Hej
Först och främst; Är ägaren med på att du tölttränar hästen? Hon kanske är nöjd med att ha en tregångare, utan krångliga gångarter som kan blanda sig i de övriga.
Och sedan; är du van att rida tölt och känner när det är rent, och olika taktfel? Annars kan det vara skitsvårt att fixa det på egen hand utan instruktörshjälp.
Jag har tölttränat en (gammal) häst som inte töltat på MÅNGA år med hyfsat resultat, det finns iallafall långsam tölt nu. Så det går att "lära" gamla islandshästar att tölta. (eller snarare att hitta tillbaka till tölten)
Att hästen blir "hård i munnen" är ett problem som till stor del ligger hos ryttaren vågar jag påstå. Ger du honom igenting att hänga på så hänger han inte.. Du löser INTE problemet genom att dra därfram utan genom att samla hästen bakifrån så den inte går på framdelen. Och dit kan man behöva instruktörshjälp för att komma.
Utgå från samlad skritt och öka liite i taget tills det blir tölt. Kan hjälpa att ha hästen böjd/ ställd åt något håll i igångsättningen.
Är du hård i handen kommer hästen att streta emot och gå ännu mer på framdelen och få ännu svårare att tölta.
Du får inte heller dra upp hästens huvud för att få tölt. Det ger bara kortsiktigt resultat. Det som händer är att hästen sänker ryggen och tappar allt vad samling heter och arbetar fel.
Nu låter jag kanske dum, men jag vet ju ingenting om dig och dina ridkunskaper, med det KAN ju vara så enkelt att det är du och matten som behöver lära sig att tölta.
Och då är det väl en investering att ta lite lektioner, även om det inte är din egen häst?