Tömköra med hack, hur fungerar det?

kopparberg

Trådstartare
Jag håller på att sätta igång min häst efter hennes mammaledighet. Jag har börjat tömköra henne för att få omväxling. Funkar fint även om jag är nybörjare på det här med tömkörning, men eftersom pållen är snäll och hygglig funkar det som det ska!

Pålle har "problemmun", hästtandläkare (veterinär utbildad på tänder) har rekommenderat att varva bett och bettlöst vilket jag gör. Nu har jag funderat på om det fungerar bra om man skulle tömköra på hackamore? Jag har hittills bara tömkört med bett, men för omväxlings skull kanske jag skulle ha hacket ibland? Någon som har provat? Hur fungerar det? Skillnad mot bett?
 
Sv: Tömköra med hack, hur fungerar det?

Skulle nog använda sidepull eller liknande istället för hacket.
 
Sv: Tömköra med hack, hur fungerar det?

Jag hade avrått från att tömköra på hack såvida du inte bara ska rakt fram i skogen.
stängerna på hacket är ju stumma och ska du ta böjande/ledande tygeltag och flytta undan hästen och ställa igenom, så blir stängerna stumma och trycket blir både otydligt och ganska skarpt i sin otydlighet för hästen.

ska du tömköra bettlöst så använd kapson eller sidepull som inte blir så låst i stumhet som just stängerna på hacket orsakar.
 
Sv: Tömköra med hack, hur fungerar det?

Är inte så förtjust i sidepull, pållen är så pass känslig runt nosen, har tex fått förbud mot vissa nosgrimmor pga att de ligger mot hennes tänder på fel ställe. Vill inte knipa åt med en sidepull då!
 
Sv: Tömköra med hack, hur fungerar det?

Det var det jag var rädd för! För om man rider på hack så är det ju lite av den effekten om man rider dressyr! Liksom att det blir fel reaktioner om man tar ett ledande tygeltag för sidvärts och sådant. Dressyr med hacket blir på något vis att alla tygeltag man tar blir förhållande! :crazy:

Jag har hittills använt hacket när jag ridit i skogen (rakt fram). Ibland i hoppning och någon gång när jag ridit markarbete "rakt fram" med bara tempoväxlingar och låg form.
 
Sv: Tömköra med hack, hur fungerar det?

Fast borde inte ett hack "knipa åt" mer än vad en sidepull gör? Jag tömkör min i kapson emellanåt och det funkar fint, nu har inte han någon "problemmun" men ändå..
 
Sv: Tömköra med hack, hur fungerar det?

Är inte så förtjust i sidepull, pållen är så pass känslig runt nosen, har tex fått förbud mot vissa nosgrimmor pga att de ligger mot hennes tänder på fel ställe. Vill inte knipa åt med en sidepull då!

Om hästen är så pass känslig att du inte ens får lov att ha vissa typer av nosgrimmor är väl hack snarare det värsta du kan använda eftersom det inverkar som det gör, dvs spänner åt, stramar både över nosen, under hakan och bakom öronen + att det blir stumt, du får svårt att styra och signalerna blir luddiga och otydliga för hästen.
 
Sv: Tömköra med hack, hur fungerar det?

Jag hade inte tömkört i hack. Ska man ha bettlöst hade jag haft en kapson eller en remontgrimma om jag skulle tömköra. Ibland tömkör jag min yngling i vanlig grimma med om vi ska ut och larva i skogen bara. Men grimman får inte vara för lös då. Så den rör sig för mycket.

Annars tycker jag long-reining eller arbeta vid hand i träns(helst det faktiskt) är super.
 
Sv: Tömköra med hack, hur fungerar det?

Mitt hack kniper inte åt alls. Jag har bara en rem på undersidan, och den sitter så löst att jag inte ens behöver knäppa upp den när jag tar av eller på tränset. Behöver bara ha remmen för att inte tränset ska ramla av! :)
 
Sv: Tömköra med hack, hur fungerar det?

Läste i Ridsport om att arbeta på lång töm, skulle väldigt gärna vara med på kurs för killen som kom till Sverige och hade de kurserna! :)
Får hålla utkik i annonser och se om man på något vis kan vara med på en sådan träning!
 
Sv: Tömköra med hack, hur fungerar det?

Den beskrivningen av att rida på hackamore känner jag inte alls igen!

Lite konstigt det du skriver, du vet väl inte VART det inte får spänna/trycka emot på min häst! ;)
Jag följer veterinären/tandläkarens rekommendationer, det känner jag är bäst för min häst! :) Och eftersom min häst även visar tydligt vad hon tycker är bra och mindre bra så har jag de verktyg jag behöver för att veta att veterinärens rekommendationer fungerar!

I nacken, ovansidan på nosen och alla andra ställen du nämner är inga ställen som min häst är det minsta känslig på! Dessutom så är jag rekommenderad att låta bli bett helt regelbundet, så hackamore är en utmärkt utrustning på min häst! :)

Dessutom, det jag frågade var om det fungerade bra att tömköra med hackamore samt om någon/några gjorde det, inget annat! Jag bad inte om någon sorts lektion i "huvudlagets verkan" eller något! Undrar jag det så kommer jag fråga om det! :angel:

Nu har jag skrivit och svarat nog i denna tråd, för jag har ingen som helst lust att det ska bli som det brukar på Buke, pajkastning och folk som tror sig kunna läxa upp och idiotförklara varandra! Så jag hoppas jag att jag inte missar något bra svar från någon som verkligen svarar på det jag undrar nu!

Tack för svaren alla ni som svarat på min fråga! Tack för hjälpen!
 
Senast ändrad:
Sv: Tömköra med hack, hur fungerar det?

har tex fått förbud mot vissa nosgrimmor pga att de ligger mot hennes tänder på fel ställe.
Utifrån detta utgick jag ifrån att det var aachen/engelsk nosgrimma som förbjudits eftersom det är den nosgrimman som är mest känd för att orsaka hästen skada och obehag genom tryck mot tänderna (mig veterligen är halva poängen med remont att den inte ska ligga emot tänderna ö.h.t), och om hästen inte får ha aachen/engelsk nosgrimma är det totalt ologiskt att använda ett bettlöst alternativ som trycker på precis samma ställe.

Men om det nu är remont det handlar om (eller pullar för den delen), hur kommer det sig att sidepull inte är ett alternativ? Ett sidepull ska inte sitta som ett skruvstäd nere runt hästens näsa i remmont-position utan en bit upp, dessutom finns det många varianter på sidepull, allt ifrån den skarpare varianten med ett rep över näsan till en mildare variant med en bred läderrem + att man ju kan lägga till nosludd i valfri tjocklek för att göra det hela ännu mildare.
 
Sv: Tömköra med hack, hur fungerar det?

Skulle tro att det går utmärkt!

Kan precis som stång föra med sig att annat sätt att använda tömmarna då sidförande uteblir om man har mothåll på "utsidan".

Oxen Sixten kördes såvitt jag förstår inte på annat!

Det finns ett enkelt svar, var försiktig i handen och prova!

Delad töm, och släpande när du är i skog och mark så minskas risken att fastna i nåt!

Ptr
 
Sv: Tömköra med hack, hur fungerar det?

Jag fick tips om att tömköra min bettlöst och då helt enkelt bara fästa tömmarna i remontnosgrimman, jag har dock inte provat det än (inte haft möjlighet att åka till ridhus, experimentera i paddocken utan staket har inte varit så lockande).

Men det kanske var en av de nosgrimmorna du inte kunde använda?
 
Sv: Tömköra med hack, hur fungerar det?

Finns så många som håller på med sådana dumheter, som tur är funkar det bra för det mesta.

Men när man väl behöver säga ifrån, då finns där inget att sätta emot, dit blir till att släpas med eller släppa, ett tu endera. Den där lilla sekunden mellan att hästen reagerar till den får upp farten. Men visst är det en vällovlig tanke att man inte ska ha skarpare än nödvändigt, men marginalerna blir mindre.

Ptr
 
Sv: Tömköra med hack, hur fungerar det?

Nej nej nej!

Men iden med att man kan lära hästen att alltid lyda på på svaga kommandon. Om det då bär till och man inte klarar av att bryta så så blir det en kamp och ganska hårda tag. Ingen vill komma dit med sin häst, men hur det nu är, för eller senare kan man hamna där. Om man då har möjlighet att säga ifrån på allvar så behöver bara hästen påminnas om detta så är det bra. Helt enligt devisen att ett skärpningsmedel funkar bäst när man aldrig behöver använda det!

Händer att jag rider i grimma, eller för all del utan. Men så blir det att åka med ibland, bara åka med.

Ptr
 
Sv: Tömköra med hack, hur fungerar det?

Jag tycker att det funkar bra. Sen kanske man blir lite hindrad att göra högre skolor eller sådär med hack, men det har jag inte provat så jag vet inte. Prova och se, det är ju ändå hästen individuellt som bestämmer vad den tycker funkar. Min donna går bättre än någonsin med hack.
 
Sv: Tömköra med hack, hur fungerar det?

Då var detta nog en dålig formulering.

Finns så många som håller på med sådana dumheter, som tur är funkar det bra för det mesta.

Anledningen till att jag ska prova med tömmarna i nosgrimman är att min krake inte har en särskilt bra relation till bett alla gånger, och om man ska prova att göra något mer än bara basic starta - stanna - svänga spänner han sig direkt i tömmarna. Tanken med att då sätta dem i nosgrimma är att man fortfarande kan guida honom men han behöver inte tänka på bettet.
 
Sv: Tömköra med hack, hur fungerar det?

Det är alltid ett sökande efter en framkomlig väg. Jag har bara fått erfara för många aj aj i både ben, armar och rygg av att inte kunna hålla hästen när det krisat. Så länge hästen lyssnar som den ska, då är det aldrig några problem, det är när det börjar gå åta fanders som man har nytta av mera marginal. Men det är först då man skautnytja potensialen i det hela och först då.

Ptr
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har lite undringar om era åsikter kring bettlösa träns, vilka varianter ni använder och varför? Jag har en mycket känslig...
Svar
2
· Visningar
1 730
Senast: Yrja
·
Träning Min unghäst född -10 har aldrig riktigt accepterat bett. Munnen är kollad,allt ser bra ut. I början så hade vi 3-delat tränsbett,vilket...
Svar
12
· Visningar
1 507
Senast: Ridinglady
·
Ridning Vårt shettis sto, 7 år, är mest körd. Har haft henne i snart 1,5 år. Jag har kört henne, promenerat och tömkört längs med vägar och i...
Svar
8
· Visningar
1 428
Senast: Lindon
·
Dressyr Nu blir det en tömkörningsfråga till från mig! Tack förresten alla ni som gav mig tips på hur jag skulle lära mig köra sidvärts! :bow...
Svar
9
· Visningar
4 070
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp