Tömkörningsgjord

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare idabus
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 301
I

idabus

Hej!!
Jag ska köpa mig en ordentlig tömkörningsgjord och jag undrar vilken man ska köpa. Vad har ni för åsikter om de olika gjordarna som finns på marknaden? Tacksam för alla åsikter!!

Sv: Tömkörningsgjord

Jag har idag inhandlat en tömkörnings/longergjord. :D
Budgetmärke då jag bara använder den vid longering av min busiga dam.
En Globus i läder, blev förvånad över läderkvalitén, mjukt och fint och välgjord.
Chetak har någon liknande som även den är en billigare modell.
Även det lädret var fint och gjorden välgjord.
Den bästa bör väl vara Tärnsjös men den ligger lite högt i pris för min del. :smirk:
Än så länge känner inte jag att det krävs någon dyr gjord då jag inte vet hur mycket den kommer användas i framtiden.

Finns ju även i syntetmaterial, ännu billigare då men jag har ingen erfarenhet av dessa.

Har kikat lite på Globus-gjorden, verkar ju vara ett vettigt val både prismässigt och kvalitetsmässigt. Har dock bara sett den på bild.

Ja, den var verkligen över förväntan! :)
Rekomenderas av mig, har visserligen ingen vidare erfarenhet av tömkörnningsgjordar men en hel del kunskap vad gäller olika läderkvalité. Se skillnad på bra och dåligt läder kan nog de flesta hästägare...
Lycka till med era köp!

idabus skrev:
Hej!!
Jag ska köpa mig en ordentlig tömkörningsgjord och jag undrar vilken man ska köpa. Vad har ni för åsikter om de olika gjordarna som finns på marknaden? Tacksam för alla åsikter!!

En billig och bra gjord är Hööks syntet gjord, har hängt med lönge och ännu längre blir det, bra kvalitee för priset.

Har den "liggande" ringar? Fungerar de lika bra som "stående". Funderat på om tömmen inte löper lika bra då.

liggande??

jag har inte upplevt att tömmarna fastnar, och jag använder min en till två dar i veckan..

ok, kanske bara nåt som jag har inbillat mig. Men det lutar nog ändå åt en globus, verkar vara rejäl till ett vettigt pris. Gärna fler förslag...

Om du ska satsa på en ordentlig tömkörningsgjord så är det bättre med stående ringar. De syntetiska med liggande ringar fungerar, men stående ringar är mycket bättre. Jag har en syntetgjord från H**ks som jag ska ffade när ja inte visste hur mycket jag skulle komma att använda gjorden. Nu är även jag ute och letar efter en bra gjrod med stående ringar, för om man använder den en del underlättar det helt klart.

/Linda

Köpte en gjord i läder på Hästshopen, tillverkad av Willab tror jag... Jättefin kvalité för det priset! (ca 750 kr) :)
Gott om ringar i olika lägen, de högst upp är stående (att föredra) och går även att skruva av om man så önskar.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver tvätta fårskinnspadden som jag har på tömkörningsgjorden. Har hittills fungerat bra med att torka och borsta rent men nu går...
Svar
17
· Visningar
751
Senast: Görel
·
Utrustning Jag måste sälja nuvarande transporten för att byta till en fronturlastad. Kraven är stabil, aluminium eller kompositgolv, sadelkammare... 2
Svar
28
· Visningar
1 152
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Vad säger ni om storlek på Animo- kavajer? Italiensk 40 sägs ibland vara motsv 34 och ibland 36, beroende på var man läser...
Svar
3
· Visningar
421
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 210
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka