MiniLi
Trådstartare
Lättast är på långsidan tycker jag.
Yttertöm bett-mellanring (den på sidan)- hand.
Innertöm sidoring-bett-hand så den blir ledande.
Yttertömmen lägger du runt rumpan så du kan få in rumpan med hjälp av tryck av den, ledande innertöm så du har ställningen och sen trav. Du själv är 1-2 m innanför hästen vid flanken typ.
Detta är alltså hur jag gör, är verkligen inget proffs men tömkört väldigt mycket.
När man får koll på långsidan kan man testa diagonal. Du måste dock vara lika snabb, om inte snabbare, in hjälpgivningen som om du red själv.
Tack båda!Jag tycker det är lättast att göra det från ett hörn med stöd av väggen.
Snabb med att både bromsa/ ge halvhalter på yttertöm och ge efter, samtidigt som det ska vara stöd på innertöm.
När hästen gå i svängen så stannar jag så att hästen kommer mer framför mig än vid volt, hamnar längre bak i position. Hästen är mitt i svängen och innan den hinner kliva ur så stöttar jag upp med pisken på ytterbak, ser till att be om att hästen flyttar bakbenet innan det lyfter/ precis har lyft.
Första gången är det bara ett - två steg tills den förstår, när jag tror att de börjar fatta så vill jag gärna att den ska tvära mycket ett par gånger. Bara för att försäkra mig om att den verkligen förstått hjälpen.
Jag tycker att hästen ska ha ganska bra förståelse för halvhalt, skänkelvikning, gå frånställd på volt, framåtdrivande osv innan. (Vilket låter basalt, men det är oftast när man gör något svårare som det poppar upp något från grunden som den inte helt har koll på.)
Jag använder körpisk eller ett längre dressyrspö. Dressyrspö fungerar bra om den har koll på att jag rör spöt mot en viss kropssdel med en bestämd rytm så ska den flyta den delen, gör den inte det så ser jag till att jag kan förstärka direkt i början så brukar det funka fint. Funkar ju dock inte med alla hästar eller att man ens att man kan hålla sig så nära när det behövs.
Jag tror inte jag behöver visa hästen med töm eller pisk mot rumpan egentligen. När mina tränare tar henne för hand går hon i sluta utan problem enbart med tygelhjälper, men jag får aldrig till det
Får kanske testa att kombinera med era tips till en början iaf