Tolvåring hjälpa till i stall?

Sv: Tolvåring hjälpa till i stall?

Visst finns det omogna och okunniga 22-åringar. Men precis som när det handlar om ålder och bilkörning så måste du ta hänsyn till och ta ansvar för dem du släpper in i ditt stall. Du kan inte låta en 14-åring köra bil med argumentet att hon var så vuxen och kunnig...

Driver du en hästverksamhet är du skyldig att sätta dig in i reglerna vad gäller minderåriga. Och även om du bara bedriver en hobbyrörelse så kan du faktiskt bli skadeståndsskyldig om något händer. Försäkringsbolagen har som nämnt också regler för vad som gäller för att få ut försäkringbelopp mm vilka allt som oftast baseras på lagar och regler. Och kan de hålla på pengarna gör de det...

Men snälla nån, jag har inte sagt att jag släpper 14-åringen vind för våg med mina hästar. Det var ju det jag menade - att var och en måste ju själv bestämma vad de kan ta ansvar för och inte och hur mycket de vill låta barn/besökare/medryttare osv göra.

En häst är dessutom inte en bil, det är stoooora skillnader på bilkörning och hästhantering - jag tänker inte ens börja rada upp skillnaderna för de vet du garanterat om själv.

Jag driver ingen verksamhet och behöver inte sätta mig in i några regler alls om jag inte känner för det. Att ha ett normalt säkerhetstänk osv är däremot en självklarhet för mig.

Hur i hela friden ska barnen och ungdomarna någonsin få lära sig om de inte får vara med på grund av alla regler? Hur fostrar ridskolan och hästvärlden ansvarskännande och mogna tjejer och killar om de inte själva får ta lite ansvar? Hästar är inte dödliga odjur, även om olyckor självklart händer då och då - precis som det gör i fotbollen, med cyklar och hemma vid köksbordet.
 
Sv: Tolvåring hjälpa till i stall?

:bow:

Att sköta och hantera hästar kan man bara lära sig gemom massor av träning. Jag anser att barn ska få hjälpa till så mycket de bara vill och kan, men det ska finnas en vuxen i bakgrunden!
 
Sv: Tolvåring hjälpa till i stall?

Men snälla nån, jag har inte sagt att jag släpper 14-åringen vind för våg med mina hästar. Det var ju det jag menade - att var och en måste ju själv bestämma vad de kan ta ansvar för och inte och hur mycket de vill låta barn/besökare/medryttare osv göra.

En häst är dessutom inte en bil, det är stoooora skillnader på bilkörning och hästhantering - jag tänker inte ens börja rada upp skillnaderna för de vet du garanterat om själv.

Jag driver ingen verksamhet och behöver inte sätta mig in i några regler alls om jag inte känner för det. Att ha ett normalt säkerhetstänk osv är däremot en självklarhet för mig.

Hur i hela friden ska barnen och ungdomarna någonsin få lära sig om de inte får vara med på grund av alla regler? Hur fostrar ridskolan och hästvärlden ansvarskännande och mogna tjejer och killar om de inte själva får ta lite ansvar? Hästar är inte dödliga odjur, även om olyckor självklart händer då och då - precis som det gör i fotbollen, med cyklar och hemma vid köksbordet.

Helt klart fostrar ansvarstagande och jag tror inte att du släpper en 14-åring vind för våg. Men man kan inte låta barn ta ansvar som man själv skall ta. Inte heller låta en 14 åring göra saker som han eller hon inte får göra förrän förrän han/hon fyllt behörig ålder.

Hästar är inte dödliga odjur. Jag rider själv och dessutom inte ovanligt galopphästar. Men jag är vuxen och kan relatera säkerheten mot risktagandet. Hästar är hur som helst ändå flyktdjur och händelsen jag relaterade till om den lösa hästen som galopperade in i stallet har faktiskt hänt i verkligheten. Det blev rätt många spända relationer efter den händelsen. Allt från en ledsen och avkastad ryttare som anklagades för att ha ridit en häst hon inte klarade av och medverkat till att skadat en 11-åring till att vad 11-åringen gjorde i stallet utan någon vuxen i närheten. Efter händelsen såg man rätt annorlunda på ansvaret i stallet och såg till att det kom upp stallregler. Inte minst rörande minderårigas vistelse i stallet..

Vad som är normalt säkerhetstänk skiljer sig mycket från person till person beroende på utbildning, erfarenheter och ålder. När det gäller ridskolor och säkehetstänk kan man redan konstatera att ingen här på Bukefalos kunnat nämna en enda ridskola som bedriver ett systematiskt arbetsmiljöarbete och som dokumenterar (och anmäler) tillbud och olycksfall vilket är ett lagkrav.

I allmänhet har de som driver hästverksamheter mycket lite eller ingen arbetsmiljöutbildning. Man har ett stort hästkunnande som man ofta likställer med säkerhetstänkande. Men när man ser hur det ser ut och fungerar i många hästverksamheter så finns det idag oerhörda brister avseende säkerhetstänkandet. Och det faktum att man inte bedriver något arbetsmiljöarbete och aldrig dokumenterar tillbud och olycksfall gör att man har väldig lite kunskap om hur och varför olyckor händer eller hur man arbetar för att göra verksamheterna säkrare.

Olyckor är inget som självklart händer. Det finns orsaker bakom varför de händer. Men med kunskap om varför olyckor händer så kan man minska riskerna och därmed antalet olyckor och tillbud. Många kan se direkta olycksrisker men har svårare att se och upptäcka sekundära olycksrisker...
 
Senast ändrad:
Sv: Tolvåring hjälpa till i stall?

Men man kan inte låta barn ta ansvar som man själv skall ta. Inte heller låta en 14 åring göra saker som han eller hon inte får göra förrän förrän han/hon fyllt behörig ålder.

Det är det fortfarande ingen som har sagt att man ska göra, eller att det är ok att göra. Det ansvar jag pratar om är vad man själv som hästägare är villig att ansvara för. Kan man inte tänka sig att vara med stalltjejerna hos hästarna, att ta ansvar för att förebygga olyckor och stå som ansvarig om något händer så säger man nej när det kommer någon som vill hjälpa till.

Angående verksamheter, arbetsmiljöplanering osv så kan det absolut vara en viktig debatt att föra - med ridskolorna och förbundet. Inte med stalltjejerna som vill vara med och lära sig, borsta en häst och mocka boxar...
 
Sv: Tolvåring hjälpa till i stall?

För mig hade det inte varit något bekymmer. Så länge tolvåringen är ansvarsfull, har lite vana och föräldrarna är med på det. Att fixa och dona i stallet är ju alltid välkommet och kanske borsta någon lämplig häst. Medryttaren till min ena häst är 14 år.
 
Sv: Tolvåring hjälpa till i stall?

Angående dina exempel förresten - skulle någon av mina hästar skada sig medan en stalltjej hanterar dem med min tillåtelse så tar jag givetvis kostnaden, svårare än så är det inte. En olycka är en olycka och har jag gett henne mer ansvar än vad hon klarade av så är det enbart mitt fel och jag kommer förmodligen må dåligt för att hon råkade ut för det.

Den lösa hästen - det kan hända vem som helst. Ska man tänka så hela tiden så ska man nog sitta hemma i soffan. Att sopa stallgången och bli översprungen kan hända vem som helst, och att tappa en häst på väg in från hagen likaså. I efterhand var det kanske inte ett så smart beslut av den ansvariga, men precis som mycket kan förebyggas genom att tänka en gång till så sker ju också rena olyckor. Barnen måste också få göra fel, och de måste få lära sig. "Läxorna" i ett stall är aldrig aldrig enbart positiva upplevelser. I de allra flesta fall blir det inga allvarliga skador med det.

Givetvis måste det finnas regler - men det måste också finnas ansvarstagande människor som faktiskt följer de regler som finns. Annars är de tandlösa som en mycket gammal gumma. Sen har de allra flesta barn och ungdomar föräldrar eller andra vuxna som är medvetna om var barnen finns någonstans och vad det är för folk som äger de där hästarna egentligen... Även de har ett ansvar för vart de släpper iväg sina barn för att umgås med stora djur.
 
Sv: Tolvåring hjälpa till i stall?

Helt klart fostrar ansvarstagande och jag tror inte att du släpper en 14-åring vind för våg. Men man kan inte låta barn ta ansvar som man själv skall ta. Inte heller låta en 14 åring göra saker som han eller hon inte får göra förrän förrän han/hon fyllt behörig ålder.

Hästar är inte dödliga odjur. Jag rider själv och dessutom inte ovanligt galopphästar. Men jag är vuxen och kan relatera säkerheten mot risktagandet. Hästar är hur som helst ändå flyktdjur och händelsen jag relaterade till om den lösa hästen som galopperade in i stallet har faktiskt hänt i verkligheten. Det blev rätt många spända relationer efter den händelsen. Allt från en ledsen och avkastad ryttare som anklagades för att ha ridit en häst hon inte klarade av och medverkat till att skadat en 11-åring till att vad 11-åringen gjorde i stallet utan någon vuxen i närheten. Efter händelsen såg man rätt annorlunda på ansvaret i stallet och såg till att det kom upp stallregler. Inte minst rörande minderårigas vistelse i stallet..

Vad som är normalt säkerhetstänk skiljer sig mycket från person till person beroende på utbildning, erfarenheter och ålder. När det gäller ridskolor och säkehetstänk kan man redan konstatera att ingen här på Bukefalos kunnat nämna en enda ridskola som bedriver ett systematiskt arbetsmiljöarbete och som dokumenterar (och anmäler) tillbud och olycksfall vilket är ett lagkrav.

I allmänhet har de som driver hästverksamheter mycket lite eller ingen arbetsmiljöutbildning. Man har ett stort hästkunnande som man ofta likställer med säkerhetstänkande. Men när man ser hur det ser ut och fungerar i många hästverksamheter så finns det idag oerhörda brister avseende säkerhetstänkandet. Och det faktum att man inte bedriver något arbetsmiljöarbete och aldrig dokumenterar tillbud och olycksfall gör att man har väldig lite kunskap om hur och varför olyckor händer eller hur man arbetar för att göra verksamheterna säkrare.

Olyckor är inget som självklart händer. Det finns orsaker bakom varför de händer. Men med kunskap om varför olyckor händer så kan man minska riskerna och därmed antalet olyckor och tillbud. Många kan se direkta olycksrisker men har svårare att se och upptäcka sekundära olycksrisker...

Du skjuter långt över målet.
Frågan gällde att hjälpa till!
Inte att överlåta det fulla ansvaret på ett barn.

Olycksrisker finns överallt, och ska vi gå igenom livet och hela tiden tänka på allt hemskt som kan ske, försöka förutse alla eventualiteter och vara rädda för att något ska hända?
Det är ett sätt som inte jag vill leva på iaf.
 
Sv: Tolvåring hjälpa till i stall?

jag fick egen häst när jag var 10 år, (Hade ridit på ridskola och vart medryttare innan, 4 års erfarenhet redan då, typ varje dag i stallet) då var det ett kollektivstall där man delade på utsläpp insläpp och fordringar.
På min lott föll då lunchfordringen 3 ggr/vecka pga av mina tidiga skoltider...
Ett stall med tio hästar varav två ponnyer..
Det var ingen som klagade,
egen häst 7 dagar i veckan...

Det fjantas så hejdlöst nu förtiden, då fick man lära sig det hårda vägen å snabbt gick det.
Vill man som 13 åring rida å lära sig och umgås med hästar, men inte har eller får pengar, så får man fan hjälpa till med skitgörat också.
1 del ridning och 5 delar skitgöra. Det är den verkligheten man som hästägare lever i, speciellt om man har eget stall med allt det innebär, bara sköta hagar ex. tar sin lilla tid och är ingen SPA-upplevelse.
 
Sv: Tolvåring hjälpa till i stall?

När jag som 13 åring hade haft egen häst i 3 år och faktiskt kan en hel del, jämf med 50 åriga kärringar som ridit på ridskola 1 år å sen skaffar medryttarhäst.
Blir behandlad som man e dum i huvudet och fullständigt respektlöst, bara för att man talar om för tanten att hon gör fel och att hon borde göra si eller så. Eller påpekar att vi faktiskt sopar stallgången efter oss och att man inte skall förvänta sig att jag skall flytta mig bara för att jag råkar vara barn å ha ponny, man får faktiskt göra iordning sin häst i stallgången då med. Lika regler för alla.
 
Sv: Tolvåring hjälpa till i stall?

Du skjuter långt över målet.
Frågan gällde att hjälpa till!
Inte att överlåta det fulla ansvaret på ett barn.

Olycksrisker finns överallt, och ska vi gå igenom livet och hela tiden tänka på allt hemskt som kan ske, försöka förutse alla eventualiteter och vara rädda för att något ska hända?
Det är ett sätt som inte jag vill leva på iaf.

Mitt resonemang är allmänt ställt och visst handlar frågan om att hjälpa till. Och många vuxna här är fullt införstådda med att det handlar om att låta minderåriga hjälpa till under under uppsikt och tar ansvar för det. Men det finns även de vuxna som släpper uppsikten av en eller flera anledningar. Ett stall är ingen ofarlig plats att vistas på och det handlar om bra många mer risker än just hästhanteringen som man måste tänka på. Det handlar om allt från tunga boxdörrar med otillfredställande låsning till fallrisker från ränne/höskullen och klämrisker på logen där man hanterar storbalar.

Jag växte upp på gård, en gård med mjölkkor mm. Det var aldrig aktuellt att man som minderårig fick leka på rännet eller på logen. Det fanns anledningar till det som många verkar vara omedvetna om idag. Att försöka förutse risker ingår i livet som vuxen. Man har ett ansvar för det även om man inte vill leva på det sättet...

Jag vet att många människor vill slippa ta ansvar, leva utan att tänka men det kostar på många sätt. Många bryr sig inte om att en branddörr är blockerad men förfäras när människor omkommer i bränder som kunde begränsats eller förhindrats om branddörren inte varit blockerad.

Vad känner föräldrar när deras barn nästan blivit ihjälklämt under en storbal eller fastnat med handen i ensilagerivaren? På ett stall hade både barn och vuxna fått boxdörrar i ansiktet ett tiotal gånger innan stallägaren tog sitt ansvar och ordnade fungerande låsningar på boxdörrarna så de inte kunde blåsa igen. Den förälder som uppmärksammade en löshäst i stallet och hittade sin 14-åriga dotter medvetslös vid skrittmaskinen tänkte om en hel del efter den händelsen.

Jag har jobbat med räddningstänst i över femton år och har en liten aning om vad som händer på gårdar och i stallar. Och allt för ofta händer olyckorna på grund av att vuxna inte tänkt till i förväg. Inte haft fantasi nog att förutse riskerna.

Hur resonerade föräldern till det barn som blev översprunget av löshästen och sedan beskyllde den avkastade ryttaren för olyckan? Hade någon i stallet tänkt till så hade kanske dörrarna blivit stängda i stallet efter att de tre ryttarna ridit ut så att inga löshästar kunnat galoppera in i stallet. Hade någon vuxen befunnit sig i stallet hade kanske löshästen blivit infångad eller barnet blivit varnat innan olyckan var ett faktum.

Att ha ett bra säkerhetstänk handlar inte om att tänka på riskerna hela tiden. Ett bra säkerstänk är något som blir naturligt omedvetet med många års erfarenheter och inte minst utbidning...
 
Senast ändrad:
Sv: Tolvåring hjälpa till i stall?

Helt plötsligt börjande jag undra: är det farligare att korsa en väg, eller sopa i stallgången?
Som tråden går nu, vet jag inte vad som kan kosta en livet. Eller en skada.
 
Sv: Tolvåring hjälpa till i stall?

Sopa stället kan ju vara väldigt farligt, är man inte uppmärksam i ett stall med hästar inne(öppna boxar el spillror) så är det lätt att få ett hugg av en sur häst, el bli sparkad om man går för nära en spiltrad.( Sett båda sakerna hända.)
Packa hö på loftet kan också vara farlig, lätt att ramla igenom luckan om man tex ska sparka ner en bal.(varit på väg ned igenom luckan skälv när jag var liten)
Köra ut skottkärran på gödselstacken kan också vara farligt, ramlar man där kan man slå duktigt. (Ramlat ner och vaknat med huvudet på betong plattan)
Är man inte tillräckligt uppmärksam är allt ev potentiell fara.
Folk i alla åldrar som impulsiva, ouppmärksamma och inte respekterar de potentiella farorna osv låter jag inte vara ensamma i mitt stall, inte heller låter jag de gå nära hästarna i hagen.
Min 10åriga kusin får vara i stallet hur mycket hon vill, hon är klok, uppmärksam och ansvarsfull. Äldre gäster på besök/fest(t ex de som bara vill se hästarna, lagom alkohol påverkade) får stanna vid dörröppningen om de inte ser ut att kunna prata med varandra och hålla koll på hästarna samtidigt.
 
Sv: Tolvåring hjälpa till i stall?

Ja man kan verkligen undra...

Även om man är medveten om att man mer eller mindre sätter livet för att hålla på med hästar, och andra stora djur, så insåg jag inte hur farligt... riskabelt det kunde vara. Visst, jag visste riskerna, men nu kan jag mer eller mindre jämföra det med att korsa en väg...
 
Sv: Tolvåring hjälpa till i stall?

Jämförelsen med att korsa en väg och jobba i ett stall tycker jag var rätt bra. Man får verkligen se åt båda hållen och samtidigt använda hörseln. Ändå kan man bli trampad, sparkad och biten förutom risken för att ramla ner på gödselplattan. En tjej jag känner som jobbar på en ridskola har alltid hjälm och skyddsskor på sig vid morgonfodringen, ut och insläpp då hon fått så många smällar av både boxdörrar och hästar. Inom galoppen har man på många stall alltid hjälm och väst på sig vid all hantering av hästarna. Men många barn har varken hjälm, väst eller skyddsskor på sig när de kommer till eller vistas i ett stall...

Hör inte direkt till vardagen men en liten "ofarlig gårdsponny" som jag vet brukade gå lös på ett hästställe fick man stänga in i boxen eller i den stora "kaninburen" då ponnyn satte i system att anfalla de småtjejer som kom för att jobba och rida honom. Han sprang bakom stallhörnet när han såg dem komma cyklande på vägen. När de hoppade av cykeln galopperade han fram och ställde sig på bakbenen och började slåss med frambenen. Var till slut inget barn som vågade gå i närheten av honom...
 
Senast ändrad:
Sv: Tolvåring hjälpa till i stall?

De allra flesta ridskolor har hjälmkrav vid hästhantering och många även väst. I mitt eget stall har jag ingen som helst skyldighet att ha några såna regler.

Till TS:
Jag hoppas verkligen inte du har blivit skrämd från att leta rätt på ett stall där du kan få hjälpa till och lära dig mer! Olyckor händer trots allt väldigt sällan, och såna exempel som t.ex. Bowman tar upp hör verkligen inte till vanligheterna. Det är viktigt att vara medveten om dem så klart - men jag tror verkligen inte man gör sig själv en tjänst om man går runt och tänker på allt som kan hända.

Jag har hållit på med hästar i 30 år och har inte skadat mig värre än vad jag har gjort i trädgårdsarbetet eller med hundarna.

När jag sätter mig i sommarhagen med en kaffetermos, en bra bok och en påse kakor - Inte tänker jag på att jag sätter livet till! Inte ens när hästarna kommer och vill smaka ;) Inte heller när hingstfölet ska lära sig att ledas i grimskaft, när den vuxna hingsten ska köras till kliniken och är misstänksam mot den nya transporten, eller när jag tar de två gamla stona på en långrunda i skogen...
 
Sv: Tolvåring hjälpa till i stall?

Jag håller med Bowman om att det är viktigt att tänka sig för både en och två gånger innan man låter minderåriga hjälpa till i ett stall, verksamhet eller privat. Jag tycker att man måste skilja på att som minderårig vara med en vuxen och göra saker under uppsikt och att låta den minderårige själv göra vissa saker. Jag anser att man absolut kan lära sig en hel massa (om inte ännu mer) även när den vuxne är med och har ansvaret.

Självklart kan vi inte skydda oss från olyckor helt och hållet, men bara det att en vuxen finns med och har uppsikt kan göra att vissa risker minskas. Är olyckan ändå framme så är det en stor fördel att den vuxne varit med och kan beskriva vad som hände och hur man försökt förhindra olyckan. Har man tillräcklig otur så kan en skada förändra ett liv totalt, förutom att dö så kan man bli handikappad för resten av livet och vem vill vara orsak till detta p.g.a. oaktsamhet?

Min åsikt är att man tar på sig ett oerhört ansvar som stallägare eller hästägare när man låter andras barn vistas i stallet eller handha ens hästar även med uppsikt. Jag har inte skadat mig allvarligt själv när jag hållit på med hästar (även om det några gånger varit nära ögat och kunde ha gått riktigt illa) men att jämföra det med att ansvara för någon annans väl och ve tycker inte jag är helt relevant. Jag vill kunna se barnets föräldrar i ögonen och ärligt tala om att jag gjort allt jag kunnat för att inte deras barn ska kunna komma till skada, även om en olycka skulle inträffa...
 
Sv: Tolvåring hjälpa till i stall?

När jag red på ridskola (visserligen på 80-talet) så fick vi alla lära oss att mocka, borsta, ta in-och ut hästar m.m. fast vi var kanske 10-11 år eller nått. Aldrig någon som ifrågasatte det.

Jag var kanske 12-13 när jag och en kompis i samma ålder hade stalltjänst med ansvar för alla hästar hela helgerna. Man fick skriva upp sig på en lista vilka helger man ville ha och det var nästan krig om detta för att ha stalltjänsten innebar också att man fick rida sin favorithäst utanför lektionstid. ;) Vi sov oftast över där dessa helger och det var så mysigt att smyga upp på morgonen och höra hästarna frusta och gnägga när man kom med havrevagnen. :) Tror det stod ca 15 hästar där då på den tiden som vi fodrade och släppte ut i respektive hagar, mockade deras spiltor och boxar och hjälpte till med annat.

Vet att den ridskolan nu har ett system där någon vuxen måste vara med på helgerna så tiderna förändras men jag kan lova att jag aldrig hörde talas om att något hände fast vi var så unga och inte hade vuxen med oss. ;) Vi älskade dessa helger och växte av detta ansvar (i alla fall jag) och den disciplinen sitter i ännu nu när jag har egen häst.
 
Sv: Tolvåring hjälpa till i stall?

Hej!
Tänkte bara hoppa in här lite snabbt och svara!
Jag har i princip levt på ridskolor sedan jag var 7, hjälpt till med fodringar, in och utsläpp, mocka osv.
I och med att jag har varit på ridskola har det alltid funnits personer i närheten men på senare år så har jag haft hand om stall på 25-30 hästar själv.

Så jag tycker du ska besöka stall och fråga om du får hjälpa till! De flesta stallägare är bara glada om de får mockhjälp och någon som gullar med hästarna lite extra ;)

din ålder är absolut inget problem, det är bara att tänka säkert och smart och göra det bästa av alla situationer. För att vara i stallet är ju det bästa som finns!

/18årig virrpanna som hittat allt från att göra födelsedags tårtor till alla ridskolehästar till att sitta och göra läxorna under magen på sin favvohäst (kanske inget att rekomendera dock hahah)
 
Sv: Tolvåring hjälpa till i stall?

Det är väl en toppenidé. Leta upp ettt stall som passar och gå och fråga, annars be att få bli mer aktiv på din ridskola. Det behövs alltid folk så är du envis och bara där så löser det sig men du måste kanske vara ganska envis och ridning är bara en sådan liten del av hästar och hästskötsel.

Var där och var behjälplig, hjälpsam, och titta på hur hästarna uppför sig i hagen och hur ridlärarna undervisar( om det är ridskola ) . Man lär sig jättemycket på att bara vara i stallet.

Grundläggande, basala, saker som du behöver lära dig för att kunna bli en duktig ryttare... ingen prioritetsordning.

*) Lädervård, sköta läder, alla namn på träns- opch sadel-delar.
*) mockning
* ) sätta på grimma, träns, sadel
*) hur man kramar en häst och var den tycker det är mysigt att bli kliad
* ) undvika att bli sparkad i hagen, i stallet.
*) Leda en häst i grimma
*) Vem är ledarhästen i flocken, alltså vem ska du fånga om hästarna råkar rymma.
*)Hur uppträder hästarna mot varandra
*) få tag på lättaste hästen i hagen.
*) få tag på svåraste hästen i hagen
*) Borsta och rykta alla hästar även den kittligaste
*) Fläta manen
*)

Tja ... det är väl bara början... Lycka till och hoppas du tycker det är roligt.

Varför är det viktigt att veta "hur man kramar en häst" eller hur man flätar manen för att bli en duktig ryttare???

För övrigt tänker jag att en tolv-trettonåring mycket väl skulle få pyssla hemma i mitt stall om det var rätt person.
Och det en sådan person skulle få göra hos mig vore alltså att klappa och klia och borsta hästarna, möjligen städa och plocka lite, smörja lite läder.
Det tyngre arbetet skulle inte göras av en ungdom.
Jag skulle själv fortsätta att mocka, att fixa med foder och vatten och liknande.
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 695
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 359
Senast: Stereo
·
Anläggning Skulle behöva lite bra inputs på en bra planering på mitt nya stall. Jag får verkligen inte till någon bra lösning :( Jag har själv...
2
Svar
37
· Visningar
8 196
Senast: Rie
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 497
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp