Tolvåring hjälpa till i stall?

Sv: Tolvåring hjälpa till i stall?

Sopa stället kan ju vara väldigt farligt, är man inte uppmärksam i ett stall med hästar inne(öppna boxar el spillror) så är det lätt att få ett hugg av en sur häst, el bli sparkad om man går för nära en spiltrad.( Sett båda sakerna hända.)

Nu tycker ju inte jag att man ska sopa stallgången när det är hästar inne, för hästarnas skull.
Det dammar när man sopar stallgången, och det vill inte jag att mina hästar ska behöva "råka ut för".
jag tycker att man sopar stallgången när mockningen är klar, innan man tar in hästarna.

Men så tycker jag heller inte att det behöver vara dammfritt eller helt fritt från spån eller höstrån på stallgången, hela tiden.
 
Sv: Tolvåring hjälpa till i stall?

oj det vart många reaktioner på mina sk "uppgifter" jag vill kommentera demm kan ha missat någon... Jag var tvungen att gå ut på nätet och kolla ,,,jo dressyrekipage flätar fortfarande manen. Om man är 12 år och kanske kommer att hamna hos en dressyryttare när man är 20 så behöver man kunna knoppa och fläta manen när man är 20 år. Så enkelt är det nog och det är lite roligt att kunna knoppa och fläta manen, det är inte helt basalt.

Varför det är viktigt att kunna krama hästen är väl en genväg för att om man ska hålla på med hästar så måste man kunna , vad heter det, inspektera, gå igenom, undersöka, palpera hästen dess muskler, hovar och dess leder. Om man som 12 åring klarar av att krama alla hästar i stallet och vet var de är kittliga någonstans så kommer de sedan att tillåta dig att "känna igenom" hästen och även ge avmaskning eller spruta vid behov. Dessutom så är det mysigt att krama hästar så det ger en ömsesidig "feelgood" -stämning. Luktar gott :-) ... Man får en kontakt och förståelse som man använder även när man rider. Tror jag :-)
 
Sv: Tolvåring hjälpa till i stall?

oj det vart många reaktioner på mina sk "uppgifter" jag vill kommentera demm kan ha missat någon... Jag var tvungen att gå ut på nätet och kolla ,,,jo dressyrekipage flätar fortfarande manen. Om man är 12 år och kanske kommer att hamna hos en dressyryttare när man är 20 så behöver man kunna knoppa och fläta manen när man är 20 år. Så enkelt är det nog och det är lite roligt att kunna knoppa och fläta manen, det är inte helt basalt.

Varför det är viktigt att kunna krama hästen är väl en genväg för att om man ska hålla på med hästar så måste man kunna , vad heter det, inspektera, gå igenom, undersöka, palpera hästen dess muskler, hovar och dess leder. Om man som 12 åring klarar av att krama alla hästar i stallet och vet var de är kittliga någonstans så kommer de sedan att tillåta dig att "känna igenom" hästen och även ge avmaskning eller spruta vid behov. Dessutom så är det mysigt att krama hästar så det ger en ömsesidig "feelgood" -stämning. Luktar gott :-) ... Man får en kontakt och förståelse som man använder även när man rider. Tror jag :-)

OK.
Jag köper inte att man behöver kunna fläta hästens man för att bli en duktig ryttare. Ridning har inte med manflätor att göra. Om man sedan tycker att det är kul, är en helt annan sak.

Vad gäller att "kunna krama en häst" så har jag aldrig sett det som en särskilt kunskap.
Jag tycker att det borde formuleras "kunna läsa av hästen".

Men men, jag kanske är petig när jag tycker att dina kunskapsmål är konstiga.
 
Sv: Tolvåring hjälpa till i stall?

Jag håller med. Väldigt få siktar på eller hamnar på ett jobb som hästskötare/beridare/etc dessutom.
 
Sv: Tolvåring hjälpa till i stall?

Jag tycker inte att det vore alls konstigt om du hörde runt bland olika kontakter om du kunde få hjälpa till i stallet. Du kanske inte får hantera hästar, det beror väl helt enkelt på dina kunskaper och vilka hästar/människor som håller till i det stallet, men man måste börja nånstans. Genom att sköta andra stallsysskor visar du intresse, engagemang och ansvar. Du lär känna folket mer och du kommer att få mer förtroende och erfarenhet. Med tiden kommer du att få hantera hästarna också med största sannolikhet.

Jag var självständig och red/skötte hästar/stallsysslor själv i den åldern. Tog in och ut hästar på ridskolan från 10-årsåldern, samt täckesbyten, utfodring, mockning och skötsel av hästarna. Hade min första medryttarhäst runt 12-13 år. Jag visade framfötterna på ridskolan och fick hjälpa till där, och hamnade tillslut även i privatstallet intill och motionerade till slut 5 hästar varav en under tillridning, som 14-åring, utan att betala något för det eller få betalt själv. Det var nöje och erfarenhet för mig, och god hjälp för häst/stallägarna.

Vad man får för uppgifter beror på vart man hamnar och vem man är helt enkelt.
 
Senast ändrad:
Sv: Tolvåring hjälpa till i stall?

Jag tycker inte att det vore alls konstigt om du hörde runt bland olika kontakter om du kunde få hjälpa till i stallet. Du kanske inte får hantera hästar, det beror väl helt enkelt på dina kunskaper och vilka hästar/människor som håller till i det stallet, men man måste börja nånstans. Genom att sköta andra stallsysskor visar du intresse, engagemang och ansvar. Du lär känna folket mer och du kommer att få mer förtroende och erfarenhet. Med tiden kommer du att få hantera hästarna också med största sannolikhet.

Jag var självständig och red/skötte hästar/stallsysslor själv i den åldern. Tog in och ut hästar på ridskolan från 10-årsåldern, samt täckesbyten, utfodring, mockning och skötsel av hästarna. Hade min första medryttarhäst runt 12-13 år. Jag visade framfötterna på ridskolan och fick hjälpa till där, och hamnade tillslut även i privatstallet intill och motionerade till slut 5 hästar varav en under tillridning, som 14-åring, utan att betala något för det eller få betalt själv. Det var nöje och erfarenhet för mig, och god hjälp för häst/stallägarna.

Vad man får för uppgifter beror på vart man hamnar och vem man är helt enkelt.

Tror ändå det slutar ganska bra. Några som avlar arabiska fullblod har kontaktat mig. Ska dit igen imorgon. Det verkar så trevligt där. Hästarna och människorna. Även om hästarna är väldigt unga... De har sex hästar. Fem av det är runt 1-5 år medans en är tjugosex år. Sedan är en av dem en hingst... men så kelliga dem var. Det enda man ska akta sig för är att komma i kläm eftersom dem blir "avundsjuka".
Särskilt en av dem var väldigt kelig. Tror hon var ett år. Tror faktiskt att det kommer gå bra när jag väl lärt mig. Litet stall, få hästar som verkar vänliga.
 
Sv: Tolvåring hjälpa till i stall?

Va roligt. Hoppas att det blur bra där. Ja unghästar kan vara väldigt kelsjuka och närgågna. Men det är ju.ett ypperligt tillfälle att lära sig hantera det. Lycka till!
 
Sv: Tolvåring hjälpa till i stall?



Men, den stora fråga för mig är om ni skulle tillåtit någon i min ålder göra det? Hade ni haft några krav, eller regler?
Vill verkligen lära mig hur man sköter ett stall, så tror idéen kom därifrån...


Varför skulle du INTE kunna hjälpa till i ett stall och lära dig en massa i den åldern. Jag var 13 när jag köpte min första ponny för sparade pengar ( med föräldrarnas tillåtelse) och har man egen ponny ja då får man lära sig att sköta om den också.

Finns det nån vuxen i faggorna som kan ta tag om det händer nåt så är väl säkerheten också väl täckt. Tex att inga barn får rida ut ensamma eller rida på gården om ingen vuxen är i närheten.

Sedan får du ju själv ha lite sunt förnuft också och kanske i början bara hålla på med de snällare och lugnare hästarna och undvika farligare stalljobb, du BEHÖVER ju inte tex klättra ut på taket och lägga sneda tegelpannor tillrätta.:angel:
 
Sv: Tolvåring hjälpa till i stall?

Sopa stället kan ju vara väldigt farligt, är man inte uppmärksam i ett stall med hästar inne(öppna boxar el spillror) så är det lätt att få ett hugg av en sur häst, el bli sparkad om man går för nära en spiltrad.( Sett båda sakerna hända.)

Sedan NÄR sopar man stallgångar när hästarna är inne? Jag sopar bara när hästarna är ute för att skona deras lungor från en massa damm...:o
 
Sv: Tolvåring hjälpa till i stall?

Apropå olyckor och djur. Jag har hållit på med hästar sedan jag var 4, började på ridskola när jag var 6 och egen häst vid 13. Har haft egna kossor när jag gick på högstadiet. Och alla möjliga andra sorters djur. Dvs mer än 30 år med djur mer eller mindre dagligen.

En häst trampade mig på fingret när jag trillade av vid ett hinder på ridskolan. Fingret tjockt i två veckor och sedan blev den yttersta leden lite stelare än innan.

Fick näsan snedslagen av en häst som slog upp huvudet i ansiktet på mig under en ridtur i Rumänien. Då var jag väl ca tio-tolv nånting. Resultat trånga näsgångar som efter en massa år blev opererade.

För ca tio år sedan så trampade min häst mig på foten när jag tränsade och jag hade ont i den i flera veckor- efter det skaffade jag ridskor/stallskor md stålhätta, har tom gummistövlar med stålhätta.

Sedan halkade jag i lera när jag ledde ut en annan av våra hästar om våren. Drog sönder ett ligament i foten och fick ha den stödtejpad i ett par månader. Alltså hästen gick snällt och prydligt och det var JAG som halkade till och räddade mig från ett totalt dipp i leran genom att hugga tag i hans man.

Och förra våren så knixade jag till knäet och vristen när jag steg NER från en pall efter att ha stått och hängt på vårt ungsto. Och haltade långt in på sommaren.

Och så nu för en vecka sedan så skadade jag knäet då jag halkade till när jag och veterinären stod ute i lösdriften och vaccinerade hästar. Ont som tusan och jag linkar fram LÅNGSAMT och tar djur och gård i snigeltakt.

Ok jag vet att många andra har råkat ut för ännu värre saker i sitt liv med hästar men ser jag till mina egna incidenter så berodde TVÅ på bristande säkerhetstänkande.

Hästen i Rumänien hade behövt en martingal och de som hade turridningen kunde sagt att hästen ibland slog upp huvudet så jag hade varit beredd på det. Dessutom kanske man inte ska en sån häst på turridning för turister,

Jag kunde tänkt före och skaffat ridskor med stålhätta INNAN hästen råkade trampa mig på foten.

Sedan har det varit nedstigning från en pall ( kunde ju hänt inne i huset också) och halkolyckor. Där det enda hästrelaterade varit att det råkade finnas en häst i närheten- hästarna själva totalt oskyldiga.

Sedan har min sambo fått en hötjuga i låret en gång när han stod och lastade halm i småbalar.

Slår man ut de här incidenterna på tid är det inte mycket. Och jag skulle tro att liknande är de för de flesta som håller på med hästar som hobby ( och inte tex rider in eller rider till väldigt ystra djur).

Det är förmodligen farligare att hålla på med fotboll eller åka skateboard än att hjälpa till lite i ett stall med enklare göromål.
 
Sv: Tolvåring hjälpa till i stall?

Det beror på, skulle jag vilja säga. I ett kollektivstall där jag haft mina hästar uppstallade hade vi regler om att inte barn fick fodra själva utan vuxens överinseende. Det var pga incidenter som ledde till skador pga för tätt utlagda foderhögar i hagen och lite sånt.
Står nu uppstallad i stall där service ingår och tycker att det känns tryggt att det är vuxna som har huvudansvaret för att hästar får rätt foder och kommer in och ut till hage tryggt med mera.
Jag blev inte glad över att få skadad häst för att det var försumlighet och bristande kunskap ledde till att min ena häst blev skadad. Jag som hästägare har ju också ansvar över vad min häst gör. Men varför inte engagera dej i närmaste ridskola och få en bra utbildning inom hästskötsel...
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 695
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 359
Senast: Stereo
·
Anläggning Skulle behöva lite bra inputs på en bra planering på mitt nya stall. Jag får verkligen inte till någon bra lösning :( Jag har själv...
2
Svar
37
· Visningar
8 196
Senast: Rie
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 497
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp