tömkörning

N

nickedocka

prövar på detta forum.
Längden på tömmarna samt bredden vad ska man ha till stor häst

Sv: tömkörning

Har 18 meter på "mina" tömmar. I början tycker man det är jätte långa om man inte hålt på med tömkörning, men man kommer in i det :) !

Så 18 meter till alla hästar ungefär :) !

Mvh
Emma

Beror helt på vad du själv tycker känns bra. De flesta föredrar lätta tömmar då det blir mindre tyngd att hålla i händerna men jag gillar att ha ordentligt tynga tömmar och tycker man får en bättre kontakt med det. Bredden beror helt på vad du tycker ligger bra i handen och någonstans runt 18 meter långa borde nog som sagt passa. Då kan man enkelt använda olika sorters tömfästningar som ibland kräver en del töm utan att de börjar kännas för korta..

Jag har faktiskt inte så jättelånga tömmar pga jag har inga andra men ska nog låna.Han skulle aldrig sparka mig men däremot så stegrar han sig emellanåt då han inte får som han vill.

För korta tömmar kan göra att du förlorar en del av din styrka om hästen skulle dra iväg!

Har testat bakom unghästar att ha mina korta tävlingstömmar och i situationer där hästen kanske blir rädd och "sticker" en bit så har man inte en chans att hålla emot till skillnad mot om man har längre tömmar där man också befinner sig på ett bättre avstånd ur säkerhetssynpunkt!

Själv använder jag aldrig tömmar utan tyngd i!

Jag har kortare tömmar, men tömkör f.n. mest rakt fram. Längden är säkert inte idealiskt, men när pålle rusar iväg olovandes så gäller det att man inte fipplat till det så man trasslar in fötterna i tömmarna :rofl: Blir det lättare eller svårare med längre tömmar? Att inte trassla in sig menar jag.

har 12 m, och 18 mm breda. passar bra till mina små händer.
längden funkar både till fjording och lite större häst för mig..

Om du har tömmarna runt fötterna så håller du dom inte rätt!;)

Dom ska ju inte släpa i backen!

Testa själv med en kompis som får agera "dragare" med korta resp. långa tömmar.
Be kompisen överaskande dra till en gång och se vad som händer om du har korta tömmar!:)

Med långa tömmar så samlar du ju upp tömmen och har på så sätt en "glidmån" (tur att jag inte är instruktör!:p) som gör att du hinner ta ett stadigt tag och längden hjälper dig att ha styrka att stå emot på ett annat sätt!

Jag har ett par 16 meter långa som jag även använder till all körning. Praktiskt att kunna kliva av vagnen utan att behöva släppa tömmarna.

Vet inte bredden på dom tyvärr.

/M

Jag har 16 meter långa tömmar när jag tömkör. 18 mm breda är dom.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
611
Senast: Mli
·
Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: Sassy
·
Körning En av mina vänners dotter ska gifta sig i sommar och de ska åka häst och vagn hem från kyrkan. Hennes gamla ponnytravare ska dra min...
Svar
10
· Visningar
1 218
Senast: ameo
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
993
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka