Tömkörningsalternativ

Jag brukar tömköra med tömmarna i ringar på sidorna och yttertömmen bakom baken vid hasorna.

OK, första gången blev det en del bockningar men hästarna vänjer sig ganska snabbt.

Jag tycker att det blir bäst form på detta sätt.

När jag tömkör byter jag ofta varv, gör "åttor", serpentiner, små volter - stora volter. Mycket variation.

Jag använder mig av två longerlinor istället för riktiga tömmar. Tycker att det är lättare med längre linor när man gör t.ex "åttor" och dessutom tycker jag att det går bättre med delade tömmar/linor.

Hälsn.
Monica :D

På bilden nere till vänster, går tömmarna genom gjorden på var sin sida och den yttre sedan över ryggen och ner till handen? För så tömlongerar jag på volt om jag varierar mellan volter och rakt spår. Annars händer det att jag sätter innertömmen i gjorden och genom bettringen, men då måste man ju ändra det när man byter varv.

En annan fråga, hur högt sätter ni tömmen på gjorden? Min gjord har flera ringar på olika höjd men jag använder nästan bara den som är i höjd med hästens mun, dvs nästan längst ner på sidan av gjorden, då fungerar vår kontakt bäst. Försöker jag korta upp hela ekipaget genom att sätta tömmen i en högre ring protesterar hästen och fattar ingenting. :crazy: Jag misstänker att det beror på att det blir brott på linjen, liksom, tömmen går ju i ett uppocnervänt V. Men med den låga tömmen är det lätt att han blir för lång och flack. Några tips? :confused:

Liknande trådar

IT & mobiler Jag vill tatuera in mina barns namn men jag vill göra det i min mormors handstil för att på så sätt bära även henne med mig genom livet...
Svar
1
· Visningar
342
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 322
Senast: JohannaB
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 681
Senast: Lejanna
·
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 070
Senast: Josefineeee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30