Tömkörning av unghäst

A

AnneOnym

Jag har en fundering som rör träning av unghästar till dressyrhästar.
I sverige verkar det mycket vanligt att man tömkör sin unghäst innan man påbörjar inridningen.
Läser man däremot den "akademiska" litteraturen ser man ingen som talar om tömkörning för unghästar, utan där är arbete på lång tygel uteslutande till för den tämligen välskolade hästen.
Hur resonerar ni som är för respektive emot att tömköra unghästarna?

Sv: Tömkörning av unghäst

Frågan bör delas upp på flera delar.
Hästägaren som inte kan ge sig till tåls och vänta på att hästen blir mogen. Något vill man göra och då är tömkörning ett allternativ.
Eller så kan man inte tillräckligt mycket om hästar och tar den långa så att säga säkra vägen i förhoppning om att det ska gå bra.
Om det ska bli en körhäst så är tömkörningen en tidig förskola.
Så dom flesta grundar det i brådska eller osäkerhet.
Sen några få slår två flugor i samma smäll. Tex,. tränar miljö och då kan man även gå bakom hästen och lära den att gå först vilket kan vara skrämmande för en vek individ. Den kan läras tålamod genom att bara stå och vänta. Det finns alltså många saker man kan göra med en häst som är viktigare än "tömkörningen".
Ren tömkörning är en process på några tiotal minuter för en normal häst. Sen kan den det för resten av livet.
Den skolade körningen på lång tygel är helt annat än "tömkörning", frågan är om folk blander detta med varandra.
Motion får dom bäst av att slåss med likasinnade i hagen.
Om du själv ska motionera :) då kan du tömköra hästen i trav några mil.

Tycker enbart det finns fördelar med att tömköra enl Anttis "miljöträna" osv. Gör jag med alla unghästar jag hinner, de lär sig bjuda fram i viss mån och blir "modigare" av att miljötränas utan en vid huvudet..

Sedan kan man ju "göra ngt av" tömkörningen oxå, få hästen att arbeta rätt utan ryttarens tyngd osv men det är alldeles för avancerat för mig :crazy:

De flesta kan faktiskt inte utföra något arbete alls med sina hästar i töm. Det är en ohyggligt svår konst, som väldigt få behärskar.

Jag kör mitt halvblod som är 1½ år i töm och det gör jag dels för att förbereda henne inför inkörningen men också som Antti säger som miljöträning. Det är superbra...också är det skoj!

Jag kommer att välja att longera min häst i väldigt liten skala då jag tycker att det sliter för mycket...däremot om man har tömmar så kan man välja att gå på volt o sen gå ut på spåret och byta varv och göra i princip allt som man gör i ridningen...för man behöver ju inte lägga om när man byter sida eftersom man har tömmarna fästade på båda sidorna så att säga...detta enligt Philippe Karl...

Sen tycker jag att det är kul att se hur hästen jobbar med kroppen samt hur den tar sig an nya uppgifter...som när jag skulle svänga hästen första gången utan en medhjälpare...

Däremot så skulle jag inte skola hästen med tömmar, det som har blivit så himla modernt nuförtiden..tömkörning är till för att förbereda för inkörning och lära hästen kommandon samt svängning...så tycker iaf jag...

tömkörning kan vara bra eftersom hästen bygger ryggmuskler med de och lär sig lite mer om tömmens regler osv.

Men de håller nog på med ganska många övningar av olika slag på marken först.
Inom barock gör de ju kaprioller och då står ryttaren iblanfd på marken, om ni då vet hur dem står och har sett hur de håller hästen så förstår ni hur jag menar att de kanske även så jobbar från marken, Ubbe gör iallafall de ibland vad jag vet och så finns de ju många fler som gör de.
de kan ju också vara ett sätt, sen beror de väl från tränare till tränare och akademisk ridkonst brukar ju vara grunden

Tja, man kan ju se det från flera olika håll såklart.
Dels kan man skola hästen mha tömkörning, dels kan man tömköra den skolade hästen, dels kan man helt enkelt använda sej av tömkörningen som ett komplement till tex promenader -dvs som miljöträning, för att stärka hästens självförtroende eller bara lära den att den kan gå fram överallt även utan att någon går före den, för att kunna lära in absolut basal styrning o kommandon.

Det senaste gör jag med mina, men mer än så blir det nog inte.
Den gamle -som redan var skolad innan jag fick honom, var ju dock kanon att sätta i tömmar och vidareutveckla saker och ting på det viset. Men då var han väldigt klar i allting också, välutbildad från rygggen -och mycket förlåtande.

Jag TROR inte det är fullt så vanligt överallt dock! (här i Sverige?) Härikring reagerar folk väldeliga på att jag "tömkör" mitt sto (då mest som variation på promenaderna, inget arbete). "Har du tappat vagnen?" är en vanlig kommentar ;) och få av dressyrnissarna jag träffar har nånsin tömkört? Ens som "enkel miljöträning" då. Då är det fler av de med körbakgrund som vidareutvecklat tömkörningen, som jag upplever det. Men det kan förstås vara just de jag träffar, det är ju så olika från ställe till ställe.

Det finns ju de som är duktiga på att SKOLA hästen mha tömkörning också - men det ger jag mej inte in på :).
Har visserligen arbetat den ena märren på trav-volter, serpentiner när jag tömkört henne och på det viset kommit igenom några bekymmer (mest för att jag då kunnat se henne ordentligt), men någon direkt skolning handlar det inte om då - snarare lösgörande arbete.

Senast ändrad:

TYcker att alla hästar borde tömköras innan de rids in!
Tränar upp sina ryggmuskler inför inridningen
Miljöträning
Få ett bättre självfötroende av att gå "före" och möta saker på egen hand
Lära sig att svänga runt, förhållande hjälper
Träna på övergångar i skritt och trav ( galoppen kan gå lite fortare så den hoppar jag över när jag tömkör :smirk: )
Lära hästen söka till bettet

finns många bra saker med tömkörning!

Jag fick en häst med större självfötroende och med mig på ryggen blev det inga problem att möta "faror"

Det är ju ett väldigt bra sätt att börja förbereda den unga hästen inför inridningen vilket många som svarat verkar ha glömt.
Hästen kan lära sig förhållning/ eftergift. att svänga och framförallt kan man träna den bärande muskulaturen så att det blir lättare för hästen att bära ryttaren längre fram. Givetvis får man anpassa tömkörningen efter hästen och lägga den på rätt nivå.

Liknande trådar

Hästhantering Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar...
Svar
15
· Visningar
4 443
Senast: Cornelia
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 144
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 267
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 257
Senast: AmandaJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama