Tömkörningsdäckel m mankfrihet?

Fredag

Trådstartare
Min gamla Tärnsjödäckel är utan järn i och kommer väldigt nära (på) manken på min nya häst, känns inte bra.
Jag behöver dra gjorden rätt hårt eftersom hästen är ung och oskolad med väldigt mycket energi, annars glider den åt sidan. Kör alltså bara på volt än så länge.
Har provat stallkompisens Globus, som ju har ett järn i, men även den tar i manken. Det känns ju lite värre eftersom den är hård dessutom.

Hade gärna hittat en däckel med mankfrihet som inte är Tärnsjös "Anders Eriksson-däckel", tycker den är lite dyr...

Det finns något till märke som är väldigt lik Globus (glömt namnet), har den högre mankfrihet?
Tips? :bow:

Sv: Tömkörningsdäckel m mankfrihet?

Globus har ju en gjord med mankfrihet, en kopia på den nya från tärnsjö.

:laugh:

Men jaså är det så...? *ler*
De attans piraterna... ;)
Då får jag väl leta efter den då!
Tack för tipset.

eftersom tränsjö har patent på sin så finns det ingen lika bra.

Globuskopian är HEMSK! stelt och dåligt läder och bara ca 800kr(?) billigare än originalet. Den har inte samma mankfrihet heller. Lägg till lite och du har tärnsjö gjorden istället!

Senast ändrad av en moderator:

På D-ponny av fullblodstyp (smala bogar och hög manke) är "Globus-kopian" är jättebra. Fast inte kostade den 800.-. Den var betydligt dyrare - jag köpte väl på fel ställe då....... :-(

800kr billigare än tärnsjögjorden...

Generellt så håller jag med dig, om kvalitén alltså.
Men jag lägger så mycket pengar på diverse hästgrejor att jag kände att jag måste spara lite.
Jag har hittat kopian på AE:s däckel, kallas Globus Deluxe, för 2 333 kr på nätet. Tärnsjö tar ca 3 400 kr + 500 kr för gjorden.
Då är Globus modell även lite attraktivare modellmässigt just pga att den har dubbla stroppar till gjorden, vilket även min gamla Tärnsjö har - väldigt värdefullt tycker jag!
Mankfriheten är total i Globuskopian, annars ljuger bilderna helt. Tomrum är tomrum liksom. Eller hur menar du att den inte har mankfrihet?

Jag är tacksam för dina synpunkter, missuppfatta inte mina frågor/påståenden som kritik. ;)

Gjorden ingår i priset på tärnsjögjorden. Det är om du vill köpa till en extra som du betalar för detta. En längd ingår i priset!

Sedan får man ju vad man betalar för, tärnsjöläder är en av sveriges bästa läder och håller i många år. Det är mjukt och bra redan från början, vilket jag inte vill påstå att globus är. Jag har själv haft en globusgjord som jag sålde. Insåg att jag hellre la lite extra för att få bra kvallite.

Min häst har stor manke som dessutom är ganska lång. Globsjorden är skuren så att "plattorna" börjar tidigare än vad den gör på tärnsjös. Visst, tomrum är det så det beror ju på din häst är byggd men jag var inte nöjd med den eftersom den blev trång i öppningen.

2600kr gick den globusgjorden jag köpte på. 3400kr inkl gjorden går tärnsjögjorden på. alltså 800kr dyrare för kvallite och en patentskyddad produkt!
Dessutom är det 10 gånger bättre andrahandsvärde på tärnsjögjorden! :D

Jag hörde Anders E kommentera en kopia till "sin" däckel (det måste väl vara den du skriver om) och han tyckte att kopian var dålig, om det var hur bossorna eller vad de kallas är utformade eller en rörlighet mellan bossor och metallbåge, minns inte riktigt nu.

Men om kopian passar din hästs rygg är det väl ok, tomrum är ju tomrum som du skriver

Gjorden ingår i priset på tärnsjögjorden. Det är om du vill köpa till en extra som du betalar för detta. En längd ingår i priset!

Aha! Det var ju inte alldeles självbeskrivande i deras prislista...

Det är fortfarande över 1000 kr i prisskillnad, inte helt försumbart.

Jag håller helt med om läderkvalitén, tveklöst (har ju både däckel och tömmar från Tärnsjö idag).

Är det kanske så att Globus däckel har lite kortare avstånd mellan bossorna än Tärnsjös? Då kan ju vinkeln bli lite fel och kanten på bossorna trycka mot mankens sidor istället.
Hade ju varit intressant att veta om det är så!

det var det som var problemet med min. Min häst behövde bredare mellan bossorna än vad globusgjorden hade. Använde den bara en gång.

Jag hade globus vanliga lädervariant först med järn i. Satt som en vagga över ryggen. Istället för att köpa tärnsjös så var jag dumsnål och köpte globus ledade istället. Slutade ändå med att jag sålde eländet och köpte tärnsjös direkt. 1000lappen sparar in sig många gånger under de år den kommer att hålla!

haha nej jag vet, deras prislista är lite missvisande. Jag blev tvungen att ringa och fråga när jag beställde min. Visste inte heller vilken stl på gjord som behövdes.

Hmm...

Då har du tyvärr nog nästan övertygat mig. *mutter* ;)

Det enda jag ångrar med tärnsjögjorden är att jag inte köpte den direkt utan kastade pengarna i sjön på globuskopian.

Eftersom globusgjorden ändå är såpass dyr som den är känns det onödigt att lägga pengarna på den. Tycker jag iallafall! Blev fattig på den affären, fick inte ut i närheten av vad den kostade ny...

Beställning utförd! (Suck)

Får lägga ut min gamla (och jättefina) Tärnsjödäckel på annons när den nya har kommit.

haha jag borde få provision från tärnsjö! ;):D

vilken färg tog du?

Jag är skittrist, valde svart. Har ju svarta tömmar...
Annars har jag en brunrött träns för tömkörning som passar super, se det hade ju varit skoj med en annan färg!

Nån som har erfarenhet av globus deluxe däckeln ?

Inte personligen, men har "hört" att den har för liten båge för att vara bra.
Se tidigare inlägg ovan om Globus nya däckel.

Kolla alltså noga att den passar innan köp.

Jag snavade över Globus-kopian för några veckor sedan (vi har ju originalet från Tärnsjö).

Jag var INTE imponerad. Inte alls faktiskt. Hade nog hellre valt att köpa en traditionell däckel än kopian.

Liknande trådar

Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 734
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka