Sv: Tömkörning, hur gör man?
Först kör jag en koll.
Utrustning: helst med järn i däckeln (ryggdelen) så den inte tryckere någonstans, och det ska vara många ringar och helst stående.
Tömmar: minst 14 meter gärna längre, tunnt läder för små damhänder. max 15 mm breda.
Pisk, en mycket lätt körpisk med kort snärt, minst 160 lång.
Det är det ultimata, men man kan givetvis tömköra med annan utrustning med. Nylontömmar tycker jag man iofs helst ska undvika om man kan. De är usch i handen o fladdrar i vinden och ger ingen tyngd i bettet eller mot hästens sida.
Några bra nybörjarövningar:
För att lära sig styra med tömmar och få en häst som söker stöd på yttertömmen: kör på fyrkantsspår, när du kommer till hörnet, ge efter på yttertömmen när DU vill svänga. Hästen ska då vända huvudet i hörnet och fånga upp tömmen med mungipan. När du vänt i hörnet 90 Grader har du full kontakt med yttertömmen, och lite mjukare i innertömmen. Gör denna övningen mot en rak vägg med, så du visar att DU bestämmer när och var hästen ska svänga. Det är lätt att hästen väljer håll åt dig.
Tänk "Cykelstyre" när du tömkör.
ställ ut bommar eller koner och kör igenom, då lär du dig se längre fram och koordinerar dina rörelser lättare. Gör övningen i trav när du är mogen. Använd pisken och rösten mycket. Jag tex. visar för hästen med pisken åt vilket håll jag vill svänga åt.
I början är det jättesvårt att hålla ordning på allting, pisk o tömmar och kommando, men börja med allt i skritt, och gör många halter däremellan.
Några kommando jag tycker är enkla för hästen att lära in (tar 5 minuter) och enkla att säga utan att trötta ut munnen.
halt: ptroo
skritt Gomsmacka
trav: Ssssljud
Galopp: pussljud eller säg gaaalopp
Öka farten: schhhhhhljud, eller smacka lite.
Minska farten hooo
men många har andra ljud som de tycker funkar. Kanske kan din häst redan något som fungerar i alla lägen.