Tömkörning

J

Josse58

Jag rider ett varmblod som jag skulle vilja börja tömköra med. Främst för att jag vll lära mig, men även för att så många säger det är bra i olika situationer osv. Och nu undrar jag hur man gör , om jag nu vill lära mig ? ( vill inte gärna lära ut fel och få en häst som gör helt fel pga mig)

svara gärna :)...

Sv: Tömkörning

Ta hjälp av en duktig tränare när du börjar. Sen när du känner dig säkrare kan du ju börja tömköra lite själv.
det är mitt tips!

oj, det känns nästan omöjligt att lära ut över nätet.. Det finns en film, kommer inte ihåg va den heter.. tömkörning nånting antar jag. Den är bra, där lär du dig grunderna. Sen är det super viktigt med känsla när du tömkör.. Hästen känner ju minsta lilla suck. Ta hjälp av någon i början, Tro mig, alla hästar gillar inte att bli tömkörda i början ;)

Jag rider ett varmblod som jag skulle vilja börja tömköra med. Främst för att jag vll lära mig, men även för att så många säger det är bra i olika situationer osv. Och nu undrar jag hur man gör , om jag nu vill lära mig ? ( vill inte gärna lära ut fel och få en häst som gör helt fel pga mig)

svara gärna :)...

Jag hade inte hjälp av en duktig tränare, hästens förra ägaren visade mig i typ 10 minuter i hagen och det har varit full fart framåt sedan dess. Det är inte så märkvärdigt, det blir bara märkvärdigt när man ska göra dressyrrörelser och få hästen att jobba i form osv, men ska man bara ut o motionera hästen på ett annorlunda sätt så kan man lära sig själv.

Jag skulle säga såhär: köp en billig tömkörningsgjord (Hööks har) och ett par långa tömmar. (De flesta långtömmar är 16 m men jag började med "enbetstömmar" på 9 m för att jag tyckte att det räckte med att hålla reda på 9 m :crazy: men nu när jag blivit lite duktigare har jag "uppgraderat" till 16 m.)

Fäst tömmarna i bettet på vanliga tränset (ta bort ridtyglarna) och trä dom mellan ringarna på gjorden så att tyglarna "ramar in" hästen, dvs de ska ligga lågt och löpa utmed hästens kropp (höga tyglar kan man ha när man blivit superduktig).

Första gången kan du ha någon med som leder hästen så att den inte blir förvirrad o förstår att den ska gå framåt. Du kan börja i paddocken om du vill, och göra lite försiktiga vändningar osv. Det som kan vara knepigt har jag förstått är när man gör en helvändning eller en liten volt, ena tygeln hamnar runt baken på hästen och den måste vänja sig vid det.

Ha hjälm om du inte vet hur hästen reagerar.

Håll avstånd till hästen, det känns konstigt i början, men det blir lättare eftersom. Klarar du inte att hålla bra avstånd, gå lite åt sidan/bakom så du inte blir sparkad (vet inte om du har en sparkig häst).

Vissa har långpiska, jag har inte det för att min häst är känslig för sånt och dessutom ääälskar han tömkörning så han vill alltid gå framåt.

And away you go!

Tömkörning är superkul, jag gör det en gång i veckan i en timme, både på ridvolten och ut på grusvägarna. Vi kan t o m göra en hyfsad skänkelvikning numera :) min gubbe är så duktig :love:

Jag vill gå kurs för Anders Eriksson så småningom! Har verkligen blivit biten av tömkörning.

Kan inte annat än att hålla med tebazz.

Grönt plus grönt är inget jag rekomenderar, skaffa en tränare och få en trevlig och kontrollerad start så slipper ni nog mycket svett i slutändan. :)

Jag har inte haft tränare och det har gått hur bra som helst. Hade dock tagit in tränare om det inte hade funkat, men tycker hästen att det är okej så är det bara att fortsätta.

Kurs kan man lägga pengar på sen när man insett om man tycker det är kul eller inte.

fast jag ser det inte som något kul eller inte kul utan en del av arbetet som ingår i hästägar skapet. Arbete både på marken och förhand ser jag som något som man som nybörjare i de dicipliner behöver hjälp med för att kunna utvecklas och få en positiv inlärning hos hästen.

Likväl som i ridning är det en precisions sak och för att kunna komma i samklang och ett arbete som är konstruktivt bör man i mina ögon ta hjälp utav tränare.

Jag har inte gått kurser utan fått mina ordinarie tränare att i stället för rid lektion vid tillfällen ha tömkörnings lektion.

Att säga att man inte behöver kurs är som att påstå att du inte behöver en lärare som hjälper dig rida. I alla fall inte förrens du vet om det är kul?

Att man sedan kan leka runt lite själv och prova på saker som man har hört och läst ser jag som en självklarthet - men att motsätta sig tränar hjälp på ekonomisk basis - nej.

fast jag ser det inte som något kul eller inte kul utan en del av arbetet som ingår i hästägar skapet. Arbete både på marken och förhand ser jag som något som man som nybörjare i de dicipliner behöver hjälp med för att kunna utvecklas och få en positiv inlärning hos hästen.

Det ena behöver väl inte utesluta det andra? :) Eller är det bara nyttigt om det är tråkigt? :smirk:

Att säga att man inte behöver kurs är som att påstå att du inte behöver en lärare som hjälper dig rida. I alla fall inte förrens du vet om det är kul?
Att man sedan kan leka runt lite själv och prova på saker som man har hört och läst ser jag som en självklarthet - men att motsätta sig tränar hjälp på ekonomisk basis - nej

Och var sa jag sagt det? :confused:

Även om jag hade sagt det så är det inte konstigt att man kan resonera så. Det är faktiskt inte alla som har pengar att lägga på tränare och kurser så fort man får för sig att prova något nytt. Det är inget konstigt alls i att man börjar i liten skala själv med hjälp av en kompis, helst en kompis som har gjort det förut.

Så gör alla som jag känner iaf. Man lånar grejer av varandra och man tar hjälp av varandra. Märkvärdigare än så är det inte menar jag. :cool:

nej, jag håller med dig.
Alla har inte råd till dyra tränare och dyr utrustning. och då tycker jag att en kunnig kompis funkar utmärkt när man ska lära sig något nytt.
jag själv har ingen tränare i tömkörning. men min kompis är superduktig, och hon hjälper mig att vänja pållen. Vi tömkör mest för att slippa sadeln, och gå ut på promenader tillsammans. Vi tränar inte så mycket rörelser just nu, men det kommer väl fram över, när han vant sig lite.
han är nog tömkörd sen innan, men det var nog ett par år sedan känns det som. Han gick och krökte nacken som en hingst sist vi var ute. Tyckte livet var jätteskoj :D

Jag kan nog hålla med båda sidor här. Visst ska man försöka själv om vill det. Känner man sig osäker ska man givetvis ta hjälp av en tränare eller en kompis som har erfarenhet. De första gångerna är det bra om man tar hjälp av någon som kan gå där framme hos hästen. Nu verkar det ju som din häst är körd (det är ju en travare) så den är säkert inte rädd för tömmar och gjord. Men den kan ju även sätta detta i samband med körning och bli både pigg och stark. Så mitt råd är att hålla till i en begränsad paddock eller rundpaddock. Ha alltid hjälm och handskar och delade tömmar som är anpassade för tömkörning.
Jag och min häst lärde oss tillsammans utan någon hjälp. Hon tyckte det var jättekul att lära sig och hon älskar det. Nu var hon inte det minsta rädd när jag trasslade med tömmarna och hon stannade hellre än sprang på.
Men börja försiktigt att prova att gå bredvid med korta tömmar. Håll dig i höjd med magen på hästen. Ungefär där du brukar ha din skänkel. Håll tömmarna som du håller i tyglar och använd både röst och din armbåge för att driva och flytta. Man brukar ju säga att det du lär hästen i tömkörning ska du kunna föra över uppsuttet. Gå på en volt och prova bara igångsättning och halt första gången. När ni befäst detta kan du succesivt gå längre bak. Håll dig snett bakom så hästen kan se dig men utan att du har sparkavstånd. När du känner dig någorlunda säker så kan du göra lite volter och flytta undan bakdelen med tömmen. Antingen lägger du innertömmen lätt på sidan eller så kan du trycka med din armbåge om du går nära. Glöm inte att hela tiden ha stadig kontakt med ytter töm.
Det här var vad jag kom på nu som man kan börja med. Sen bygger man bara på med trav och galopp, skolor, cavalletti m.m.
Det bygger ryggmuskler som attan om man gör rätt. Man får jättebra kontakt med hästen och det är fantastiskt roligt.

Absolut inte! men det ena går hand i hand med det andra :)

& att en vän skulle kunna fungera som bistående tränare ställer jag mig absolut positivt till. Så länge det är någon med relativt adekvat bakgrund innom i detta fallet tömkörning.

Angående penga biten så läste jag ""Kurs kan man lägga pengar på sen om ..."" det ställer jag mig negativ till... jag ser det som en bra språng bräda och något man kan fortsätta mer aktivt med om man sedan tycker att det är roligt. Inte åt andra hållet. Eventuellt om man har en häst som redan kan sina saker och är vältömkörd sedan tidigare - då kan jag se att man kan leka lite med det innan man lär sig mer. Men att själv utbilda en häst innom ett område som man inte har någon erfarenhet i?

Hästeriet ÄR dyrt. det kostar pengar och ganska mycket sådana. Det känns lite som att tränings/kurs kostnader är något som är inbakat i priset att ha häst - i min värld lika mycket som en bra sadel och vettigt regn täcke ( då för att jag har haft fjutt fullblod som varit rakade )

har man turen att ha vänner som är så duktiga att dom kan hjälpa en att utvecklas som ryttare och häst människa är det helt fantastiskt.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 672
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 261
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 393
Senast: Cs218
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama