Tömma på blod/Avlivning?

MaRomer

Trådstartare
JAg har nu suttit och läst en massa trådar om avlivning. Och har en fråga.

När min kompis häst avlivades gjorde dom det hemma. Men en sak gjorde mig förvånad. Den hängde henne upp och ner opch tömde henne på blod innan de lastade in henne i bilen.

Gör alla nödslakter så? Om jag inte vill detta då?

Finns de de som bara kommer hem och bultar och sen får man själv ta hand om kroppen? (gråva ner med tillstånd)

Sv: Tömma på blod/Avlivning?

Ingen som vet?
Jag puttar upp tråden om nån dag om jag inte har fårr svar. M;an vet alödrig det kanske inte är någon inne som vet just nu och jag måste pysa snart.

När du bultar så dör inte hästen, hästen blir bara hjärndöd, men hjärtat slår fortfarande. Därför tömmer man hästen från blod för att veta att hästen riktigt är död när de åker iväg osv... Det jag har lärt mig.

Sorbe skrev:
När du bultar så dör inte hästen, hästen blir bara hjärndöd, men hjärtat slår fortfarande. Därför tömmer man hästen från blod för att veta att hästen riktigt är död när de åker iväg osv... Det jag har lärt mig.

jo, du har rätt, så är det

okej. men man tömmer vel inte andra djur på blod? eller det kanske man gör. jag har ett svagt minne. de hänger ju upp älgarna men de e ju halvt styckade innan..
om man väntar då..måste man tömma den på blod då?
När hjärtat slutat slå är de vel 100% döda?

En älg blir skjuten med en kula genom lungorna (oftast) så den avblodar sig själv.... hjärtat pumpar ut blodet i brösthålan genom de trasiga kärlen i lungorna.

När man avlivar med bultpistol SKA man avbloda.

Jobbade på djurpark förut, vi tog emot döda djur som avlivades främst pga brutna ben och dylikt hemma på gården. (till rovdjursmat) När en kille kom in i foder rummet hade en bonde varit och lämnat en större kalv som han bultat men ej avblodat. Den hade vaknat så djurskötaren blev tvungen att slänga sig på den med en kniv.... inte så värst trevligt för någon.

Först vill jag säga att är man hjärndöd så är man död.
Man tömmer blod på allt vilt som skjuts annars förstörs köttet.

Då var det en :devil: klumpig människa som bultat den. Rätt gjort kan djuret inte vakna.

dannilall skrev:
Först vill jag säga att är man hjärndöd så är man död.
Man tömmer blod på allt vilt som skjuts annars förstörs köttet.

Djuret är dött men det tar ett par min innan hjärtat slutar slå, därför töms den på blod för att hjärtat ska sluta slå snabbare

när man tar och ska avliva ett stort djur så som klöv-hovdjur och tar en bultpistol som enbart bedövar hjärnan så kan djuret faktiskt vakna upp,inte död som en del tror,man måste tappa den på blod för att vara på säkra sidan. Hänger upp djuret i ett bakben är bara för att så mycket som möjligt av blodet ska komma ut och inte stanna i buken på djuret. Har tyvärr sett skräckexempel på häst som blivit avlivade med bult men inte avblodat de fortsätter att andas och försökt resa på sig innan man hunnit skjuta med gevär. då jag som gammal slaktare vet hur viktigt det är att avbloda ett djur som bara är bedövat med bult.:mad: jag vill inte se ett djur ligga och flåsa och lida bara för att man tror att bulten är dödande.

Man avblodar vid avlivning med bultpistol, men i de två fall jag varit med så har hästen inte hängts upp utan legat kvar på marken när man avblodat.

Det finns en ras olika metoder för att avbloda ett djur. Om det finns möjlighet så är det dock bäst att hänga upp kroppen eftersom blodet lättare rinner ur då.

jag ska aldrig använda bultpistol på min häst iaf :crazy:
han ska få ett fint riktigt dödande skott.

I hästens vetskap så gör en bultpistol jobbet exakt lika bra som ett gevär. Din häst vet inte skillnaden, han är borta innan han ens landat på backen.

kenneth skrev:
I hästens vetskap så gör en bultpistol jobbet exakt lika bra som ett gevär. Din häst vet inte skillnaden, han är borta innan han ens landat på backen.

varför behöver man då avbloda med bult och inte gevär eller e det bara jag som e "trög"...nån sa ju att hästen kunde vakna upp med bult?!?!

om man träffar rätt e vel detta omöjligt.....

jag vill inte se min pålle hänga i ett bakben...det e ju helt sjukt...så vill inte ja minnas honom....på marken blir det isf! men jag tror ändå att en jägare får skuta honom....det verkar säkrare helt plötsligt=/...

men som sagt jag hoppas det dröjer ett antal x år tills dess.

squarepants skrev:
jag ska aldrig använda bultpistol på min häst iaf :crazy:
han ska få ett fint riktigt dödande skott.

så blir det nor för mig med. Ett enda skott på anvstånd! med en tugga gräs i munnen=)

kenneth skrev:

Precis!!:bow: :bow:
bultpistol är mkt säkrare. Tog själv bort min häst så. Visst det var hemskt, riktigt hemskt.:cry: Men det gick ögonblickligt och för min häst blev det inga som helst nervryckningar.

henne avblodade de också på marken, liggandes..

/K.A

Tinen skrev:
Precis!!:bow: :bow:
bultpistol är mkt säkrare. Tog själv bort min häst så. Visst det var hemskt, riktigt hemskt.:cry: Men det gick ögonblickligt och för min häst blev det inga som helst nervryckningar.

henne avblodade de också på marken, liggandes..

/K.A

det lät ju säkert. jag e vel inte rädd för själva pistolen. men nu har folk börja skriva om att hästen rycker mycket. då skulle jag föredra att se detta på långt håll.

MaRomer skrev:
det lät ju säkert. jag e vel inte rädd för själva pistolen. men nu har folk börja skriva om att hästen rycker mycket. då skulle jag föredra att se detta på långt håll.

Alltså, hästen kan ju få nervryckningar. Det innebär inte att den på något sätt känner smärta, den är redan borta!! Det är bara kroppen och dess funktioner som är kvar, själva hästen, själen, är borta såfort bultkulan går in i hjärnan. Går inte en beskriva hur fort det går.

Det är ju på långt avstånd som olyckor kan inträffa:crazy: helt fel att göra så tycker jag..

Om du är rädd för nervryckningar har du två val.. Säg adjö till hästen innan eller droga den ordentligt (så gjorde jag med min häst)

/K.A

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 113
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej, suttit i dagar och läst här på forumet om avlivning av hundar. Och skriver därför jag vill få era tankar om mitt case. Jag har en...
Svar
14
· Visningar
3 092
Senast: Otherside
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 590
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar