Tömkörning utan sele?

H

HallonDoft

Har funderingar på att pröva tömkörning med medisfjorden.
Kan man "köra" utan sele? De har ingen tömkörningssele utan bara en mycket klumpig körsele.
Tänkte knata omkring i skogen med körtömmarna.
Hon är inkörd! Det är mest för att jag ska få klättra i skogen jag med! :D

Sv: Tömkörning utan sele?

Jag fattar inte problemet? Du vill tömköra henne men inte med selen eller vad?
Eller menar du att du bara ska ha tömmar och träns?

Du måste ha en sele för att kunna tömköra, annars trasslar tömmarna in sig i hästens ben!
En tömkörningssele använder man väl oftast för att man inte behöver en "riktig" eftersom man inte kör utan bara tömkör som utbildning?
Så lägg på hennes egen sele, klumpig eller ej.

Oki dok! Jag menade egentligen med bara tömmar å träns.
Så hade dem jag red hos förr i tiden. Bara träns och tömmar.
Ska pröva med selen, men den är verkligen SUPER klumpig.

Tack för svaren iaf! Inget proffs på sånt här! Men jag försöker lära mig!

Vad menar du med tömkörnings-sele?

När jag tömkör har jag antingen tömkörningsgjord/däckel eller en vanlig seldäckel, det går alldeles utmärkt...

Hej hej!

Visst kan du "tömköra" utan sele :)
Ta av tyglarna, sätt på två längra exempelvis grimskaft i bettet och gå
snett baktill.

Visst, är inte som "riktig" tömkörning men funkar utmärkt.

Det är tömkörningsgjord jag menar! :P

Precis! Bra att någon förstod vad jag mena! :P

Om du inte vill ha den klumpiga selen du pratar om. Kan man ju tömmköra med sadeln. Sätta fast stigbyglarna mot sadelgjorden och ha tömmarna där igenom.

Fast jag skulle rekommendera en sele. Det är mycket bättre. Sedan att köra utan någonting utan bara med tömmar och träns, nja. Mycket tömmar att hålla reda på då och hästen kan lätt trassla in sig!

En tömkörningsgjord behöver inte alls vara dyr...Varför inte en begagnad?? :)

Trodde de me, men va inte säker :)
Ville bara förklara att det funkar skit bra iaf :)
Jag har själv ingen speciell utrustning för det bara
utan kör träns och längre grimskaft.

Vart hittar man den repgrimman du har?
Ser smidig ut.

Jag har 2 tömkörningsgjordar...

Och nej man ska inte ha tömmar när man jobbar på långa tyglar (även om det går men som sagt det blir lite för osmidigt) man ska ha ett par långa tyglar (tror mina är 4 m om jag inte minns helt galet).

Mixess Skickar PM

jag har nästan samma problem TS, jah har en sele men det är en ponny sele med brösta. kan jag använda den till att tömköra ett sv halvblod om jag tar bort bröstan och knyter fast ring saken med den vanliga sadelgjorden på ngt konstigt sätt?

jag har nästan samma problem TS, jah har en sele men det är en ponny sele med brösta. kan jag använda den till att tömköra ett sv halvblod om jag tar bort bröstan och knyter fast ring saken med den vanliga sadelgjorden på ngt konstigt sätt?

Pröva! :D Svårt att säga när man inte har bild (eller ens vet hur den ser ut..) men pröva och se om det går?

Jag köpte min tömkörningsgjord för 150 kr. Det är en bra lädergjord, det är värt de pengarna.

Jag tycker det låter riskabelt. Ska man tömköra ska man vara 99% säker på att grejorna håller. (Man kan aldrig vara 100% säker när det gäller hästar!:crazy:)
Skulle din specialknut gå upp eller sadelgjorden glida eller något annat oväntat hända kan du råka ut för en panikslagen vilt sparkande häst intrasslad i både tömmar och sele.

yennork;
det var det jag var misstänksam mot. men jag har läder och spännen som jag kan anväda, till att sy remmar till sadelgjorden och selen så det blir ordentligt gjort. undrade bara över om det spelar nån roll hur ring saken till ponny passade en stor häst.
fjordtokan;
var köpte du den? ska till gekås i helgen, så ska se då om de har en där innan jag provar med ponnyselen. :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 740
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
1 214
Senast: GoLightly
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
261
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
29
· Visningar
2 721
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Freestyle och htm