Tömkörning, hur gör man?

M

maja_a

Hej! Jag har köpt en sån här sele som man kan tömköra med åt min fjording :). Själv har jag ingen alls erfarenhet av körning & jag har faktiskt aldrig kört förrut:angel:
Så nu tar jag gärna emot massor av tips & så hur man gör när man tömkör!! Så skriv på...!:banana:
Har provat & tömkört 2gr med honom nu, han är van att bli körd & tycker det är superkul så han vet vad han håller på med till skillnad från mig :angel:

Är nu här på buke så jag vet inte om inlägget hamnat rätt & så men jag hoppas att det duger:)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tömkörning, hur gör man?

Först kör jag en koll.

Utrustning: helst med järn i däckeln (ryggdelen) så den inte tryckere någonstans, och det ska vara många ringar och helst stående.
Tömmar: minst 14 meter gärna längre, tunnt läder för små damhänder. max 15 mm breda.
Pisk, en mycket lätt körpisk med kort snärt, minst 160 lång.

Det är det ultimata, men man kan givetvis tömköra med annan utrustning med. Nylontömmar tycker jag man iofs helst ska undvika om man kan. De är usch i handen o fladdrar i vinden och ger ingen tyngd i bettet eller mot hästens sida.

Några bra nybörjarövningar:

För att lära sig styra med tömmar och få en häst som söker stöd på yttertömmen: kör på fyrkantsspår, när du kommer till hörnet, ge efter på yttertömmen när DU vill svänga. Hästen ska då vända huvudet i hörnet och fånga upp tömmen med mungipan. När du vänt i hörnet 90 Grader har du full kontakt med yttertömmen, och lite mjukare i innertömmen. Gör denna övningen mot en rak vägg med, så du visar att DU bestämmer när och var hästen ska svänga. Det är lätt att hästen väljer håll åt dig.
Tänk "Cykelstyre" när du tömkör.

ställ ut bommar eller koner och kör igenom, då lär du dig se längre fram och koordinerar dina rörelser lättare. Gör övningen i trav när du är mogen. Använd pisken och rösten mycket. Jag tex. visar för hästen med pisken åt vilket håll jag vill svänga åt.
I början är det jättesvårt att hålla ordning på allting, pisk o tömmar och kommando, men börja med allt i skritt, och gör många halter däremellan.

Några kommando jag tycker är enkla för hästen att lära in (tar 5 minuter) och enkla att säga utan att trötta ut munnen.
halt: ptroo
skritt Gomsmacka
trav: Ssssljud
Galopp: pussljud eller säg gaaalopp
Öka farten: schhhhhhljud, eller smacka lite.
Minska farten hooo

men många har andra ljud som de tycker funkar. Kanske kan din häst redan något som fungerar i alla lägen.

Tack för tipsen! Jag skall tömköra mina A-ponnyer i vår och är också nybörjare på körning. Det skall bli kul. Har börjat lite smått, men tar gärna emot goda råd från de som kan.

tack för tipsen :bow:
Nu blev man peppad att åka till stallet å träna:D
Bara en fråga...
Hur använder du spöt i övningarna visar du vägen eller nått sånt? :)

jag tycker att ni bör ta hjälp av någon som kan visa dig i praktiken oxså :) hör av dig till närmsta körklubb :)

Håller med, första gången är det kanon om man tar hjälp, av en som utbildar i tömkörning eller en som gått hos en utbildad tömkörare.
Sen blir tömkörningen mera individuell hos varje häst.
Jag har glädjen att få tömköra väldigt många olika hästar på olika nivåer, vissa har aldrig ens haft träns och andra är dressyrhästar men har ej blivit tömkörda förut. Dessa hästar är jätteolika att tömköra. Jag tycker själv det är svårt att lära känna en häst efter bara en första gång, så ut och öva och lär er er häst, och om tio gånger så har ni fått till det bättre och kan börja tömköra på allvar!

Jag tömkör mycket med kroppen, axlar, ben och höfter och händernas position styr hästen, inte bettet så mycket. Pisken hjälper mig jättemycket med.
Tex i skänkelvikningar så duttar jag bara med pisken på marken på insidan av hästen, och såklart ger kommandot via bett och kropp med. Men till sist lär sig hästen att en sån dutt betyder sidförande och jg kan nästan helt styra med bara pisken. Så länge jag har grunden klar med att hästen följer yttertömmen.

jag tycker att små ponnyer ska ha minst 14. 12 blir för lite om man använder någon form av inspänning. Jag tycker 16 meter kan bli för lite till stora hästar om man kör på volt eller har mycket galopparbete och inte vill springa så in i norden (som jag). Tycker hästen kan springa istället :) Du ska ju aldrig behöva använda de sista två metrarna. så 14 meter blir ju 12.

Fler åsikter om detta?

Aha okej tack, ska köpa nya tömmar till tömkörning tycker mina är för korta. Därför jag ville veta ;)

Alla kommer förstås på sina personliga knep vid tömkörning med tiden, men det finns väl vissa grunder man behöver, innan man blir mer säker. Jag tar gärna emot tips om en bra grundbok i körning och tömkörning. För övrigt vet jag att det finns ridskolor som undervisar även i körning.

vilka ridsolor gör det? jag vet ingen förutom Uddens ridklubb. Och det är ingen regelbunden träning utan efter förfrågan.

En ridskola jag vet, där de undervisar i körning, är Upplands-Bro ryttarförening i Stockholms län:
http://www.ubrf.se/

På Öland vet jag tyvärr inte - annat än att jag och en vän lånade häst på Ölands djurpark, som vi körde - det var länge sedan :-)

Senast ändrad av en moderator:

Jag vågade mig ut för att tömköra mitt halvblodssto i skogen häromdagen! Hon är inkörd (en gång i tiden) så jag tyckte det var bäst att träna med henne, innnan jag försöker mig på shettisen, som är unghäst. Det gick förvånansvärt bra efter att jag läst dina råd, snigelfarmor!
Tack :-)

Jag tänkte också tömköra min 3-årsvalack nu så fort han kommer igång efter kastreringen igen. Jag tillhör dem som bara tömkört på volt innan och tänkte nu ge mig på att tömköra på raka spår och kanske ut i skogen. Har införskaffat en tömkörningsgjord från Kjällquist i läder med stående ringar och är på jakt efter lädertömmar i rätt storlek och längd. Det enda som saknas nu är en bra instruktör som kan hjälpa oss.. men var hittar jag honom/henne!? Har sökt runt på nätet efter kurser i skåne, hittade bara flyinges som är 1 gång per år :( Jag hade gärna velat träna regelbundet, kanske en gång i veckan för någon.

Tips är varmt välkomna!

Tack för alla fler svar :angel:
Vi ska troligen gå någon kurs nu till hösten :).
Tror oxå det är smartast men det kan alltid vara bra att testa & få lite tips :)

Jag är i samma sits som dig och har tagit min granne som hjälp. Hon är tränad för utbildad tömkörningstränare. Vi hade vår första "lektion" i går och den var utan pålle. Vi satt och kollade på en film av Anders Eriksson om tömkörning så att jag skulle få lite aning om vad hon kommer att prata om sen. Vi kommer nog se den fler gånger.. Ett tips.

Jag fick min första körningslektion igår!! :angel:
Det behövdes verkligen läras från grunden. Tror jag kommer ha stor nytta av det även i ridningen när jag har lärt mig lite mer :). Var superkul! :laugh:

I går tömkörde jag för tredje gången utan någon som gick med grimskaft och ledde pållen samtidigt. Så himla kul!! *stolt*

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 070
Senast: Josefineeee
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 265
Senast: Bison
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 833
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 566
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka