Tömmens längd

Nikki o Fabian

Trådstartare
Hur långa ska tömmarna vara?

Jag vet inte hur långa mina tömmar är men jag tycker att dom är för långa(blir så himla mycket att hålla reda på).

Sv: Tömmens längd

Jag vill ha 12 meter med rockarden. Nu har jag 16 och det blir väldigt jobbigt att hålla reda på dem :) 16 meter är tömkörningstömmar.

Jag fick med tömmar med båda selarna, och de vara bara 10 meter, det tycker jag är alldeles för kort med travrockard. Kanske med en hög gigg/maratonvagn.

Bättre för långa än för korta. ;)
Det kan ju hända att du kommer i annan vagn, vill dra i bruks etc.

Lägg överskottet under eller bakom dig och sitt på det.

LIA

Nikki o Fabian skrev:
Hur långa ska tömmarna vara?

Jag vet inte hur långa mina tömmar är men jag tycker att dom är för långa(blir så himla mycket att hålla reda på).

Våra är 22 m.:crazy:

Jag brukar spänna fast tömmen i ryggstödet. Men jag tycker den är ivägen, vet dock inte hur lång den är men fick med den när jag köppte min första sele, en skitsele från HMC.

Mine tömmer är 16 meter. Det tyck jag passer oss bra.

Rut.

Kan bli kort, hellre för lång än för kort. Det är ju livsfarligt om man tappar tömmen, och om man har mera framför sig än i handen viktmässigt glider tömmen ur vagnen snabbt som attan. Då kan det vara bra att sätta fast ett grimskaft i mitten av tömmen så man har 2 meter till på sig att fånga tömmen. Ännu bättre är att köpa längre tömmar. (har kört med travtöm och helt raka armar när jag hade halvblodet...det var dumt :)

En annan viktig grej är att man utan problem ska kunna ha tömmen med sig om man går runt vagnen för att justera något.

Jag har 16 meter med HANDSTROPPAR..kan INTE köra utan dom..tyvärr...

Köpte ett par görgoa mjuka vita tömmar (och längst fram är dom svarta med hake och elastiskt första biten och förstärkta hela vägen förbi tömringarna så dom är verkligen kanon!) som känns som sammet i handen men jag sitter bara och håller i så att knogarna vitnar..
Ful ovana..

Kan bara använda lädertömmar med handstropp och vill absolut inte ha dom för korta utan vill sitta på dom med stora rumpen med!

22 meter???!!!

Jädra långa skaklar ni måste ha då...:D ;) ;)

Eller åker du längst bak på en stock som du har satt hjul på?

22 meter..ja då hade jag trasslat in mig och aldrig snurrats ut igen..;)

Mina andra lädertömmar är nog inte ens 8 meter....

Det va nog dig Snigelfarmor menade när hon skrev FET ardenner..:D

Trygg skrev:
22 meter???!!!

Jädra långa skaklar ni måste ha då...:D ;) ;)

Eller åker du längst bak på en stock som du har satt hjul på?

22 meter..ja då hade jag trasslat in mig och aldrig snurrats ut igen..;)

Mina andra lädertömmar är nog inte ens 8 meter....

Det va nog dig Snigelfarmor menade när hon skrev FET ardenner..:D

Ja, nu är det ju så Trygg att jag guppar ju inte runt efter en ponny med taxben bara för att du gör det.;)

Liknande trådar

Kropp & Själ Ok, mycket TMI, men jag ska göra en Gastro/Koloskopi-propofol den 14 och ska laxera innan för att tömma tarmen. Har lite panik över att...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 255
Senast: Rosett
·
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
332
Senast: CaisaCax
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 361
Senast: Googlarn
·
Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka