Sv: Tömkörning
Jag rider ett varmblod som jag skulle vilja börja tömköra med. Främst för att jag vll lära mig, men även för att så många säger det är bra i olika situationer osv. Och nu undrar jag hur man gör , om jag nu vill lära mig ? ( vill inte gärna lära ut fel och få en häst som gör helt fel pga mig)
svara gärna
...
Jag hade inte hjälp av en duktig tränare, hästens förra ägaren visade mig i typ 10 minuter i hagen och det har varit full fart framåt sedan dess. Det är inte så märkvärdigt, det blir bara märkvärdigt när man ska göra dressyrrörelser och få hästen att jobba i form osv, men ska man bara ut o motionera hästen på ett annorlunda sätt så kan man lära sig själv.
Jag skulle säga såhär: köp en billig tömkörningsgjord (Hööks har) och ett par långa tömmar. (De flesta långtömmar är 16 m men jag började med "enbetstömmar" på 9 m för att jag tyckte att det räckte med att hålla reda på 9 m
men nu när jag blivit lite duktigare har jag "uppgraderat" till 16 m.)
Fäst tömmarna i bettet på vanliga tränset (ta bort ridtyglarna) och trä dom mellan ringarna på gjorden så att tyglarna "ramar in" hästen, dvs de ska ligga lågt och löpa utmed hästens kropp (höga tyglar kan man ha när man blivit superduktig).
Första gången kan du ha någon med som leder hästen så att den inte blir förvirrad o förstår att den ska gå framåt. Du kan börja i paddocken om du vill, och göra lite försiktiga vändningar osv. Det som kan vara knepigt har jag förstått är när man gör en helvändning eller en liten volt, ena tygeln hamnar runt baken på hästen och den måste vänja sig vid det.
Ha hjälm om du inte vet hur hästen reagerar.
Håll avstånd till hästen, det känns konstigt i början, men det blir lättare eftersom. Klarar du inte att hålla bra avstånd, gå lite åt sidan/bakom så du inte blir sparkad (vet inte om du har en sparkig häst).
Vissa har långpiska, jag har inte det för att min häst är känslig för sånt och dessutom ääälskar han tömkörning så han vill alltid gå framåt.
And away you go!
Tömkörning är superkul, jag gör det en gång i veckan i en timme, både på ridvolten och ut på grusvägarna. Vi kan t o m göra en hyfsad skänkelvikning numera
min gubbe är så duktig
Jag vill gå kurs för Anders Eriksson så småningom! Har verkligen blivit biten av tömkörning.