S

starfighter

hej.
jag tycker att det är ganska klurigt att känna/se tölt takten.
är det någon som har nåt bra tips?

Jag tycker att det är ganska bra att lyssna på takten. Det ska låta som "black-and-decker-black-and-decker-black-and-decker".

För mig kom genombrottet i ämnet när jag såg tölt-kadriljen i Globen 2002. Då hade de Las Ketchup låten och refrängen är perfekt för tölttakt. Det är bara att hålla takten till den låten så hittar du rätt. Annars brukar jag sitta å räkna 1-2-3-4-1-2-3-4 jämnt mellan siffrorna i betoning/längd hela tiden!

Förutom de goda råd du fått så är det suveränt att få rida en häst som är absolut ren i takten så du får känna hur det känns.

Att lära sig se betyder oftast att träna, titta på många ekipage och många tävlingar/ träningar på olika nivåer :)

För din egen ridning blir såklart det "uttjatade" med duktig instruktörshjälp det som bör nämnas.

Fast när jag provade den metoden på min grispassande PÅlla fick jag till black and decker ändå (för att jag så gärna ville). Tycker i bland att det är svårt att höra, eftersom det kan vara svårt att skilja på en två takt och fyrtakt. Däremot så tycker jag att det är uppenbart när tölten är klockren takt, då tvivlar man inte :love:

Här är takten för grisepass med black and decker.

Black..decker, black..decker, black..decker osv :banana:

En klok instruktör som jag red för i helgen sa att ren tölt är bekväm. Är tölten skumpig så är den antingen passtaktig eller travtakig! Så kan du sitta lugnt på ryggen å dricka kaffe så är nog takten ren! ;)

Fast den stämmer nog inte riktigt på alla hästar! Jag har tex ridit en häst som var väldigt bekväm fast han var oren i takten...
Men de VÄLDIGA taktfelen känns nog!

Och jag har ridit en fruktansvärt obekväm tölthäst, det berodde inte på taktfel utan på stora och mycket rörelser och då inte bara i sina ben.

grisepass kan faktiskt vara bekväm och hästar med mycket aktion och bogrörelse har ingen jättebekväm tölt hur taktren den än är... så det uttalandet varierar ju verkligen från häst till häst.

/Malin

Liknande trådar

Utrustning Anatomiska boots som snurrar fast de inte ska. :cautious: Nåt tips för att få dem att sitta still? Det är ju ändå förbrukningsvaror så...
Svar
5
· Visningar
668
Senast: Marvin
·
Skola & Jobb Jag har gjort en uppgift i skolan (läser engelska för mellanstadiet) och fick tillbaka uppgiften idag. I princip det enda läraren hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 143
Senast: Sedna
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 031
Senast: Gunnar
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
841
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama