Töltproblem hos femgångare

L

Lilla_My

Vårat 12 åriga femgångssto håller på att sättas igång efter en tids vila. Nu har vi kommit in i ett stadie då hon börjar få kondition och muskler och det är dags att så smått börja med gångartsridningen. Problemet just nu är att hon har svårt att skilja pass, tölt och trav. Om man får henne i trav och får in rytmen så kan hon hålla den länge, men det är just att hitta den som är problemet. Oftast när man driver på henne så går hon mot tölt eller passig tölt.

Det vi vill ha tips om är hur man ska göra för att "fånga upp" tölten när den kommer. Det går bra att med sättet driva in henne i tölt i ganska låg och avslappnad form, med ganska lite tygelkontakt. Men när man vill fånga upp henne och bibehålla tölten så kommer passtakten direkt. Ibland tappar hon själv kontrollen över sina gångarter, försöker tölta men lyckas inte, vixlar och trampar om för att komma rätt men hamnar i passen igen efter ett litet tag. Hon försöker alltså hålla tölten men lyckas inte riktigt. Här ska man ju som ryttare komma in och hjälpa hästen att finna sin balans. Och det är framförallt detta vi vill ha tips om; hur man som ryttare ska fånga upp de där fina töltstegen och hjälpa hästen att behålla dem? Det är frustrerande för både häst och ryttare när båda vill samma sak men man ändå inte lyckas!
Vi arbetar mycket med att stärka bakdelen, har precis börjat öva galoppfattningar och det går bra!

Alla tips mottages tacksamt!

Sv: Töltproblem hos femgångare

Först och främst: Hur länge har hon ridits nu efter igångsättning så att säga? Om ni precis har börjat öva galoppfattningar så låter det som att ni inte har kommit så långt i igångsättningen. Då måste också kraven vara därefter :)

Tycker det låter lite som att hon inte är tillräckligt stark för tölten ännu. Hon försöker - men orkar inte så länge och blir lätt störd. Bygg muskler och kondition först. Hitta grundgångarterna innan du börjar med tölten.

Tölta sedan bara korta sträckor - exakt så långt som hon orkar bära sig. Bryt av innan hon går över till passtakt.

Jag skulle börja med att hitta "skritt-tölten" dvs. korta upp henne i skritten så att det känns som att hon precis är redo att börja tölta. När hon har baken med sig och går samlad så släpper du iväg henne i tölt (låt hästen välja det tempo hon är tillfreds med i början - dock ej rusa iväg). Försök att inte störa henne med halvhalter när hon går i tölt. Rid ett par meter i ren tölt och ta sen ner henne till skritt och börja om igen med "skritt-tölten". Beröm.

Drar hon mot travtakt i tölten är risken att hon är för lång i formen när du försöker tölta. Samma övning här - hitta "skritt-tölten" och gå sen över i tölt.

Med traven skulle jag börja med att låta henne länga överlinjen till "lång & låg". Ge henne helt långa tyglar, lätta ur sadeln och ge röstkommando för trav. Låt henne trava ett tag, ta ner till skritt och börja om (eftersom det var att hitta traven ni hade problem med - inte hålla den).

Med min häst (femgångare med mycket tölt, men lätt för att bli styv och passtaktig) hjälpte det MYCKET att träna galopp och galoppfattningar - det har gjort honom betydligt bärigare i både galoppen och tölten. Jag har också tränat mycket tölt på lösa tyglar, och tränat på att från tölt på lösa tyglar göra avsaktningar och halter enbart med röst- och vikthjälper. Då MÅSTE hästen bära sig ordentligt, för den har ingen tygel att ta stöd på.... Min häst har haft problem med det riktigt långsamma tölttempot och gått bäst om han fått springa på litegrann, och därför har jag utgått från medeltempo när jag tränat, och först när han hittat takten där försökt fånga upp och rida långsammare. Utöver detta har jag i skritten ridit mycket samlande övningar - mindre volter, bakdelsvändningar, öppna och sluta. Rider numera (med en betydligt mer tränad häst) även öppna, sluta och skänkelvikning i tölt.

För mig har det tagit flera år att få en häst som så att säga har hela registret tölt - från kort, samlat tempo till det ökade - så låt det hela ta tid!

Tack för tipsen!
Ett problem med pållen i fråga är att hon har mycket svårt för den långsamma tölten, vi brukar börja i ett medeltempo istället, oftast från trav. Hon har mycket pass och driver man henne i skritten spänner hon sig och det blir passigt. Det där med skritttölt fungerar däremot utmärkt på vår fyrgpångare med svårt för tölten!
Hon har varit igång i några månader men ridits väldigt lugnt. Vi har ridit henne mycket lång och låg för att hitta traven, lite för mycket tyvärr så hon hamnat på framdelen och blivit lite snubblig. Det är svårt att avväga hur mycket man ska jobba på helt långa tyglar innan det är dags att börja samla upp mer. Min erfarenhet är att om man väntar för länge med samlingen får man en väldigt framtung häst.

Det verkar som om din häst är ganska lik våran. Vi har ridit henne ganska mycket lång och låg i trav nu. Men så fort man sitter om så går hon villigt mot tölten, på lång tygel. Men hon når liksom inte hela vägen utan behöver stöd för att klara hålla tölten. Samtidigt vill vi inte börja ta henne munnen för mycket eftersom hon tidigare ridits lite för mycket med hård hand och vi är så glada att hon tar tölt på lång tygel.
Det handlar inte om att vi vill tölta långa sträckor på ett tag ännu. Men just nu så klarar hon kanske att ta fem steg i tölt innan hon faller framåt, vi skulle gårna vilja utöka det till åtta eller kanske till och med tio steg...:)

Kan tillägga att detta är en häst som vi haft i några år och som när hon varit tränad tidigare haft fyra väl skilda gångarter, men som aldrig klarat de långsamma tempona i tölten. Vi har mest ridit i skogen och inte varit så avancerade. Men eftersom hon har kapacitet för mer och vi nu har tid så har vi som målsättning att verkligen hitta "hela" tölten (på lång sikt alltså) och så småningom ställa upp i någon lättare tävling. Eftersom vi sätter igång henne efter en ganska lång vila så vill vi verkligen gå grundligt tillväga och hitta alla gångarter och tempon efterhand.

Jag håller med dig om att man kan få en framtung häst av att rida trav framåt-nedåt mycket. Galoppfattningar och korta galopper gärna på böjt spår har hjälpt min häst att "komma upp" lite mer med framdelen och "sätta sig" med bakdelen. Jag har i galopparbetet haft bra hjälp av lite tyngre boots fram, då det fått honom att lyfta sig ännu mer. Under vintrar med mycket snö har galopparbete i halvdjup snö också funkat väldigt bra. Jag tränar också övergångar mellan galopp och tölt, vilket funkar bra på min häst som även har ett rätt snabbt tölttempo, men man får ju vara försiktig så det inte blir en passläggning istället....

Parallellt med galopp-/töltarbetet har jag också tränat lösgjordhet och samling i skritt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 539
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 028
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar