tömköra i skänkelvikning?

ameo

Trådstartare
Moderator
Kan någon förklara för mig hur man får hästen att gå sidvärts (typ skänkelvikning) när man tömkör?
(GÅR det att förklara i skrift?)

TACK på förhand!

Sv: tömköra i skänkelvikning?

Jag gör som då jag rider. Om jag t.ex. vill flytta hästen till vänster så förhåller jag på höger tömm och petar på med pisken på rumpan på höger sida (istället för skänkel). Det tar ett tag innan man lär sig koordinera hjälperna på tömm men då man själv (& hästen) börjat få koll på det hela är det inga problem att köra skolor, skänkelvikningar, bakdelsvändningar osv.

Om vi tänker oss skänkelvikning till vänster så gör jag så att jag placerar mig något till höger så att jag driver hästen framför mig i rörelsen, tar upp hästen på vänster töm, alltså sträcker den och håller den stilla. Sen "tar och ger" jag med höger töm i små upprepade rörelser och om hästen inte tar detta så hjälper jag till med pisken eller tömmen på höger sida.

/Camilla

Om jag ska göra skänkelvikning åt höger placerar jag mig tillsammans med båda tömmarna snett bakom/vänster om hästens bakdel. Varje gång höger fram lyfts från marken släpper jag på den tömmen, samtidigt som jag ger den andra tömmen en liten kramning. Om hästen inte får med sig baken kan jag peta lite där med dressyrspöt. Om hästen tvärar för mycket eller kommer fel så att baken hamnar före bogarna, då skiftar jag över högertömmen igen till höger sida om hästen och leder bogen rätt igen.

Tackar för svaren!
Ska försöka läsa det lite noggrannare och göra ett försök - OM jag nu kan ha spö när jag tömkör lilla känsliga damen... :eek:

Kan ju avslöja att det är en shetlandsponny jag jobbar med. Med shettisar kan man tävla i tömkörning :D och på kommande sommars internationella utställning ska det vara en sådan klass (bland mkt annat), där det är typ kür. Och DÅ ska skänkelvikning finnas med...
Vi får, som sagt, se om vi kan lära oss det! :p

Anders Eriksson har gjort ett bra häfte om tömkörning och han är bra på att förklara i skrift. Hans kurser är också att rekommendera.
Om man inte har pisk när man tömkör så använder man tömmen som sidförande hjälp. (hr själv aldrig pisk när jag tömkör) Det funkar inte så bra om man har textiltömmar men med lädertömmar. Din placering är också väldigt viktig, men det kan variera från häst till häst så prova dig fram och se vad som fungerar bäst för din häst.

Tack för tips! jag ska se om jag kan hitta det nånstans!

ameo skrev:
Tackar för svaren!
Ska försöka läsa det lite noggrannare och göra ett försök - OM jag nu kan ha spö när jag tömkör lilla känsliga damen... :eek:

Kan ju avslöja att det är en shetlandsponny jag jobbar med. Med shettisar kan man tävla i tömkörning :D och på kommande sommars internationella utställning ska det vara en sådan klass (bland mkt annat), där det är typ kür. Och DÅ ska skänkelvikning finnas med...
Vi får, som sagt, se om vi kan lära oss det! :p

Hej!

Tävla i tömkörning med shettis?? Berätta mer, är du snäll eller PMa mej. Har en kompis med en underbar shettis, men hon kan inte rida den, men vill gärna tävla, för hon e så fin... / Lavinia, som redan börjar drömma om att vara tävlingsskötare..

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 377
Senast: Nevermind
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
923
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 007
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Söker tips kring hästköp! Jag tar examen i vår och går i tankarna på att skaffa häst igen. Ekonomin för att köpa en färdigutbildad...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka