Tömkörningsproblem

Empalie

Trådstartare
Hejsan! Min donna har vilat i ca 9 månader pga att jag varit gravid etc. När jag började sätta igång henne så har jag mest skrattat i skogen och tömkört i ridhuset. Igår var det första träningen för min dressyrträning och jag tömkörde för henne vilket jag gjort innan också. Men min tränare tömkörde först och längre kom vi inte.Vi upptäckte lite problem, hon ville inte ta förhållning på ytter och ville dra sig ut mot väggen i båda varven. Självklart tyckte pållen att det var superjobbigt eftersom min tränare är mycket bättre på tömkörning än mig och kräver det rätta så att säga. Ett par ggr ville hon backa ist för att gå framåt pga förhållning en. Nu är det två veckor till nästa träning och jag undra över lite bra tips för att få henne starkare. Hur ska jag lägga upp det ? Givetvis menade tränaren på att hästen var otränad men sa också att hon var som en sten i yttersidan. min lilla fina häst är en väldigt spänstig fin tjej och när tränaren körde öppna på långsidan finns det så mycket piaff i henne . Hjälp mig nu reda ut och ge mig tips på övningar. Obs hon vill också gärna krulla ihop sig och springa ifrån jobbet

Hejsan! Min donna har vilat i ca 9 månader pga att jag varit gravid etc. När jag började sätta igång henne så har jag mest skrattat i skogen och tömkört i ridhuset. Igår var det första träningen för min dressyrträning och jag tömkörde för henne vilket jag gjort innan också. Men min tränare tömkörde först och längre kom vi inte.Vi upptäckte lite problem, hon ville inte ta förhållning på ytter och ville dra sig ut mot väggen i båda varven. Självklart tyckte pållen att det var superjobbigt eftersom min tränare är mycket bättre på tömkörning än mig och kräver det rätta så att säga. Ett par ggr ville hon backa ist för att gå framåt pga förhållning en. Nu är det två veckor till nästa träning och jag undra över lite bra tips för att få henne starkare. Hur ska jag lägga upp det ? Givetvis menade tränaren på att hästen var otränad men sa också att hon var som en sten i yttersidan. min lilla fina häst är en väldigt spänstig fin tjej och när tränaren körde öppna på långsidan finns det så mycket piaff i henne . Hjälp mig nu reda ut och ge mig tips på övningar. Obs hon vill också gärna krulla ihop sig och springa ifrån jobbet

Tömkör ute med fokus framåt. Gärna off-road om marken är fast nog.

Eftersom du som jag fattar det skrittar uppsuttet i skogen så finns det ju mycket du kan göra där ?
Se till att hon är genom ryggen och bjuder på bettet och är mjuk i sidorna och nacken fram till bettet . Att gymnastisera i skogen på tygeln och mellan hjälperna är superbra arbete eftersom terrängen ger mycket i sig . Klättra i långa mjukt sluttande backar med hästen genom ryggen och framme i handen är också ypperligt.

Hästen går inte fram och är inte på hjälperna är min analys.
Det du ser som piaff är classic trampa lite på stället för att slippa länga steget i skritt.
Därav backning med.

Lär hästen svara för hjälperna. Fram är fram och stopp är stopp.

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 528
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 714
Senast: mackan
·
Hästvård Snälla buke, eftersom jag ältar och funderar ihjäl mig medan jag väntar på att få åka till veterinären(vi har tid om exakt en vecka), så...
2
Svar
24
· Visningar
7 140
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar