Tomater och?

_Maria_

Trådstartare
Halloj!

Hoppas någon har något bra tips till en amatörodlare som jag:bow:

Vi har ett träplank som vetter mot söder där jag tycker det hade varit häftigt att odla tomater. Tänkte ha någon hög sort som man får binda upp. Kanske någon lägre sort imellan också. Nu till min fråga..

Finns det någon bra växt som kan samsas i rabatten med tomaterna? Som fyller lite prydnadsfunktion innan tomaterna tagit fart?

//Maria

Sv: Tomater och?

Sallad?
behöver precis som tomaterna rejält med vatten och näring. Det finns så många olika färger och former att det säkert kan bli hur läckert som helst.

Ja kanske det! Tänkte mig först någon perenn växt för att det inte ska bli helt tomt där när odlingssäsongen är över..Men jag kommer få täcka marken med sån där väv för katterna har använt vissa rabatter som toa och det kanske inte passar perenner..?

En vindruva, kanske, som kan klättra uppför planket och ge druvor när det är säsong? Kring tomaternas fötter kan du odla kryddväxter; Salvia, Citronmeliss, Oregano...

Ja där finns ju stammen kvar jällefall när det andra vissnat ner. Här redan en liten vindruvsranka i trädgården som förra ägarna satt, fast den verkar inte trivas så det är nog nte fel att flytta den!

Kanske inte så prydande, men gurkor! :)

Annars är solrosor fina, men det tar ju ett tag innan de kommer upp.

Jag skulle sätta basilika med tomaterna, så kan du göra massor med goda rätter med tomat och basilika. De passar finfint ihop och trivs rent växtmässigt. En fin prydnadsgrej är kanske tagetes, som jordförbättrar.

Liknande trådar

Övr. Katt Har varit sjuk och inte varit ute i trädgården på tre dagar. Vilket också innebär att jag på tre dagar inte har tagit den dagliga...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 640
Senast: Breaktown
·
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 415
Senast: Hyacinth
·
Trädgård & Växter Grannen har en växt som sprider sig utav bara sjutton, via rotsystem och det håller på att ta över mitt jordgubbsland! Och driver mig...
2
Svar
23
· Visningar
3 794
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter 1/4 får vi nycklarna till vårt nya hus. Till huset hör en trädgård om ca: 1100kvm som är byggd i etage. Jag funderar på vad vi skall...
Svar
10
· Visningar
2 188

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka