Tömma på blod/Avlivning?

Sv: Tömma på blod/Avlivning?

droga den ordentligt innan låter som ett fint val. ^^

men nu måste jag dra in en till fråga.
jag har hört att många tycker att avlivlingssprutor är värre än skott?
vad är det som gör det? eller lixsom.. jag hoppas ni fattar :p
men det är la bara ett litet stick och efter några sekunder bär inte benen mer?

det e vel just det att vissa hästar tycker att det är obehagligt att bli stuckna.. min häst reagerar men det tar längre tid.kanske bara 10 sek längre med det e 9.99 sek för lång tid!

jag är rädd att jag skulle ångra mig i sista sekund och att det inte skulle kunna göra nått åt det.

squarepants skrev:
droga den ordentligt innan låter som ett fint val. ^^

men nu måste jag dra in en till fråga.
jag har hört att många tycker att avlivlingssprutor är värre än skott?
vad är det som gör det? eller lixsom.. jag hoppas ni fattar :p
men det är la bara ett litet stick och efter några sekunder bär inte benen mer?

Kort och gott kan man säga såhär..:

med bultpistol blir hästen hjärndöd direkt. Den här HELT borta, bara kroppen som är kvar, hjärnan har slutat att fungera dock slår hjärtat fortfarande ovg därav tömmer man dem omedelbart på blod så hjärtat ska sluta slå så snabbt som möjligt..

med spruta blir det tvärtom.. Hjärtat slutar slå iannan hjärnan har dött. :crazy: det tycker jag är jätteobehagligt. Sedan hörde jag med tre veterinärer (när det var dags för min häst) bara en av dem avlivar med sprutor, för de andra anser att det andra är mkt mer barmhärtigt mot hästen och säkrare..
med spruta kna det ju bli segt.. hjärtat kan ha slutat slå.. men har hjärnan slytat fungera?!?:confused: nee, så ville inte jag ha det.

/K.A

MaRomer skrev:
jag är rädd att jag skulle ångra mig i sista sekund och att det inte skulle kunna göra nått åt det.
mm, jag stod och höll min häst och dumma jag råkade titta upp precis i fel läge (exakt innan han sköt) sån ångerst har jag aldrig någonsin kännt.. men nu i efterhand vet man ju att man gjorde helt rätt..
och hästen led inte en sekund, och var dessutom, som sagt, drogad innan.

/K.A

Snor första bästa knapp.

Men vad är en bultpistol? Jag menar.. vad är skilnaden mot ett gevär eller en vanlig pistol?
Och varför vill man att hjärtat ska sluta slå så fort som möjligt om hästen ändå är död? Eller det är den inte?

Med bultpistol får hästen ett skott i pannan. Den lever lika lite som den halshuggne hönan. Hönan kan springa runt med kroppen en stund och lika så kan hästen sprattla en stund enfter den är skjuten. Jag kan försäkra er att både hästen och hönan är döda även fast dom rör sig efterår. Jag rekommenderar dock ingen att vara med när ens egen häst skjuts. Det är blodigt och ingen trevlig syn, däremot så är hästen död innan den har landat. Det är barmhärtigast och säkrast med bultpistol. Jag måste säga att de rykten som finns om hästar som vaknar och annat kan jag inte se är annat än just rykten, dvs ingen sanning i detta. Däremot vet jag att med spruta så finns det risk för dödskamp hos hästen.

kenneth skrev:
Däremot vet jag att med spruta så finns det risk för dödskamp hos hästen.

Ja, det finns ju hästar som kämpar för att hålla sig vid liv, absolut inte vill lägga sig ner osv... Därför är bultpistol bäst tycker jag. Jag har bara varit med om avlivning med spruta, det gick väl, men hästen kämpade verkligen! :crazy: Så, varför låta hästen lida på det sättet? Lida mer än den ev. redan gör?

Det finns två filmer tror jag där de visar scener när de skjuter en ko i huvet, den faller på EN GÅNG, går sjukt snabbt. Snabbare än man tror, samma är det för hästar!

Jo instämmer.. Det är lättare kanske att själv närvara vid avlivning med hjälp av sprutor då det inte är något blod eller sprattel.
men för hästarnas del är det nog inte det bästa valet..

/K.A

JAg tycker då att det verkar mest humant med bultpistol, det går snabbt och många har sagt att hästen får stå och mumsa i en havrehink när man gör det, och den hinner inte fatta någonting, det låter väl bra.

Jag har varit med och hållit en häst en gång men det är 30 år sedan och det gick också lugnt och fint till, hästen hann inte alls reagera.

Däremot har jag hört att när man gör det med spruta så kämpar hästen emot in i det sista. Eftersom hästar är flyktdjur vill de inte lägga sej ner när dom inte känner sej trygga och försöker stå så länge som möjligt. Det låter ju fruktansvärt tycker jag.

På måndag kommer Stockholms nödslakt och avlivar min häst och jag har fullt förtroende för dom att det ska gå bra. Om det är så att dom måste hänga upp hästen för att tömma på blod så tänker jag inte stå kvar och titta på det. Men ligger hon kvar på marken är det helt ok tycker jag.

På ridskolan skjuter dom först med bultpistol och sedan direkt efter ger dom en spruta så att hästen dör.
Alltså ingen avblodning på plats.

åsnan skrev:
På ridskolan skjuter dom först med bultpistol och sedan direkt efter ger dom en spruta så att hästen dör.
Alltså ingen avblodning på plats.

På min ridskola använder de bultpistol, sen avblodar de hästarna.
Pratade med den ridläraren som alltid är med vid avlivningarna om det där. För många tycker det är äckligt och obehagligt att det alltid är en blodfläck kvar där de tar bort hästarna, men vi kom fram till att det egentligen är bättre att inte städa för mycket efter sig, för på ridskolor går det extremt mycket rykten och finns ju alltid någon som kanske får för sig att hästen har fått åka levandes med slakttransport till Italien istället.

MaRomer skrev:
varför behöver man då avbloda med bult och inte gevär

Såhär står det i djurskyddsbestämmelserna:

Avblodning ska påbörjas vid bedövning med
1. bultpistol eller kulvapen inom 60 sekunder efter utförd bedövning,
2. elektricitet inom 20 sekunder efter utförd bedövning, samt
3. koldioxid inom 60 sekunder efter utförd bedövning.

Det spelar alltså ingen roll om man skjuter med det ena eller det andra, avblodning skall ändå ske. Dock verkar det inte behövas vid narkosmedel - alltså spruta.

Jaha det verkar ju bra. Jag är väl inte så rädd för själva avblodningen men jag har hundar och jag vill inte att dom ska gå där och slicka sen. Men jag har köpt hem ett par spånbalar så jag hoppas att jag kan städa bort det mesta efteråt. Och nu snöar det så om det ligger kvar så kan man kanske skotta bort snön efter också. Ja ja det ordnar sej säkert.
Det viktigaste är faktiskt att min häst ska slippa sina plågor, sen får väl jag ta hand om det praktiska efteråt.:cry:

mårran skrev:
JAg tycker då att det verkar mest humant med bultpistol, det går snabbt och många har sagt att hästen får stå och mumsa i en havrehink när man gör det, och den hinner inte fatta någonting, det låter väl bra..

Vet inte om du missuppfattade mitt inlägg.. men det är precisdet jag med tycker..
avlivning känns nog lättast/bäst för ägaren, men det är nog inte det bästa för hästen.
Avlivade min häst i smras med bult, ångrar inte att jag gjorde det istället för avlivning.. hon var dessutom drogad och hon var död(hjälndöd) innan kroppen slog i backen.

/K.A

Svarar på diverse olika inlägg.

Det finns LAG på att avblodning ska ske efter bultpistol, jag tror att man kan läsa om det på jordbruksverkets hemsida. Vet själv en slaktare som vägrade avbloda hästarna för att han inte ville få blod i kontainern :crazy: Han vart anmäld, numera gör han det.

På ridskolan/de hästar jag vet som har avlivats har avlivats med bult, sedan tömts på blod liggandes. Alltid gått bra och lugnt till.

En med bultpistol är det en järnbult som skjuts in i hästen, inte ett litet skott.

En bultpistol, eller slaktmask som det eg. heter , skjuter in en metallten in i hjärnan på djuret, och det släcker dess liv omedelbart.
Avblodning är nödvändig om man skall tillvarata djuret för matproduktion, annars koagulerar blodet i ådror, muskler och cirkulationsorgan och gör köttet oanvändbart som människoföda. Ska man däremot "bara" gräva ner kroppen är avblodning inte egentligen nödvändig, men man gör det för att säkerställa att djuret verkligen är dött.

Den säkerheten är det som sagt lag på!
Enligt författningen betraktas inte djuret som dött förrän det är avblodat.
PL

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 113
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej, suttit i dagar och läst här på forumet om avlivning av hundar. Och skriver därför jag vill få era tankar om mitt case. Jag har en...
Svar
14
· Visningar
3 092
Senast: Otherside
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 590
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar