Tömkörning med full utrustning.

TCJ

Trådstartare
När mitt frö kommer hem hade jag tänkt att börja "tömköra" honom helt oskyldigt med gjord på ryggen och ledare fram samt spänna fast tömmarna i grimman.
Dvs inte köra på riktigt utan bara "använda" tömmen för att han ska vänja sig vid att något nuddar rumpan osv.
Men när tycker ni att det är lämpligt att börja använda mig av en komplett utrustning, dvs träns och bett, och börja använda handen lite?

han är en ettårig fjording.

Sv: Tömkörning med full utrustning.

Låt honom vara ett år och börja lite smått med inkörningen då.

Det beror på hur avancerad man vill bli, men jag skulle nog också råda dig att vänta tills två år. De är ofta inte mogna i skallen innan är min erfarenhet. De är bebisar!

För min del tycker jag att man måste se till individen,
min förra lilla unghingst mådde inte bra om han inte fick lära sig nya saker.
Tömkörningen var utmärkt för honom.
Inte belasta givetvis men han behövde få saker för hjärnan.

Sambons har mognat tok sent och där har vi tagit det otroligt mycket lugnare.

Min nuvarande 1½ årige fjording fick nog testa bett på våren där innan han fyllde 1 år. Testade lite lätt nån tömkörning, men bara kanske 2-3 gånger sen fick han fundera på det hela.
Senare på hösten hade det mognat betydligt och då gick han mycket glatt fram.

Ska du sedan ha kulorna kvar på honom ett tag och tänker visa honom till sommaren något (premiering/utställning), då behöver du ha vant honom innan dess vid att ha bett i munnen.
Men som sagt i övrigt beror det ju så otroligt på hur individen är tycker jag, vissa behöver få göra lite mer än vardagshanteringen,
andra verkar det var mer än nog för.
Hoppas du får en trevlig tid ialla fall, unghästar är så trevliga att hålla på med. :love:

Det beror på hur avancerad man vill bli, men jag skulle nog också råda dig att vänta tills två år. De är ofta inte mogna i skallen innan är min erfarenhet. De är bebisar!

Det kan jag skriva under på! Den som vi tävlar i körning för tillfället försökte vi köra in när han var tre, det gick sådär, han klarade bruksprovet men så mycket mer var det inte... Han har fått stå nu tills han var 12 (har gått i avel under tiden) för först nu är han "mogen" för detta. Det märktes en himla skillnad, efter 6 månader tävlade vi svårklass och i slutet av sesongen var vi med på SM! I år kvalar vi till landslaget :) Så jag är väldigt glad och tacksam för att vi väntade tills han verkligen var mogen.

Sen ska jag ju inte skrämma bort dig, vi hade en femåring som gick alldeles utmärkt att köra var som helst, som vi körde in vid 2-års ålder :)

Men är det inte det som är att titta på individen? ;)
Han som vi har tagit det lungt med är ju inte fullt inkörd och han fyller 5 till våren :D
Min förra lilla hade mått pecka pyton om han inte hade fått den hjärngympan, det lyste om honom när han fick göra nya saker.

Men är det inte det som är att titta på individen? ;)
Han som vi har tagit det lungt med är ju inte fullt inkörd och han fyller 5 till våren :D
Min förra lilla hade mått pecka pyton om han inte hade fått den hjärngympan, det lyste om honom när han fick göra nya saker.

Absolut! Det var det min poäng var oxå, fast kanske lite suddigt beskrivet...:)

Jag såg inte ditt inlägg förrän efter jag skrivit mitt :)

Alltså jag menar inte att jag sa arbeta honom för töm, därför skrev jag "tömköra". Utan mest för att göra promenaderna mer spännande. Dvs med en lätt gjord på ryggen och matte bakom, och ledare framför.
Jag har tänkt ställa ut honom som tvååring.

*puttar tråden då jag är i samma sits* :)

Vi har lika gamla pojkar va? :)
Sätt in bild!

Fortsätt "arbeta" i grimman annars!

Jag arbetar alltid mitt sto i grimma - hon är väldigt känslig i munnen och är mycket mer avslappnad och harmonisk när hon har grimma istället för bett.
Jag är rätt så avancerad i mitt arbete på tömmen, öppnor och slutor, arbete i alla gångarter, tempoväxlingar etc och det funkar ypperligt med grimma!

Använd grimma (eller kapson om man vill) en bra gjord och tömmen så klart, gör bara enkla saker som att gå rakt på fyrkanten och vända håll till en början. Gör det som en lek!

Jag har aldrig tömkört på låtsas, med ledare och tömmar i grimman etc. Det har liksom aldrig behövts, eftersom jag börjat vardagsträningen på ett annat sätt;

Jag har haft hästen uppbunden i boxen eller i stallgången och ömsom borstat som vanligt och ömsom provat att låta hästen stå några minuter med en resårgjord, försiktigt låtit ett kvastskaft eller grimskaft nudda sidorna och bakdelen, dragit trasor och plastpåsar över hela hästen kropp etc. (Man får börjar lugnt, så att hästen inte får panik, givetvis!) Man får känna in hur hästen reagerar och vad den tycker är läskigt och vad den tycker är helt okej.

Som exempel; med en 1½-åring som var rädd för prassel provade jag att dra en sopsäck mot bakdelen och sidorna, för att sedan lägga den över ryggen och spänna fast den med en resårgjord. Jag tog det steg för steg och till slut kunde vi gå ut på promenad med sopsäcken fastspänd som ett täcke och hästen tyckte att det var helt okej. Som sagt, man får ta det försiktigt i början och öka svårighetsgraden lite i taget.

Det jag försöker säga är att har man en häst som är van vid en massa tokigheter i stallet och på promenader, vid den dagliga hanteringen, så behöver man inte tömköra på låtsas för att vänja den vid tömmar mot bakdelen etc. Jag menar inte att den metoden är fel, men det är ju så mycket krångligare att börja i den änden eftersom det involverar minst två personer. Är hästen vid första tömkörningstillfället (med bett) redan van vid att saker slår emot sidorna och bakdelen så har man fått så mycket på köpet. Då kan hästen lättare koncentrera sig på uppgiften (tömkörning).

Som sagt, ingen metod är väl mer rätt eller fel, men jag tycker att allt "småpyssel" som går att göra i stallet eller på väg till hagen ofta glöms bort vid unghästhanteringen. Lycka till med småttingen i vilket fall! :)

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 166
Senast: lillamy73
·
Träning Jag behöver spåna lite hur mkt man kan träna en häst som är 6 år, jag tar historien från början. Jag fick hem henne för ungefär ett år...
2
Svar
23
· Visningar
2 794
Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 372
Senast: trassel
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka