Tömkörningsövningar...

O

overtyre

Jag har precis börjat med att tömköra min dam, men är inte direkt någon fena på det. Så därför skulle jag vilja ha lite tips på övningar man kan göra som "nybörjare" inom tömkörning, men som ändå innebär varierande arbete för hästen? :)
 
Sv: Tömkörningsövningar...

Hej!
Jag skulle också behöva lite tips på detta område!?
 
Sv: Tömkörningsövningar...

Ni kan ju ut i skogen och tömköra, då menar jag ut bland träden! Där kan ni ju gå slalom mellan träden ganska bra övningar!
 
Sv: Tömkörningsövningar...

JAg hade inte rekommenderat att tömköra mellan träd i skogen, men men.
Börja på ett inhägnat område. Kör på en volt, i båda varven. Kolla att du kan växla både gångart och tempa. Sakta kan man börja med att komma ut på raka spår, efter det så kan man börja med sidvärtsrörelse, byta varv och kanske till och med trampa. Lycka till . :bump:
 
Sv: Tömkörningsövningar...

tips; gallopera inte, det är ganska svårt om hästen galloperar fort/busar.

från början ska du alltid vara i paddock, när du har fått koll på allt kan du tömköra ute.

Du kan skritta/trava över bommar, på rakt och böjt spår, slalom mellan koner :)
 

Liknande trådar

Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 408
Senast: EZMK
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 389
Senast: Cs218
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 379
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp