Tömkörning - sätta tempot på het häst

susanne

Trådstartare
När man rider så har man sitsen att sätta tempot med, hur gör man i tömkörningen?

Jag får göra sidvärtsrörelser och serpentiner precis hela tiden om tempot ska hålla sig i närheten av vad det borde vara.

Hästen är mycket ambitiös och gör gärna en skänkelvikning istället för att bara minska på tempot vid en förhållning. När vi ska göra halt så blir det lite dragkamp, huvudet högt och nosen in, bakdelen kommer inte under. Jag har gjort ett försök att peta med pisken på baken för att den ska komma ner, men då blir det protester (bockning).

Min häst har varit konvalecent en längre tid och har mycket spring i benen. Att låta henne springa av sig är inget alternativ.

Det stod om ett tömkörnings-material av AE i en annan tömkörningstråd, tar den upp sånt här?

Sv: Tömkörning - sätta tempot på het häst

Precis som när du rider gör du 1000 (eller några till) halvhalter.
Jag gör en halvhalt genom att räta upp mig själv och krama mjukt i tömmen.

Sv: Tömkörning - sätta tempot på het häst

tänk på din position bakom hästen när du tömkör. Vissa hästar kan tycka att du är väldigt pådrivande om du går för långt bakom. Prova istället att gå snett på sidan istället. Ju närmare huvudet du är desto mer bromsar du med din egen kropp. Precis som i longering ju närmare huvudet du går desto mer bromsar du.

För att inte få hästen så springig så gör mycket avsaktningar från skritt till trav och få hästen att lyssna på dig. Jag har satt igång många konvalicenter med hjälp av tömkörning och det fungerar ypperligt. Självklart är ju hästarna oerhört pigga och många av dom får inte springa mer än nödvändigt.

Om din häst har lätt för förflyttningar så lägg in mycket sådant. Glöm inte att använda rösten så att ni slipper dragkampen. Övningen halt-trav är även mycket bra, dels får hästen jobba ordentligt och du får även en lydig häst. En pigg häst som stått länge tar fort ut sig på en sådan övning och brukar bli mera lyhörd efter bara några gånger.

Liknande trådar

Hästhantering Har ni med hästar som blir som förbytta under pälsbytet vinter/sommarpäls? Min häst har i samband med pälssättningen o fällningen för...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 798
Senast: MiniLi
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 029
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 777
Senast: _FiA_
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 757
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama