Tömkörningsgjord

M

Moej

Nu har jag beställt en tömkörningsgjord, fick hem den för nån vecka sen. Problemet är bara att den inte är formad efter en hästkropp lixom, den är helt rak. Och så går det ju inte att tömköra! Brukar de gå till sig eller kan man böja till dem på nåt vis?

Sv: Tömkörningsgjord

nyfiken* vad är det för märke?

De brukar gå till sig lite, annars är risken att järnet har böjt sig i däckeln! Lämna tillbaka!

De passar oftast till halvblod med manke, passar inte till hästar med tjocka magar o runda ryggar :)

Nyfiken undrar vad du menar med helt rak? Problemet brukar vara att de är lite för smala om det är järn i dem. (I alla fall om man har en rund häst.) Är det järn i din? :confused:

Det är en sån där billig gjord eftersom vi är nybörjare på det ännu, men jag förväntade mig ändå liksom att den kanske skulle vara lite böjd i alla fall ;) Från börjes. "Longer-/körgjord".

Jag har snickrat ihop en tömkörningsgjord enligt "man tager vad man haver"-principen. Använder den till en shetlandsponny men med en annan bukgjord går den till häst också.

Recept:
1 st pensionerad travdäckel, inte alltför smal och inte alltför hög stoppning, gängen på tömnycklarna måste nå igenom (denna är från en tärnsjösele, stl full)
4 st tömringar, M10 gäng (4* ca 50:-) 4 tunna muttrar M10 o brickor
4 st D-ringar (4* ca 30 :-)
1 st travbukgjord (stl shetland i detta fall, köpte en från börjes ca 150:-, den var mjuk och fin)
1 st svansläder från en avlagd shettisbröstsele (har man stor häst får ju svanslädret sitta kvar på travdäckeln förstås)
spännband eller liknande samma bredd som D-ringarnas innerdiameter
kontakt lim till att pressa ihop spännbanden -> ger mer stadga åt D-ringen

Utrustning; borrmaskin, skruvstäd , cig.tändare att bränna bandkanter med, skiftnyckel e. likn.

Rensade däcklen på skalmläder och uppkäksfäste, borrade fast tömnycklar och ringar. Har nu ett tjockt däckelunderlägg eftersom det är muttrar på insidan av däckeln, men genom underlägget känns dom inte. Om någon känner till "försänkta" muttrar får dom gärna tipsa..Även andra förslag på förbättringar mottages tacksamt, men tycker i stort sett det blev en ordentlig gjord för rimlig peng.
Ska försöka få in en bild.

Låte ju som en strålande ide detta! har själv funderat på detta med att göra en själv. har ju en bred häst, men vill ändå ha en gjord med många ringar..
Ser fram emot att få se bild!!

Den typen av gjord utan järn i lägger till sig väldigt snabbt, det är bara att börja använda.:)

äsch.. jag hade tänkt lägga in en bild på gjorden här men det lyckas inte - vi har bara servrar på jobbet.. nån som jag kan skicka bilden till som kan lägga upp den..?

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 484
Senast: ildiko
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 547
Senast: Tuggben
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 063
Senast: Fille
·
Övr. Djur Hej! Min bror med familj fick 15 st guldhamsterungar för en vecka sedan! Har lagt ut annons på blocket. De är flyttklara om 4 veckor...
Svar
8
· Visningar
1 542
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka