Tömköra med hack, hur fungerar det?

kopparberg

Trådstartare
Jag håller på att sätta igång min häst efter hennes mammaledighet. Jag har börjat tömköra henne för att få omväxling. Funkar fint även om jag är nybörjare på det här med tömkörning, men eftersom pållen är snäll och hygglig funkar det som det ska!

Pålle har "problemmun", hästtandläkare (veterinär utbildad på tänder) har rekommenderat att varva bett och bettlöst vilket jag gör. Nu har jag funderat på om det fungerar bra om man skulle tömköra på hackamore? Jag har hittills bara tömkört med bett, men för omväxlings skull kanske jag skulle ha hacket ibland? Någon som har provat? Hur fungerar det? Skillnad mot bett?
 
Sv: Tömköra med hack, hur fungerar det?

Skulle nog använda sidepull eller liknande istället för hacket.
 
Sv: Tömköra med hack, hur fungerar det?

Jag hade avrått från att tömköra på hack såvida du inte bara ska rakt fram i skogen.
stängerna på hacket är ju stumma och ska du ta böjande/ledande tygeltag och flytta undan hästen och ställa igenom, så blir stängerna stumma och trycket blir både otydligt och ganska skarpt i sin otydlighet för hästen.

ska du tömköra bettlöst så använd kapson eller sidepull som inte blir så låst i stumhet som just stängerna på hacket orsakar.
 
Sv: Tömköra med hack, hur fungerar det?

Är inte så förtjust i sidepull, pållen är så pass känslig runt nosen, har tex fått förbud mot vissa nosgrimmor pga att de ligger mot hennes tänder på fel ställe. Vill inte knipa åt med en sidepull då!
 
Sv: Tömköra med hack, hur fungerar det?

Det var det jag var rädd för! För om man rider på hack så är det ju lite av den effekten om man rider dressyr! Liksom att det blir fel reaktioner om man tar ett ledande tygeltag för sidvärts och sådant. Dressyr med hacket blir på något vis att alla tygeltag man tar blir förhållande! :crazy: