Töltsätta unghästen!

Linda.B

Trådstartare
Ni som själva ridit in era hästar - Hur har ni gått till väga när ni töltsätter hästen? Visst måste hästen först bli stark i de andra gångarterna för att kunna bära sig i tölten - Eller tänker jag tokigt nu?

Lägger ni upp inridning/träning/utbildning olika, beroende på om hästen är fyr eller femgångare?

Min 4-åring (Som jag hela tiden trott varit 4-gångare) har nu visat sig vara 5-gångare med mycket stark pass. Hur skulle ni lägga upp träning/utbildning för en sådan häst?

Förstår att det är väldigt olika från häst till häst, men vore ändå skojigt att höra hur ni lägger upp unghästens utbildning. //Linda

Sv: Töltsätta unghästen!

Jag håller just på att töltsätta min unghäst. Jag började med att samla ihop honom mellan skänkeln och handen. Fick honom att lägga vikten på bakbenen och korta steget. "tänka tölt". Tränade så många ridpass då och då. Ökade på och lät honom falla in i tölt ett par steg. Massor av beröm. Har gått väldigt försiktigt fram. Min häst har väldigt stark trav och galopp. Nu har han kommit på att man kan röra benen i tölt också :) Vi töltar korta sträckor med massor av beröm. Skyndar långsamt. Nu har han även börjat kunna komma in i tölt efter galopp. Samt töltar längre och längre sträckor.
Det som jag tycker är viktigt när man rider in sin unghäst är att ge den tid, skynda långsamt. Det viktigaste är att få hästen att tycka det är kul hela tiden. Då blir den positiv till att lära sig nya saker. Viktigt att ha hästen med sig hela tiden så att den förstår vad man vill.

Visst måste hästen först bli stark i de andra gångarterna för att kunna bära sig i tölten - Eller tänker jag tokigt nu?

Nej jag tycker det är rätt tänkt. De flesta islandshästar rör sig ju inte i tölt naturligt i hagen (iaf inte i lika stor utsträckning som i grundgångarterna) och därmed behöver ju unghästen mer eller mindre "lära sig" ett nytt rörelsemönster och använda nya muskler. Jag tycker att man brukar märka när hästen börjar bli redo för tölt genom att den går lätt att samla något utan att lägga sig på handen och att den av sig själv bjuder mot tölt. Sen som föregående sa ska man absolut ta det lite i taget. Jag tränar alltid tölten (och mycket annat också) från marken, både med unghästar och äldre. Men framförallt för en unghäst som ska töltsättas är ju tömkörning idealiskt då hästen slipper ryttare och lättare kan hålla balansen och bära sig med ryggen och baken. Men även här töltar man bara lite i taget i början.
Det viktigaste (tycker jag) är att alltid vara lyhörd för hästens signaler och bara tölta så länge som hästen själv bjuder framåt och inte hänger på bettet.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har en häst som precis fyllt 5. Han tar enbart grundgångarterna självvalt, så jag började med att stärka dem. När han hade nått en avslappnat form i alla gångarter och han kändes redo så började jag samla. Mycket förflyttningar, flytta undan rumpan och mjukhet i sidorna till att börja med.

Sen tog jag det ett steg längre och bad om samling för korta ögonblick. Halvhalter för att få honom att sätta sig ordentligt och snabbt. Men var mycket noga med att bibehålla energi och explosivitet. Efter att snabbt ha samlat släpper jag iväg honom i den gångart han själv väljer, bara för att få en ordentlig skjuts på det hela satt han tänker frammåt och VILL arbeta.

Denna procedur ökar jag bara på samlingsgrad och intensitet på, och leker långsamt fram tölten. Det laterala steget kommer ganska så snabbt utav sig själv upplever jag, så fort hästen börjar bli stark.

Barki är en väldigt typisk femgångare i sina övriga gångarter, men har alltid visat lite laterala steg. Så vi får se vad det blir av grabben när han har blivit starkare!

Måste bara skriva och berätta att jag var ute och red på min kille idag. Han töltade utan problem en lång bit :) Tänk vad lätt han tycker att det är nu när han förstått hur jag vill att han ska sätta fötterna. :) Min älskade häst :love:

det lättaste sätte jag har fått lära mig är att rida sk skritt tölt.. altså kort kort skritt i lite högre tempo med viikten på bakdelen. o så plocka ner i skritt precis innan hästen går upp i tölt/trav. ock sen öka trycket lite för varje gång det går bra. lite svårt att beskriva upptäckte jag.. men de funkar:rofl:

Precis så började jag med mig häst :). Han klarade samlingen jättebra men hade sedan svårt att förstå att jag ville att han skulle springa på detta sättet.Men det har lossat nu med massor av tid och massor av beröm. :rofl:

Lär honom att han ska bära sig själv! genom att låta han gå lagom mycket rest och trampa under sig, när han kan gå samlat med resning öka tempot lite, håll om med benen hela tiden och gör det bara i småsträckor!
Om han inte är naturtöltare kommer det att ta tid :/ :P

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 771
Senast: AbCdE
·
L
Träning Hej! Jag har några frågor om unghäst träning och såna saker som skulle vara jätte snällt om ni som kan sånt ville svara på! :heart Först...
2
Svar
38
· Visningar
3 868
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?