Tolvåring hjälpa till i stall?

Viik

Trådstartare
För det första, osäker på om jag ens placerade tråden rätt.

I alla fall. Nu när jag är tolv- tretton år har jag större lust att tillbringa min tid med hästar. Visserligen har den känslan pågått länge, men inte förrän nu kom jag ens på idéen. Om det ens är en bra idé.
Min idé var att hjälpa till lite i ett stall. Jag vet att flera kommer oroa sig för säkerheten och så - det hade förmodligen ändå varit mitt fel om hästen blev irriterade på mig - men hjälpa till lite smått. Soppa stallgången, kanske rycka någon häst, fodra eller något sådant.

Men, den stora fråga för mig är om ni skulle tillåtit någon i min ålder göra det? Hade ni haft några krav, eller regler?
Vill verkligen lära mig hur man sköter ett stall, så tror idéen kom därifrån...
 
Sv: Tolvåring hjälpa till i stall?

För mig hade det inte varit några problem, någon gång måste man lära sig. Men självklart får man tänka säkerhet så jag skulle aldrig lämna någon under 16 själv bland hästarna. Även om dem är "snälla" finns det ingen garanti det är stora djur även shettisen:) Så håll kvar din dröm, läs mycket men svårt och lära sig bara genom det. Kolla på tex ridskola alt mindre privata stall i din närhet kanske någon där är villig och lära dig:)
 
Sv: Tolvåring hjälpa till i stall?

När jag var tolv började jag extrajobba som stallvärd på ridskolan. Jag hjälpte nybörjarna att sadla och lärde ut hur man gjorde, såg till att ridgrupperna kom ut i rudhuset i tid, hade upprop och delade ut hästar, mockade och sopade stallgången. Jag jobbade en eftermiddag i veckan, fick dåligt betalt men fick även vara med och lära mig lite mer än jag hade gjort annars. Tyckte det var super! Och det fanns alltid ordinarie personal på plats.

Vet inte vilken kontakt du har med hästar idag men mitt råd är att fråga de som du har runt omkring dig, ridläraren på ridskolan, bekanta som har häst eller liknande. Om man visar att man är nyfiken så brukar de flesta vara villiga att lära ut. Om du har ett stall som du brukar vistas i så är det bara att ta till vanan att fråga om det finns något att hjälpa till med. - det finns alltid något i ett stall och i början innan man visat vad man kan och hur man agerar i olika situationer får man göra tråk-göra som att sopa. Men när man visat att man är genuint intresserad så brukar folk ta sig tid att visa hur man gör lite svårare och roligare uppgifter.

Jag har tidigare fått förfrågan om att hjälpa till med min egna häst och har även frågat yngre tjejjer om hjälp när jag har behövt hjälp, det jag har haft som kriterium då har varit att få prata med en förälder för att se så att jag inte ber om hjälp och det går ut över skolarbete eller liknande. Sedan har det varit viktigt att jag kan lita på att personen är försiktig och sätter sin egna säkerhet i första rummet, att den aldrig umgås med min häst om ingen annan är i stallet, att de ringer mig de inte hinner med eller om de är osäkra över något och att de är ärliga. Framförallt var det en tjej som blev skötare på min häst, hon fick i början borsta när jag var i stallet, sen fick hon ta hästen på vilodagar, rida under mitt överinseende och när hon hade lärt sig mer så red hon ut med sällskap på "sina" dagar och som tack för hjälpen fick hon rida lektion för mig lite då och då.
 
Sv: Tolvåring hjälpa till i stall?

Det handlar väldigt mycket om hur verksamheten drivs (bolagsform eller hobbyverksamhet) beroende på om det är lämpligt och/eller tillåtet med minderåriga i en stallverksamhet. Tvärtom vad många tror kan man inte låta en minderårig ta del i en stallverksamhet hur som helst. Det finns ett rätt stort lagstadgat ansvar...

Tillämpliga föreskrifter (länkar)...

Arbete med djur http://www.av.se/lagochratt/afs/afs2008_17.aspx

Arbetsplatsens utformning http://www.av.se/lagochratt/afs/afs2009_02.aspx

Belastningsergonomi http://www.av.se/lagochratt/afs/afs2012_02.aspx

Ensamarbete http://www.av.se/lagochratt/afs/afs1982_03.aspx

Minderårigas arbetsmiljö http://www.av.se/lagochratt/afs/afs2012_03.aspx

Minderåriga http://www.av.se/lagochratt/afs/afs1996_01.aspx

Det finns alltså inte en utan flera föreskrifter som är tillämpliga när det handlar om minderåriga och man måste ta hänsyn till samtliga tilläpliga delar. Finns det tveksamheter i en fråga gör man oftast rätt i att undvika att minderåriga involveras i en stallverksamhets olika arbeten. Förutom rena lag och föreskriftskrav har även försäkringsbolagen egna krav. Det handlar mycket om ansvar. Ser försäkringsbolagen en tveksamhet i en fråga i samband med en olycka kan man ofta glömma att få ut några ersättningar. Det kan handla om allt från att en minderårig blir sparkad av en häst till att en häst som en minderårig hanterat blir skadad. Vem vill stå med hela veterinärkostnaden för en häst som skadat sig på grund av man låtit en minderårig hantera hästen?
 
Senast ändrad:
Sv: Tolvåring hjälpa till i stall?

Ja, det är en jättebra ide! Det är många som vill ha någon som pysslar lite :)
 
Sv: Tolvåring hjälpa till i stall?

Jag har en 13årig granntös som hjälper mig i stallet, pysslar, gör stalltjänst och rider mina hästar. Hon får inte rida ensam, skall hon rida måste hennes mamma eller någon av oss i stallet vara med. Det är inte för att jag tror att hon inte klarar det(för det vet jag att hon gör) utan för att hon skall ha hjälp OM något händer. Däremot får hon gärna promenera själv med dom vuxna hästarna. Att hon bara är 13 märks inte, maken till ansvarsfull tös har jag inte träffat innan, och hon har en naturlig talang och pondus bland hästarna. Vi har sett till att hon lär sig rida(hon har ridit i tre månader knappt) och försöker hålla lektioner o ge tips under ridturer.

Jag har inte på något sätt gett henne ett jobb, hon är medryttare på ena hästen och vill vara i stallet så mkt som möjligt, det får hon gärna för mig sålänge det sköts med hästarnas väl i första hand. Jag har inte haft några särskilda regler än, men tror kanske det är dags att sätta upp lite ramar. Jag är ju själv inte så bra på regler så då är det svårt att motivera det för en tonåring ;) Så vi får väl se... Man gör ju inte som man blir tillsagd, man gör som andra gör...

Hoppas du kan hitta något stall där du kan få gå i lära! Det är bara att annonsera eller nyttja kontakter om ni känner någon som har gård. Lycka till!
 
Sv: Tolvåring hjälpa till i stall?

Det är väl en toppenidé. Leta upp ettt stall som passar och gå och fråga, annars be att få bli mer aktiv på din ridskola. Det behövs alltid folk så är du envis och bara där så löser det sig men du måste kanske vara ganska envis och ridning är bara en sådan liten del av hästar och hästskötsel.

Var där och var behjälplig, hjälpsam, och titta på hur hästarna uppför sig i hagen och hur ridlärarna undervisar( om det är ridskola ) . Man lär sig jättemycket på att bara vara i stallet.

Grundläggande, basala, saker som du behöver lära dig för att kunna bli en duktig ryttare... ingen prioritetsordning.

*) Lädervård, sköta läder, alla namn på träns- opch sadel-delar.
*) mockning
* ) sätta på grimma, träns, sadel
*) hur man kramar en häst och var den tycker det är mysigt att bli kliad
* ) undvika att bli sparkad i hagen, i stallet.
*) Leda en häst i grimma
*) Vem är ledarhästen i flocken, alltså vem ska du fånga om hästarna råkar rymma.
*)Hur uppträder hästarna mot varandra
*) få tag på lättaste hästen i hagen.
*) få tag på svåraste hästen i hagen
*) Borsta och rykta alla hästar även den kittligaste
*) Fläta manen
*)

Tja ... det är väl bara början... Lycka till och hoppas du tycker det är roligt.
 
Sv: Tolvåring hjälpa till i stall?

Har haft medryttare i din ålder och även yngre, du skulle vara varmt välkommen att hjälpa till med min häst. Du verkar ha rätt inställning, inte bara ridning. Mycket ska fixas i stallet och med hästvård. Bara hålla hästen snygg tar tid speciellt på vår/höst med pälsfällning och geggiga hästar som älskar att rulla i lera.

Har idag en 17-årig tjej som hjälper mig men hon har varit med till och från från hon var ca 10, visst idag får hon ett helt annat ansvar än i början.

Lycka till med att hitta något stall att hjälpa till i eller någon häst att bli skötare/medryttare på. Finns många snälla halvpensionärer till hästar som behöver någon som bryr sig, pysslar och kanske tar en promenad eller lugn ridtur, kan vara en jättebra början.
 
Sv: Tolvåring hjälpa till i stall?

Grundläggande, basala, saker som du behöver lära dig för att kunna bli en duktig ryttare... ingen prioritetsordning.

---

*) Fläta manen

Är det viktigt för ens hästkunnande? I så fall får jag nog sälja min häst :angel:

kl

Som många andra sagt så är det ju bara att leta reda på ett stall där du kan få hjälpa till. Något jag dock tycker du ska ha i åtanke är att inte göra vad som helst. Jag förstår om du tycker det är jätteroligt att hålla på med hästar men se till att din egen säkerhet inte utsätts för faror genom att du får ta hand om saker du inte klarar av. Hoppas du hittar något som passar dig :)
 
Sv: Tolvåring hjälpa till i stall?

Ja fläta manen... har haft häst i drygt 10 år och aldrig kommit på tanken att fläta manen. Men vi alla prioriterar ju vad vi tycker är viktigt, sårvård tycker jag är viktigare än flätning. I daglig hästhantering ingår en viktig grej till mer än leda, rykta osv och det är visiteringen och lära känna hästen och veta vad som är normalt för den hästen.
 
Sv: Tolvåring hjälpa till i stall?

Ja fläta manen... har haft häst i drygt 10 år och aldrig kommit på tanken att fläta manen. Men vi alla prioriterar ju vad vi tycker är viktigt, sårvård tycker jag är viktigare än flätning. I daglig hästhantering ingår en viktig grej till mer än leda, rykta osv och det är visiteringen och lära känna hästen och veta vad som är normalt för den hästen.

Jag är hopplös på att fläta man. När det var fölmönstring så flätade jag stoet, och det som stack ut klippte jag helt sonika av :devil:
Hon såg lite lustig ut när vi tog ur flätorna :angel:

Till TS:

Ungar har väl drällt i stall i alla tider. Numera ska det ju vara så jämrans reglerat med ditten och datten (ja, jag är en stenålderstant ;) )

För mig är det självklart att ungarna ska hjälpa till med det de kan. Curlinggenerationen behöver lära sig att man inte får allt serverat.
Det finns massor som barn och tonåringar kan hjälpa till med i ett stall :)
 
Sv: Tolvåring hjälpa till i stall?

Jag var 12 år och hade ridit på ridskolan i ett år (liten ridskola me små grupper, man lärde sig ganska fort) när jag började hjälpa till på riktigt i stallet. Jag mockade boxar, gjorde iordning hästar för nybörjarna, fodrade, städade sadelkallare/klubbrum/toalett. Vi hade poängsystem, så om jag mockat tex 10 boxar så fick jag låna en ponny en timme på helgen och rida på banan eller i sällskap ut. Jag lärde mig massor av detta då jag itne bara var i stallet de dagar jag hade min lektion.
Sammtidigt hade jag även en sköthäst hos grannen som ajg bara pysslade med, inte red, opch hjälpe till på morgonen i ett privatstall nära mig. där släppte jag ut, mockade och fodrade tillsammans med ägaren. som tack (som om det behövdes, jag var lycklig när jag fick leda ut hingsten själv :D) fick jag någon gång skritta fram hästarna till de andra. och dessutom skaffadde jag mig bra erfarenhet och när jag sedan hade sommarponny i det stallet kännde ajg alla och fick tillbaka alla den hjälp jag bidragit med i form av tips när jag hade problem.

När jag var 13 hade jag och en 14 årig tjej ansvar för ridskolan en helgdag varje vecka. vi fodrade, släppte ut och gjorde iordning ridskolehästarna. sedan lunchning, insläpp mockning och kvällsfodring. Vi var ensamma på morgonen och efter ridskolan avr klar, men stallägaren bodde 200 m bort om det var något. Vi fick då rida ett par hästar var för jobbet.

Lärde mig massor av dessa erfarenheter och jag är säker på att de som hade stallen tyckte det var trevligt och att de uppskattade hjälpen.
När jag bytte ridskola efter 4 år, fick jag rida i samma grupp som de som ridit i 7-8 år eftersom ajg hunnit med så mkt på mina 4 år. Slutade med att det inte längre var utvecklande för mig på nya ridskolan och det blev dags för egen häst :)
 
Sv: Tolvåring hjälpa till i stall?

Ja, då ska jag väl antagligen fråga min pappa om det. Känner jag honom, vet jag att hans kontakter inom hästvärlden, sitter i trav. Eller så sätter jag upp en lapp i affären...
 
Sv: Tolvåring hjälpa till i stall?

Nu behöver det ju inte vara verksamhet utan jag tror nog att TS lika gärna skulle hjälpa till i ett privat stall...

Hos mig skulle en duktig stalltjej eller kille vara välkommen i alal fall, i stort sett oavsett ålder. Vilka uppgifter som kan tänkas vara lämpliga får man ju komma överens om så att alla kan känna sig säkra.
 
Sv: Tolvåring hjälpa till i stall?

Nu behöver det ju inte vara verksamhet utan jag tror nog att TS lika gärna skulle hjälpa till i ett privat stall...

Hos mig skulle en duktig stalltjej eller kille vara välkommen i alal fall, i stort sett oavsett ålder. Vilka uppgifter som kan tänkas vara lämpliga får man ju komma överens om så att alla kan känna sig säkra.

Men så länge barn/ungdomar är under 18 år, så är det hästägare och stallägare som är ansvarsskyldiga för barnet/ungdomen, när denne är i stallet. Händer något om barnet/ungdomen är i stallet ligger skadeståndsansvaret på häst-/stallägare.

Jag har ju en tid varit inne på att ha en tjej, som hjälpte mig lite för några år sedan ensam i stallet. Men jag har pratat med stallkompisen och hon och stallägare, vill just pga ansvarsfrågan inte ha barn/ungdomar under 18 år i stallet ensamma. Utan då ska förälder eller hästägare vara med.

Och när jag tänker efter, vad jag själv, i och för sig som vuxen har drabbats av för olyckor, så har jag tänkt om. Och jag är nog inte "mogen" att ta det ansvaret, för att något ska hända, vare sig jag är med eller inte.
 
Sv: Tolvåring hjälpa till i stall?

Givetvis ska man fundera över om man vill ta det ansvaret eller ej, och det är det ju viktigt att man själv känner vad man kan göra och inte.

Men - Bowmans lista på regler osv är inget som jag sätter mig in i när det kommer hit en tjej på somrarna... Hon är 14 år, jätteduktig och väldigt ansvarskännande. Däremot leder hon inga hsätar ensam nånstans och rider definitvt inte utan att en vuxen är med. Däremot har jag inga problem med att hon står i hagen och borstar utan att jag är med. Jag finns så klart på gåren, men behöver inte hålla henne i handen för det. Jag litar mer på henne och att hon ska klara det bra, än den 22-åring som gärna vill hjälpa till ibland också.
 
Sv: Tolvåring hjälpa till i stall?

Givetvis ska man fundera över om man vill ta det ansvaret eller ej, och det är det ju viktigt att man själv känner vad man kan göra och inte.

Men - Bowmans lista på regler osv är inget som jag sätter mig in i när det kommer hit en tjej på somrarna... Hon är 14 år, jätteduktig och väldigt ansvarskännande. Däremot leder hon inga hsätar ensam nånstans och rider definitvt inte utan att en vuxen är med. Däremot har jag inga problem med att hon står i hagen och borstar utan att jag är med. Jag finns så klart på gåren, men behöver inte hålla henne i handen för det. Jag litar mer på henne och att hon ska klara det bra, än den 22-åring som gärna vill hjälpa till ibland också.

Visst finns det omogna och okunniga 22-åringar. Men precis som när det handlar om ålder och bilkörning så måste du ta hänsyn till och ta ansvar för dem du släpper in i ditt stall. Du kan inte låta en 14-åring köra bil med argumentet att hon var så vuxen och kunnig...

Driver du en hästverksamhet är du skyldig att sätta dig in i reglerna vad gäller minderåriga. Och även om du bara bedriver en hobbyrörelse så kan du faktiskt bli skadeståndsskyldig om något händer. Försäkringsbolagen har som nämnt också regler för vad som gäller för att få ut försäkringbelopp mm vilka allt som oftast baseras på lagar och regler. Och kan de hålla på pengarna gör de det...
 
Sv: Tolvåring hjälpa till i stall?

Snälla, söta, rara... jag vet att du brinner för lagar, förordningar och regler, men nån jävla måtta får det faktiskt vara!

Grannflickorna kommer och frågar mig om de kan få hjälpa till att lägga in mat till hästarna, eller så frågar de lite försynt om de får sopa stallgången... Inte farao säger jag nej med hänvisning till paragraf ditt eller regel datt.

De får, henska tanke, borsta på fjordingen ibland och t o m rida emellanåt :eek:

Ska man resonera som du gör och anse att ALLT som inte regleras via kollektivavtal, arbetsmiljöregler och gud vet allt inte ska förekomma. Ska vi sätta barn i bur och släppa ut dem när de fyller 18??

HUR ska barn nånsin lära sig nåt om de inte får vara med? Det är ju inte frågan om att uttnyttja barnarbetare eller svart arbetskraft, utan att lära sig ansvar och få känna sig stolta över "arbete" som de utfört.
 
Senast ändrad:
Sv: Tolvåring hjälpa till i stall?

Trix,

Jag hade ett par brinnande intressen även när jag var yngre. Men det fanns regler som sedan mycket lång tid krävde att man faktiskt fyllt 16 innan man själv fick göra vissa saker. Fram tills dess fick man snällt stå och titta på...

Inom hästnäringen är man glatt okunnig om många regler och tror att man får fortsätta på samma vis. Det är rätt beklagligt att man väljer att vilja fortsätta köra vidare med "blinkers" på istället för att ta reda på vad som faktiskt gäller, anpassa sig och faktiskt skapa säkrare förutsättningar för alla.

Att låta en tolvåring sopa stallgången eller vara med och rykta en häst under översyn är en sak. Att låta en tolvåring hämta en häst själv i hagen en helt annan. Att låta en tolvåring sopa stallgången kan i sig verka ofarligt. Men ögonblicket senare kan hon stå ivägen för en inrusande löshäst. Ett djurstall är allt annat än en ofarlig plats att vistas på. En verksamhetsansvarig stallägare hävdade att hon kunde låta de minderåriga hämta hästarna själva utan översyn då de fått "delegation" av henne för att göra det. Hon fick rätt fort ändra inställning efter det att AV kontaktats...
 
Sv: Tolvåring hjälpa till i stall?

Mhm...det är farligt att leva.

Med ditt resonemang kan man lika gärna sätta sig och vänta på att livet ska passera...eller att himlen ska falla ned på våra huvuden.
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 695
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 359
Senast: Stereo
·
Anläggning Skulle behöva lite bra inputs på en bra planering på mitt nya stall. Jag får verkligen inte till någon bra lösning :( Jag har själv...
2
Svar
37
· Visningar
8 196
Senast: Rie
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 497
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp