hittat en trevlig grabb"?

Jo, jag tycker (för det måste man väl få göra, fast jag är väl inte kvalificerad eftersom jag inte har barn) att hon kan ta det lite lugnt. För om jag ser till mig och de barn jag haft på mitt samvete, så skulle förbud till höger och vänster skapa det exakt motsatta.

Ha lite förtroende istället.

Och var öppen, så ungen vågar komma om det skiter sig.

Du är absolut kvalificerad även om du inte har barn. Bara för att man har barn så sitter man inte inne med svaret på livets alla gåtor.

Jag skriver igen att jag inte vill ge råd och jag tycker inte heller att man skall uppmana någon att "tagga ned" då det är lätt att därmed känna att ens farhågor, ängslan eller oro är obefogad.

Om den är det eller ej kan bara föräldern själv veta.

Personligen anser jag att 14-åriga flickor är mycket olika. En del är reda för seriösa förhållanden, andra behöver man ägna mycket tid och omsorg åt och kanske är det då en förälder de behöver och ingen pojkvän.

Så många faktorer "beror på" att jag aldrig i livet skulle vilja generalisera och säga "gör si eller så" det skadade inte mig eller grannen, eller mina egna barn.. whatever..

Kanske jag jämför mycket med hur det var när jag var 14.. är 47 idag så säkert har det hänt en hel del.

Vad skulle ha hänt på den fronten?

Jag är i princip jämngammal med dig och jag förlorade min oskuld som 14-åring trots att det även då var olagligt :angel:

Vi var bra mycket mer lössläppta då än vad tjejerna är idag. Däremot har ungdomar idag, tyvärr, mer avancerad sex än vad vi hade.

När blev "prata med ungen, var öppen och se till att den vågar komma om det blir fel" en knasig väg att gå?

att skriva "tagga ner" är väl ändå inte att skuldbelägga! det betyder "oroa dig inte". noll skuld, bara ett försök att vara lugnande.

jag kan ju bara svara för hur jag var när jag var 14, och jag hade aldrig lyssnat på det örat. jag var alldeles snurrig av hormoner i den åldern och tänkte bara på snusk hela tiden. klart att jag ville praktisera lite också. debuten blev lite senare än "planerat" pga brist på pojkar, men jag var i din dotters ålder. det var inte för tidigt för mig! tack och lov var det ingen av mina föräldrar som kom på tanken att förbjuda något, och information om p-medel och sjukdomar hade vi fått i skolan. folk i den åldern ÄR generellt väldigt upplysta om sådant. jag råkade aldrig illa ut, visst har man träffat ett och annat stolpskott och gråtit en skvätt, men det måste man ju få göra.

prata med dottern om vikten av att det måste kännas bra hela vägen. att man kan säga "jag har inte lust med just det där idag, vi kanske kan prova en annan gång". och säg åt henne att hon alltid kan komma och fråga dig om saker. akta dig så att sex inte blir hysch hysch (vilket det var i min familj. ok att göra men tabu att prata).

Nej tabu får det inte bli, vill ju att det ska bli nått fint för henne. Vi ska iallafall prata med henne ikväll, känna av lite hur hon reagerar och se vad hon säger. Vill hon ha hjälp så givetvis ska hon få det och jag vill så klart att hon ska känna att hon alltid kan komma till mig/ oss om det är något. Kanske inte det är så onormalt att ha sexdebuten vid 14-års åldern, jag som är gammalmodig kanske:)

Jag funderade ett tag att lägga in detta på ÄU bara föra tt få svar från lite yngre i hennes ålder... Så man får man får veta hur ni tänker.

Liknande trådar

Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 193
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar