Tömkörning eller longering med chambon?

MissFideli

Trådstartare
Hade tänkt lära pållan tömkörning, men en diskussion i stallet idag gjorde mig osäker.
Det är ett avelssto som ska sättas igång, hon blir 17 år i år och är aldrig riden kontinuerligt. Flera föl har också gjort att det finns typ noll och inga muskler i rygg och buk, hon är väldigt hängig i ryggen och just nu väldigt överviktig.
Så tanken var att tömköra och hantera från backen för att stärka upp henne och jag hinner gå ner mer i vikt. Men så sa en i stallet idag att tömkörning inte är nyttigt för otränade hästar och att det är som att rida med handen istället för sätet. Och jag kan förstår tankesättet. Jag vägrar spänna in henne och tycker longering med lina är ointressant, men då sade den mannen också att med chambon (dvs inte gouge) var det jättebra och skulle ge henne ett bra stöd och hjälpa henne med ryggträning. Utan att dra in näsan som inspänningstyglar, gouge och ju även tömkörning ju på sätt och vis gör...

Så hjälp mig nu, vad ska man tro på?

Hej!
När jag arbetar på töm drar jag aldrig i hästen. Små, små halvhalter, genast eftergift. Dessutom använder jag inte bett utan sidepull.
Jag personligen tycker att hästen arbetar bättre på töm än på lina. Genom att lägga ut bommar, typ 3-5 st som cavaletti och kanske höja med en "sockerbit" är stärkande. Att stanna och rygga några steg, sedan fram igen. Galoppfattningarr, galoppera en kort bit och sedan sakta av, fatta ny galopp, sakta av osv. är också väldigt ryggbyggande, Övergångar, skritt till trav, trav till skritt. Trav från halt.
Lycka till!

Tömkörning utan inspänning? Gå ut och tömkör i skogen så får hästen både promenad och styrövning, sedan kan ni ju avsluta med att trimma på ridbanan en liten stund om du vill trava/galoppera henne.

Tömkörning utan inspänning? Gå ut och tömkör i skogen så får hästen både promenad och styrövning, sedan kan ni ju avsluta med att trimma på ridbanan en liten stund om du vill trava/galoppera henne.

Av säkerhetsskäl vill jag inte tömköra i skogen än. Men sen när jag känner henne bättre kommer det bli sånt!

Tömkörning med inspänning tycker jag blir bakvänt, med en chambon vill du ju få hästen att söka sig framåt - nedåt i en ganska fri form, att då kombinera med en töm känns motverkande. De gånger jag använt mig av chambon har det alltid varit på lina och korta stunder, jag är inte så mycket för longering öht.

@Essets råd tycker jag är bra men om hon aldrig tömkörts tidigare så får du till en början lära henne förstå igångsättning, avsaktning och svänga, då är bommar jättebra för du kan lägga ut dem och utnyttja hela ridbanan istället för att fastna på en volt.

Annars är ju prommenader i skog och mark utmärkt för bådas hull. ;) Se bara till att välja kuperad terräng så ni får gå över nedfallna trän och gå i backar om det finns, dvs lyfta på fötterna. :up:

Nej nej, jag har aldrig tänkt tömköra med inspänning. Utan att det kändes bättre att tömköra än att longera med inspänning.

Men så sa en i stallet idag att tömkörning inte är nyttigt för otränade hästar och att det är som att rida med handen istället för sätet.
Förlåt men vilket trams. Den personen som säger så kan inte tömköra.

Finns inget bättre sätt att sätta igång en häst än genom tömkörning och det är oberoende på utbildningsnivån på hästen. Vad som sätter gränserna är kunskapsnivån på den som håller i tömmarna.

Men så sa en i stallet idag att tömkörning inte är nyttigt för otränade hästar och att det är som att rida med handen istället för sätet. Och jag kan förstår tankesättet.

Och jag förstår inte tankesättet eftersom det inte stämmer alls.

Mitt tips är att du faktiskt skiter helt och hållet i vart hästen har sitt huvud till att börja med för det är ändå inte i den änden jobbet ska ske. Börja i skritt, och då menar jag en aktiv skritt där bakbenen arbetar med ett bra övertramp. Bommar är till jättebra hjälp för att aktivera bakben och bål. Gör mycket övergångar skritt/halt. Rygga, som någon redan nämnt, är också bra. Och du ska vara lätt i handen, hästen ska bära sig själv. :)

Tömkörning, löshoppning på låga hinder tror jag mer på än att fixera huvudet på hästen med inspänningstyglar och låta den springa runt på liten volt. Hästen ska finna sin egen balans vilket är svårt med inspänningstyglar, ger personen en felaktig bild av hur hästen jobbar med rygg och bakben.

När jag tömkör (och kör) använder jag rösten jättemycket. Tömmen styr och hjälper till att balansera, sen används rösten till att bestämma tempo osv. Alla hästar kan ju tömköras, oavsett kondition (anser jag)

Chambon använder jag när jag tömkör på volt, jag longerar aldrig vanligt. Jag jobbar med gammal travare som gärna tittar på himlen i början och det hjälper honom att inte ha huvudet så högt. Sen kopplar jag bort den i slutet av passet när han själv bär sig annorlunda. Jag tycker chambon är bästa hjälptygeln just för att den inte kräver att hästen "går på tygeln", den vill bara ha ner huvudet så de inte glor i himlen. Sen får man jobba med tömmen för att få formen på hästen.

Tömkörning är ju inget enhetligt begrepp. Det kan vara longering med dubbla linor, Det kan vara dressyrarbete med långa eller korta tömmar men där kontakten med hästens mun är fast och hästen kan vara inspänd, det kan vara tömkörning på 'långa tyglar' där kontakten med hästen är lätt och ingen inspänning används och syftet är att nå rörelser i klassisk dressyr, det kan vara tömkörning som förbereder inkörning eller efterliknar körning, dvs långa tömmar och ofta mer rätt fram på vägar eller i skogen - då har man i tegel ingen inspänning - och så varianter och kombinationer av dessa ....
Så - börja med att bestämma vad du vill med tömkörningen och vilken variant du 'kan' eller kan få hjälp att lära dig. Det är stor skillnad på tekniken mellan att tömköra för inkörning och att tömköra på långa tyglar med syfte att träna klassisk t dressyr ex ....Sannlikt behöver du ta hjälp av olika tränare med olika bakgrund om du vill behärska båda. Beroende på vilken variant du väljer kommer tränare se olika på inspänning ( och även när de använder samma variant).

@MissFideli jag har aldrig hört någon som ang tömkörning anser att det är ett problem att hästen drar in näsan /jobbas med dragande tygel hjälper bakåt .

@MissFideli jag har aldrig hört någon som ang tömkörning anser att det är ett problem att hästen drar in näsan /jobbas med dragande tygel hjälper bakåt .

Nej, jag vet inte om det är ett problem. Men den enda fysiska kontakten med hästen är ju ändå via munnen. Eftersom det är en PRE, vill jag ha så lite med munnen att göra för att minska att hon kullar ihop sig.

Nej, jag vet inte om det är ett problem. Men den enda fysiska kontakten med hästen är ju ändå via munnen. Eftersom det är en PRE, vill jag ha så lite med munnen att göra för att minska att hon kullar ihop sig.

Jag tror som många andra att personen som uttalade sig om tömkörningen kanske inte själv är så insatt i den världen och kanske inte kan själv. Kan man tömköra så handlar det om små små hjälper och mycket om den egna kroppen och kommunikation, inge dragande i nå tömmar eller i munnen. För att min inte ska krulla ihop sig behöver jag snarare mer kontakt med munnen för att få ett ärligt stöd och ut med näsan ( de är iaf min personliga åsikt) :)

Med de sagt så kan jag berätta att jag själv longerar min inspänd med en lång gummisnodd med en longeringslina. Jag står dock inte still på mitten och hästen springer runt mig i 20 min utan jag jobbar med honom längst spåret, volter, går över kavaletti osv med hjälp av mitt kroppsspråk och min placering. Anledningen är väl att jag ännu inte lärt mig tömköra tillräckligt bra, därför gör jag så här under igångsättningen av min (som för övrigt också är en PRE) :) Funkar bra för oss. Målet är nog dock att vi ska tömköra framöver men jag tror jag kör så här tills jag hittar någon riktigt bra som kan hjälpa oss med tömkörningen.

Med risk för att andra säkerligen tycker vi jobbar fel men så här jobbar vi och mitt fokus här är att han ska slappna av och jogga med små framben, aktiva bakben och söka kontakt i den mjuka snodden :) Som komplement till detta går vi långa promenader i skogen för hand och kliver över stock och sten.

2016-01-16-19-39-20-jpg.jpeg

Jag gillar chambon bättre om man öht ska ha inspänningstyglar i min värld, hästen på din bild kan inte sträcka framåt nedåt utan bara nedåt, men visst har du rätt i att ens egen position i förhållande till hästen är viktig när man jobbar den på töm eller lina, men inspänning hade jag väntat med tills jag får hjälp av någon duktig instruktör om jag är nybörjare.

Det är allt för många som använder inspänning utan att ens veta hur den påverkar och hur fel det kan bli även om hästen går "fint" med hopdragen hals.

Han ser jättefin ut! Jag vill inte ha nått som riskerar dra in nosen dock, så blir det longering så blir det chambon i så fall. Då sitter dom mindre "fast".
Den som sa det tränar mycket för en tränare inriktad på klassisk dressyr. Vet inte om det spelar roll. Tydligen tömkör inte den tränaren förrän hästen ska lära sig piaff/passage osv.

Liknande trådar

Hästhantering För ca 3 månader sedan köpte jag ett 7-årig lipizzanersto. Hon har haft 2 föl, inte så mycket riden, men tydligen tricktränad i tidig...
Svar
8
· Visningar
1 522
Senast: Wildhearts
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 384
Senast: Karminnie
·
Foder & Strö För att dra en lång historia lite kort, jag tog en häst på foder sensommaren -09. Hästen var då otränad och omusklad, men tjock. Hon...
2
Svar
28
· Visningar
6 625
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Hej! ( om tråden ligger fel kan väl moderator vara snäll att flytta den?) Nu har jag velat länge om huruvida jag skulle skriva en tråd...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 511
Senast: Jazzper
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halloweenmat
  • Adventskalendertråden 2024
  • Menskopp