Töltträning

C

ceciliaM

Hej!
Jag har blivit medryttare på en Islandshäst som inte kan tölt eller pass. Ägaren har aldrig tölttränat honom. Så jag vart lite nyfiken på att försöka. Men jag har ingen aning om hur man gör. Någon som vet?!

Det beror ju lite på hur gammal hästen är, hur mycket tränad osv...

Grunden för att kunna rida en bra tölt är samling - hästen måste alltså vinkla sina bakben in under sig och "sätta sig" så att den blir lättare framtill. Bra övningar i skritt för att åstadkomma detta är öppna och sluta. När hästen kan öppna och sluta, och verkligen samlar sig ordentligt, kan det vara dags at prova ett par töltsteg. Ur öppna eller sluta rider du fram utan att tappa samlingen - driv mest med sätet och försök behålla hästen i en ganska hög form (UTAN att den "tappar" ryggen!!!). Har du tur blir det ett par töltsteg, och då skall du snabbt sakta av till skritt igen och BERÖMMA. Blir det trav saktar du också av till skritt och försöker igen...

Ibland kan hästen ha lättare att tölta i svag nerförsbacke, eftersom den då får lite "hjälp" med att få rumpan under sig!

Att töltsätta en häst kan vara ganska svårt, och för det mesta behöver man nog hjälp av en instruktör (om inte hästen är naturtöltare, förstås, men det verkar ju inte den här hästen vara).

Postade nyss ett privat meddelande, du kan ju bortse från det. Fick nämligen tips av en annan användare att du kunde det här med Islänningar och tölt.

Hästen är väl mellan 12-15 år gammal, kanske lite sent ute. Ska fundera på att få hjälp av en instruktör.

Men tack för hjälpen i alla fall...

Åh, det är ju trevligt att ha fått rykte om sig att kunna något... Själv tycker jag väl att jag bara är en "vanlig" islandsryttare, men något har väl fastnat under årens lopp, kanske...

Min egen häst har jag ridit in själv, och han var i början "tregångare", dvs gick i skritt, trav och galopp. Med hjälp av en duktig tränare hittade vi sedan först grisepass (!) och sedan tölt, och nu finns det MYCKET tölt och pass i min häst. Men utan tränare kanske jag fortfarande hade haft en tregångare...

Med en så pass gammal häst som den du rider, tror jag att det är ganska svårt att träna upp tölten, för den har ju blivit riden massor av år utan töltträning, och därmed kanske inte tränat sina "töltmuskler". Men det beror förstås också på HUR den är riden. Är hästen mjuk och smidig på böjt spår, samt har någorlunda lätt för att länga och korta sig behöver det inte alls vara omöjligt...

Hör gärna av dig och berätta hur det går!!!

Han har tyvärr inte blivit ordentligt riden på ett tag, så just nu har han en underbart dålig kondition, har böjer sig som en kratta och är tyvärr väldigt hård i munnen.
Men konditionen börjar bli bättre och han har faktiskt lyckats åstadkomma några riktigt vackra volter och svängar. Men de är tyvärr få än så länge.

Hade det vart min häst hade jag nog kontaktat en tränare direkt. Men när jag bara är medryttare så vill jag inte riktigt lägga ner de pengarna själv. Tror inte att ägaren till hästen är det heller tyvärr.
Så vi får se vad som händer.

Men jag kan höra av mig lite senare om du vill, tack för hjälpen i alla fall!

/Cicci

Hej!

Håller själv på med islandshästar och min instruktör visade mig att man kan markarbeta hästen till tölt, man dubbellongerar och spänner på ett visst sätt så att de jobbar mer med bakdelen, det fungerar, och hästen lär sig alltså från marken att tölta...det är inte många som kan det!

Hälsar
Sam

även fast det inte är din häst så är det ju bra att rida för tränare,, om du ska lära dig ordentligt och få ut något av ridningen är det bra att ha någon som hjälper,, Fast du kanske redan är tillräckligt duktig ( :confused:)

Jag rider gärna för instruktör, men om jag ska "anställa" en instruktör för att hjälpa hästen med dess gångarter så vill jag nog inte lägga hela summan själv.

Känns ju lite snopet om man kanske efter massor utlagda pengar inte är medryttare på den hästen. Förstår ni vad jag menar? Om jag hade haft en massa rikedomar, visst. Men inte i nuläget.

Men du betalar ju för att DU lär dig något också! :confused: Det du lär dig går ju inte förlorat bara för att det inte är din häst. Du utvecklas ju genom träning och kan använda dina kunskaper på andra hästar sedan!

Nirak

Men du tycker det är ok att hästens ägare får betala priset för att du vill börja töltträna den utan någon som helst erfarenhet? Tänk om du gör helt fel och du överlämnar en häst som lärt sig fel saker, kanske t o m fått förstörd gång, förstört förtroende för bettet osv?

Det är du som ska lära dig hjälpa hästen, det är väl värt at betala för? Det är egentligen inte hästen som utbildas när vi vanliga dödliga rider lektioner utan det är oss själva vi utbildar.

Jag har min häst ute på foder (ingen isis dock) Och hon åker på kurser, tränar för instruktör och gud vet allt. Och hon betalar allt själv.
Hon är intresserad att lära sig själv och även hästen, och för henne är det värt varenda krona.

Hej

Först och främst; Är ägaren med på att du tölttränar hästen? Hon kanske är nöjd med att ha en tregångare, utan krångliga gångarter som kan blanda sig i de övriga. :)

Och sedan; är du van att rida tölt och känner när det är rent, och olika taktfel? Annars kan det vara skitsvårt att fixa det på egen hand utan instruktörshjälp.

Jag har tölttränat en (gammal) häst som inte töltat på MÅNGA år med hyfsat resultat, det finns iallafall långsam tölt nu. Så det går att "lära" gamla islandshästar att tölta. (eller snarare att hitta tillbaka till tölten)

Att hästen blir "hård i munnen" är ett problem som till stor del ligger hos ryttaren vågar jag påstå. Ger du honom igenting att hänga på så hänger han inte.. Du löser INTE problemet genom att dra därfram utan genom att samla hästen bakifrån så den inte går på framdelen. Och dit kan man behöva instruktörshjälp för att komma.

Utgå från samlad skritt och öka liite i taget tills det blir tölt. Kan hjälpa att ha hästen böjd/ ställd åt något håll i igångsättningen.

Är du hård i handen kommer hästen att streta emot och gå ännu mer på framdelen och få ännu svårare att tölta.

Du får inte heller dra upp hästens huvud för att få tölt. Det ger bara kortsiktigt resultat. Det som händer är att hästen sänker ryggen och tappar allt vad samling heter och arbetar fel.

Nu låter jag kanske dum, men jag vet ju ingenting om dig och dina ridkunskaper, med det KAN ju vara så enkelt att det är du och matten som behöver lära sig att tölta. :) Och då är det väl en investering att ta lite lektioner, även om det inte är din egen häst?

Jag kan faktikst förstå om du inte ensam vill lägga ut pengar på lektioner för töltträning när inte ens ägaren verkar ha intresset eller ambitionen för detta, alla har ju inte pengar i överflöd....men visst jag kan hålla med de andra att det är ju lika lärorikt att ta lektioner på någon annans häst som sin egen. Att däremot rida till och töltträna någon annsn häst och dessutom betla för det känns ju lite bakvänt, detta är ju alltid en avvägning, vad ägaren tycker och vad du tycker är värt att satsa pengar :angel: på.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har en fundering som jag kom och tänka på nu när sommaren äntligen närmar sig. Ni som är ägare alternativt medryttare , vad...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 823
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 010
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
583
Senast: tara
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 108
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama