Sv: Töltträning, nån som har bra övningar??
Jag har ridit in en häst som nu är 5 år. Började jobba med tölten i början av året, men hade ridit ganska mycket innan i trav och galopp för att stärka honom och få upp konditionen. Dock bara korta pass så att man får upp viljan.
Han var väldigt hoppig och stutsig i tölten och det kändes som att han inte "visste var han hade benen", dom flög lite hur som helst. Han har också väldigt stark trav så i början fick man nöja sig med bara några meter tölt och den var ju också ganska travtaktig. Men när man blev lite starkare så att han orkade lte längre sträcka så började han rolla väldigt mycket och hoppa fram liksom, och så kan han hålla på även idag imellanåt men han blir bättre och bättre för varje dag som går. Men jag har mest tränat ute på grusvägar för att få upp styrkan, för de måste ju orka bära sig själva. Sedan har jag även jobbat honom lite på volt, men har då försökt hitta en plats ute för att undvika att rida så mkt inne i paddock.
Flytta undan för skänkeln lärde han ju sig redan innan töltsättningen så det tränar vi också nu i tölten och att gå i öppna i tölt å så, för gymnastiken och taktens skull. Nu går han i bra takt men en häst kan ju aldrig bli för mjuk...
Just nu håller jag på med att försöka få upp ett högre tempo och det gör jag bara under korta sträckor och oftast på vägen hem, då han har mer framåtvilja av sig själv. Så gäller det att göra korta tempoväxlingar och se till att han inte blir frö trött för då tycker han ju inte att det är roligt. Det är viktigt att hästen är glad, speciellt när dom är så unga!
För att få hästen uppmärksam så kan man träna övergångar mellan tölt och halt. Det funkar bra på min häst iaf för att då blir han väldigt uppmärksam för minsta lilla inverkan med både tygel, skänkel och sits.
Men om det inte känns bra så kanske du inte ska tävla om bara en månad, för man kanske inte gör sådana framsteg på en gång. Jag vet ju förstås inte hur hästen går nu men jag önskar dig lycka till och hoppas att mitt inlägg hjälper dig något. Jag kanske inte hade så många förslag på konkreta övningar men jag skrev iaf hur jag har gjort med min häst.
Vilken tävling ska du på?