I

islands_lover

Min valack har otroligt stark trav, en travtränare känner blev avis när han såg hans kliv i hage ;) och sa att han skulle gå bra på banan, om han var en annan ras...

vi tränar just nu lite tölt... hur rätt/fel är det att växla mellan tölt och trav efter ett par steg.. ex trav tre steg tölt tills han börjar tappa den och så ner till trav och så upp till tölt igen osv... eller blir han för mycket på framdelen då? han orkar inte just nu tölta så långt utan ett par steg, sen blir det grisepass.. och då tänkte jag att traven måst eju vara bättre då, eftersom den är en "ren" gångart...

eller tänker jag fel.

att han faller ur tölten och inte håller ihop den beror på kondisen... han har haft det skönt i sommar :angel:

Sv: tölttips

Jag skulle nog sakta av till skritt istället för trav.

han har svårt för att ta tölt ur skritt.. men visst går det.. framför allt på hemvägen.. :devil:

varför? kan du motivera?

Jag skulle hellre välja skritt-tölt. Hästen ska vara lydig och inte spänd. Får int gå med huvudet högt upp o underhals. Den måste länga steget som i en bra trav men ha det samsidiga mönstret för att hitta tölten.

Prova skänkelvikning o gå in i tölten, prova sluta o sök tölten. Vagga med höfterna som åt passtakt o se vad som händer. Det tar väldigt långt tid med en häst med stark trav. Mycket sätesridning o lydighet.

Tack för tipsen, jag har aldrig haft en fyrgångare tidigare, utan en femgångare... och det ÄR stor skillnad på dom tycker jag.

Har också haft en travande 4-gångare, utgick också i från skritt-tölt-skritt metoden - till en början. Hade även hjälp av tränare och hästen var mycket dressyrriden, mjuk och fin. Jag tränade honom hemma och red lektioner. Men det lossnade liksom aldrig ordentligt...mycket beroende på att hästen hade lite dåligt med vilja. Så jag tog hjälp av en annan tränare som hjälpte min stortravande, underbart snälla men något försiktiga häst att hitta sin tölt genom galoppen. Hon la honom helt enkelt i tölt från galoppen (gäller att hitta just rätt ögonblick i galoppen) och det visade sig att han faktiskt inte var så svår töltad som det först befarats! Men naturligtvis lades det stor vikt på konditionsträningen (mkt galopp), inte minst för att få honom att släppa på handbromsen, där efter kom töltträningen. Han fick stanna hos min tränare i 3 veckor och kom hem som ett töltande lokomotiv! Så första tiden innan tölten var riktigt befäst så travade jag inte alls, utan det var skritt, galopp och tölt som gällde. Han fick absolut inte försöka sig på att gå ned i trav från tölten, utan det gällde att vara på hugget och korrigera med halvhalter, förhållning och drivning. Mycket växlingar mellan galopp-tölt-galopp. Nu finns det säkert människor här på buke som är bättre på att beskriva i just vilket specifikt delmoment i galoppen som man på bästa sätt kan utnyttja för att få fram ett lateralt rörelsemönster. Har läst om det, men vågar inte göra några påståenden just vid detta tillfälle. Men om du ridit 5-gångare och pass så kanske det inte är helt nytt, om man nu kan göra en sådan liknelse. Du utnyttjar det bara för ett annat ändamål -> tölt.

Men alla hästar är ju olika, så det är ju halva utmaningen att hitta de rätta knapparna, för någon bruksmanual följer ju knappast med till produkten! Proffsens fördel är ju att de provat på ganska många produkter och fingrat en heldel på de där knapparna!

det låter som min kille, har lite handbroms så vi ska ut iskogen och testa... en försktig kille.. som behöver mer j*vla annamma... jag rider i ett sidepull tills ng tandis kommer upp... för han har problem med munnen... men ur galoppen hade jag aldrig tänkt på..

tack så mycket för alla tips.. jag ska ut en dag och testa alla...

När jag var på kurs med en klockren fyrgångare, hon gick med huvudet bland molnen i alla gångarter. Vid slutet av kursen "fixade" vi alla gångarterna i form utom tölten och då provade vi att lägga galopp och lägga tölt efter galoppen. Inte sakta av till skritt ellet något sånt emellan.
Det funkade riktigt bra och hon gick inte lika högt med huvudet och tölten var renare och hon bar sig själv bättre.
Så jag håller med sammets_rosa att galopp-tölt-övningen är en bra övning.

islands_lover skrev:
han har svårt för att ta tölt ur skritt.. men visst går det.. framför allt på hemvägen.. :devil:

varför? kan du motivera?

Jag körde också trav-tölt med min femgångare, till dess jag läste tråd här på Buke. Tror att det var Inte_Ung som förklarade så himla bra, varför man inte ska tölta från traven. Just att traven är en tvåtaktig gångart medan skritt och tölt båda är fyrtaktiga. Dessutom har jag kämpat för att få en god trav, så risken var också stor att jag skulle sabba den.
Det blir för svårt för hästen att byta takt från tvåtakten till fyrtaketnm utan är lättare att bara öka till tölt från skritt (fast jag tycker att det är svårt det med ;).

OA

Tror att det var Inte_Ung som förklarade så himla bra, varför man inte ska tölta från traven. Just att traven är en tvåtaktig gångart medan skritt och tölt båda är fyrtaktiga. Dessutom har jag kämpat för att få en god trav, så risken var också stor att jag skulle sabba den.

En orsak ja, dessutom är trav en diagonal gångart medan tölten en lateral gångart. Det är inte så lätt för en osamlad häst att växla om på ett korrekt sätt från diagonal till lateral, betydligt lättare för en häst som är samlad och satt.

Boj skrev:
En orsak ja, dessutom är trav en diagonal gångart medan tölten en lateral gångart. Det är inte så lätt för en osamlad häst att växla om på ett korrekt sätt från diagonal till lateral, betydligt lättare för en häst som är samlad och satt.

Min häst är absolut samlad och satt i traven, men han orkar inte en sådan trav så länge. Det är så ball, för den senaste månaden har jag fått rejält ryggsving i traven och han arbetar med böjda bakben på ett alldeles nytt sätt.

Jag rider ju för en akademisk tränare, men hon har god erfarenhet av islandshästar. Hon har hjälpt att töltsätta några isisar, så jag värderar hennes råd högt. Än så länge har vi faktiskt utvecklats just som hon förutspått, det är häftigt. Beträffande vår tölt tycker hon att jag ska vänta till dess han är riktigt stark i traven. Min häst har redan en jättefin tölt, men han är rejält passtaktig om man inte går på ganska så mycket. Eller så kommer lilla underhalsen och kikar fram. Så nu följer vi hennes råd, när vi har en tillräckligt bra trav att rida skolor i, sätter vi igång mer seriöst med tölten. Så klart att det blir tölt när vi rider ut osv, men jag kör på hennes linje.

OA

Nu var ju det med tanke till trådskaparens häst, en häst som har orken och kapacitet för samling får inte dessa problem i en övergång tex. Men även med en sådan häst väljer man inte gärna tölt från trav, utan man förbereder tölten från skritt.

jag red för tränare igår och fick då öva(men min 5åring som inte blivit tölttränd så mkt) detta: innan man börjar töltträningen ska man göra detta första steg och när det fungerar kan man gå vidare:
halt-tölt-halt-tölt osv hästen ska komma igång ordentligt och direkt i tölten och och sätta sig helst på rumpan...bakbenen ska vara de som skjuter ifrån. inget segande här alltså utan mkt mkt drivning så hästen e på hugget. i halten ska man tydligt sätta sig bakåt och luta sig bakåt och ta halvhalter(min häst låter sig lite) så vi ska när vi stannat plocka plokka små mjuka rörelser och ställa höger-vänster till slut kommer han vara lätt att ställa och mjuk-allert och smidig att sätta på bakdelen detta är alltså grunden.
när man övat det lite kan man även träna skritt-tölt-skritt men då gäller det att hästen kan sätta sig så pass snabbt....nu pratar jag om en ung och oerfaren pålle men enligt tränaren så är detta jättebra träning...
nån mer som har fler tips lr kommentarer på dett<?

trådskaprens häst har lite dålig med samling.. så alla tips motags med glädje.

han har en gång i tiden gått ganska bra men den förra ägaren tränade bort den.. och så vill jag ha bort svanhalsen/underhalsen..

tölt på island:

blaertoltisland.jpg

Boj skrev:
Nu var ju det med tanke till trådskaparens häst, en häst som har orken och kapacitet för samling får inte dessa problem i en övergång tex. Men även med en sådan häst väljer man inte gärna tölt från trav, utan man förbereder tölten från skritt.

Ja, hoppsan, jag for iväg i lite väl stolta termer :smirk:. Det var inte meningen. Sorry!!

Jag ser att andra redan har förklarat och motiverat.
Lycka till.

islands_lover skrev:
det låter som min kille, har lite handbroms så vi ska ut iskogen och testa... en försktig kille.. som behöver mer j*vla annamma... jag rider i ett sidepull tills ng tandis kommer upp... för han har problem med munnen... men ur galoppen hade jag aldrig tänkt på..

tack så mycket för alla tips.. jag ska ut en dag och testa alla...

Ja, för har du inte energin så spelar det nog ingen roll hur du väljer att träna tölten. Du får börja med att jobba magmusklerna och viljan men mycket galopp (fläng inte bara i väg utan göra lite tempo växlingar och varför inte ta en och annan uppförsbacke i farten!), sedan har du förhoppningsvis både muskler, kondis och framåt vilja.

Jag håller som bäst på att rida in och även smått töltsätta ett 5 gångssto, med mycket lateralt i sig. Men hon är känslig och villig, har redan nu lätt för samling. Där funkar det deffinitivt med skritt - tölt, och hon växlar lätt mellan tölt och trav vid longering så det kommer säkerligen fungera bra även under ryttare när hon funnit mer balans och hittat "rytmen". Men att ta henne från galopp till tölt skulle nog bara ge långsam pass. Det är ju så olika mellan olika hästar! (Så nu ingen tror att jag förkastar skritt-tölt metoden!) Men visst hänger det i mångt och mycket (som någon tidigare uttryckte) på ditt sätte. Du måste verkligen använda dig av det och hela tiden känna av din häst. Det är väl det som kallas att rida på känsla!
Du får rapportera hur det går!

Nu har vi varit ute och ridigt.. badat vid havet :) ...

och testa era tips.. det föll oss i smaken var från galopp.. vid skritt var han så trög och oangagerad. tack för tipsen, dom är guld värd :bow:

*kram*

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Islandshäst Hej, allesammans! Efter ett par år där ridningen hamnat lite på hyllan, har jag fått mersmak och vill försöka utvecklas ihop med min...
Svar
1
· Visningar
1 397
Senast: Hedinn
·
Islandshäst Det börjar bli dags för att töltsätta unghästen. Eftersom jag aldrig gjort det förut ska jag självklart ta hjälp. När jag köpte henne...
Svar
1
· Visningar
1 211
Senast: Silkisif
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 396
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar