Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tomten

Stollan skrev:
Lika stor idioti som att hota med "vänta du tills pappa kommer hem", "polisen kommer och sätter dig i fängelset", "socialen kommer och tar dig ifrån oss" osv.
Så uppfostrades jag, med resultatet att jag är skiträdd för min pappa, samtidigt som jag tycker oerhört mycket om honom, då jag alltid var pappas flicka när jag var liten, och under lågstadietiden var jag nära panik så snart en polisbil var i närheten av skolan. Det släppte när jag blev äldre, men långt upp i tonåren var jag fortfarande oerhört skeptisk mot polisen.

Stollan skrev:
Själv anser jag att detta med julklappar och icke julklappar inte har med fostran att göra och skall inte blandas ihop.
Det håller jag med om.
 
Sv: Tomten

frukanon skrev:
Det är väl dumt att sagor och filmer finns för oss vuxna, vi vet ju ändå att det inte är på riktigt :smirk:
Jag ser en viss skillnad i företeelser som vi roar oss med trots att vi vet att de inte är samma, och företeelser som vi prackar på våra barn och får dem att tro att de är sanna.
 
Sv: Tomten

Kimz0r skrev:
"Om du inte...", "tomten kommer inte/tycker inte om stygga barn" o.s.v. Gå ut i julruschen och lyssna.

Kan ju inte svara för vad andra gör... och visst inser jag att dottern också någon gång har hört detta. Det är inte från oss iallafall.
Men visst stockar sig orden ibland när man läser böcker så det är kanske därifrån hon fått det.

På fråga från dottern, som iofs kommit några gånger nu när julen närmar sig, har vi svarat att det spelar ingen roll om man är snäll eller dum det blir lika många paket ändå.

Hörde just att vår förra "tomte" en som bort en bit bort kommer att vara borta under julen. Hmm, får fundera på hur vi gör detta året.

Att låta någon som hon känner vara tomte fungerar nog inte. Hon har tydligt förklarat att si och så på dagis (5 1/2) säger att tomten inte finns, men de har fel för det gör han ju!

/pewa - utan tomte i år

ps. i de familjer där tomten finns som hot är det nog inte tomten som är problemet... hade det inte varit tomten så hade det varit annat (eller troligare också)
 
Senast ändrad:
Sv: Tomten

*lånar knapp*

Fattar inte heller vad du menar med hot...:confused:

Kan det vara så att det bara är du som upplevt allt som har med tomten att göra som hot? Din mamma har kanske inte gjort/sagt nåt särskilt som har med tomten att göra som ingen annan gör? Men du kanske har missuppfattat det hela och känt dig hotad??


Förresten, det är ju inte jultomten man sätter ut gröt till utan till de små, grå gårdstomtarna!!:idea:
 
Sv: Tomten

Läs mitt inlägg igen.
Jag har inte skrivit att alla barn tror att tomten är sann. Tvärtom.
Min treåriga dotter tror på tomten. Min femåring vet att tomten är fejk. Men det är en slags lek, det är kul att låtsas att tomten finns.
 
Sv: Tomten

*Knapplån*

Hur gör ni, när era barn "blivit för stora"?! Har ni fortfarande tomte, eller delar ni bara ut julklapparna till varandra?! :bump:

Jag pratade nyss med min mor (47 år!) i telefon och vi kom att prata på det här. Minstingen i familjen blir 6 år, i januari. Och antagligen blir det sista året, som hon tror på detta med tomten?! :angel: Redan förra julen, märkte hon att det var min bror, som fanns under masken! :p MIN MOR (antagligen jag också?!) skulle ALDRIG NÅGONSIN kunna tänka sig en jul utan tomten!!! :D ÄVEN när barnen växt upp!!! :o Julen är den största höjdpunkten på året, både för både mig och min mor! Hoppas jag kan föra över den underbara julstämningen till mina barn - även när DE blir vuxna :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Aggressiv/rädd hund
  • Utställnings frågor

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp