Sv: Tömkörning av unghäst
Tja, man kan ju se det från flera olika håll såklart.
Dels kan man skola hästen mha tömkörning, dels kan man tömköra den skolade hästen, dels kan man helt enkelt använda sej av tömkörningen som ett komplement till tex promenader -dvs som miljöträning, för att stärka hästens självförtroende eller bara lära den att den kan gå fram överallt även utan att någon går före den, för att kunna lära in absolut basal styrning o kommandon.
Det senaste gör jag med mina, men mer än så blir det nog inte.
Den gamle -som redan var skolad innan jag fick honom, var ju dock kanon att sätta i tömmar och vidareutveckla saker och ting på det viset. Men då var han väldigt klar i allting också, välutbildad från rygggen -och mycket förlåtande.
Jag TROR inte det är fullt så vanligt överallt dock! (här i Sverige?) Härikring reagerar folk väldeliga på att jag "tömkör" mitt sto (då mest som variation på promenaderna, inget arbete). "Har du tappat vagnen?" är en vanlig kommentar
och få av dressyrnissarna jag träffar har nånsin tömkört? Ens som "enkel miljöträning" då. Då är det fler av de med körbakgrund som vidareutvecklat tömkörningen, som jag upplever det. Men det kan förstås vara just de jag träffar, det är ju så olika från ställe till ställe.
Det finns ju de som är duktiga på att SKOLA hästen mha tömkörning också - men det ger jag mej inte in på
.
Har visserligen arbetat den ena märren på trav-volter, serpentiner när jag tömkört henne och på det viset kommit igenom några bekymmer (mest för att jag då kunnat se henne ordentligt), men någon direkt skolning handlar det inte om då - snarare lösgörande arbete.